#1 Skrevet November 29, 2010 Som bildene viser har jeg fått sprekk i min "high flow" eksos manifold, dette er jo ikke akkurat noe skjelden tilstand men litt usikker på hva jeg skal foreta meg videre. Slik som jeg ser det har jeg 3 muligheter: prøve å få det sveist, remontere og leve videre ettersom det er ganske liten sprekk, bestille nytt Reklamasjon er desverre utelukket da det er noen år siden det ble handlet inn, er desverre kun gått 12k km men det virker for meg som at disse manifoldene sprekker over en "lav sko" uavhengig av fabrikat. (ATP, INA, KINETICS,) Noen meninger/erfaringer? Bilder: Bilde av mani vs OEM 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet November 30, 2010 Går ann å sveise i disse manifoldene, har gjort det før. Men den sprekken som den er nå bør da ikke ha noe å si for effekten. Men tenker du på å forhindre at den blir større? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet November 30, 2010 Går ann å sveise i disse manifoldene, har gjort det før. Men den sprekken som den er nå bør da ikke ha noe å si for effekten. Men tenker du på å forhindre at den blir større? Ja, jeg er redd det skal eskalere, sprekken utvider seg jo også ved høy termp. Et annet problem er at det blir økt belastninig på bolten ettersom det blir en lekkasje inn på selve bolten som igjen kan føre til knekt bolt, ikke akkkurat gunstig når eksosen holder opp mot 800-900 grader. Hvordan var fremgangsmåten på å sveise det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 3, 2010 Bolten knekker ikke så lett føre du skal skru den ut igjen hvertfall. Jeg brukte pinnesveis med rustfripinne. Jeg er ingen ekspert på å sveise ellerno slikt. Men det kan som regel hjelpe å varme støpgodset før man setter igang å sveiser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 3, 2010 Bolten knekker ikke så lett føre du skal skru den ut igjen hvertfall. Jeg brukte pinnesveis med rustfripinne. Jeg er ingen ekspert på å sveise ellerno slikt. Men det kan som regel hjelpe å varme støpgodset før man setter igang å sveiser. Takker for tips, skal se om jeg klarer å spore opp noen i Bergen som kan ta på seg dette oppdraget. Sveising på dette nivået er noe jeg holder meg unna:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 3, 2010 Har har nesten ikke sveiset, og omtrent null peiling, men fikk det til. Men du har sprekken litt mere kritisk til med tanke på hvor nøye du bør være når du sveiser da. Så greit om noen med peiling gjør det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 3, 2010 Har har nesten ikke sveiset, og omtrent null peiling, men fikk det til. Men du har sprekken litt mere kritisk til med tanke på hvor nøye du bør være når du sveiser da. Så greit om noen med peiling gjør det Skal tross alt ha på en pakning som skal tette på toppen så tror ikke eg skal begynne med mine minimale sveisekunnskaper her:-) Fortsatt litt usikker på om jeg skal gå for et nytt manifold eller sveise dette som jeg har. Sjangsen er jo stor for at det sprekker opp igjen som det gjør med de fleste 1.8T high flow maniene. De er rett og slett av for dårlig kvalitet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...