Oljeskift på AVF-motor - gal olje..???

Anbefalte innlegg

Siden det er noe kjøligere ute enn jeg foretrekker, lot jeg et lokalt verksted få oppdraget med å skifte olje på min '01 Passat TDI med pumpedyse-motor. Jeg opplyste særskilt om at det er en pumpedysemotor, og at bilen måtte ha olje for dette, noe som ikke ikke var noe problem.

Da jeg kom hjem så jeg på kvitteringen, og der står følgende olje oppført:

Castrol Magnatec 5w-40, se link

http://www.castrol.com/castrol/productdetailmin.do?categoryId=9015144&contentId=7028389

Dette er vel ikke en olje jeg kan kjøre med? Forøvrig har jeg kjørt kun 8-900 meter siden oljeskiftet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er feil olje ja. Du må ha en olje som tilfredsstiller VAG 507.00(longlife) eller 506.01 om eg husker rett

Magnatec C3 er vell en 505.00 olje..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå ble jeg usikker... jeg får ringe og spørre dem :)

Edge-oljen har jeg ikke sett noe sted før...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og der fikk jeg bekreftet mistanken min.

Det er brukt Magnatec C3-olje, og det kan jeg absolutt ikke kjøre med...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

standard service : 505.01 m/partikel filter 507.00

longlife service: 506.01 m/partikel filter 507.00

jeg bruker magnatec med 505.01 sepc

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verkstedet skulle gjøre det om igjen, selv om de mente at det bare var tull og tøys med de spesifikasjonene. Bilen blir ikke kjørt i mellomtiden, så.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

seriøst verksted som mener dette er tull og tøys... er mye kam havari på disse i USA, nettopp pga bruk av feil olje. er mye belastning på kammen da også de 4 pumpedysene skal drives i tillegg til ventilene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

seriøst verksted som mener dette er tull og tøys... er mye kam havari på disse i USA, nettopp pga bruk av feil olje. er mye belastning på kammen da også de 4 pumpedysene skal drives i tillegg til ventilene.

Jepp. Er nettopp derfor bilen kun ble kjørt 850 meter hjem og kun blir kjørt samme strekning tilbake.

Regner med at den tåler såppas...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv sett hvordan kam blir seende ut med gal olje til PD, en av taxikundene våres bytta olja hos en "bekjent", for der var det så billig. : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et verksted som sier at oljenormer er tull bør seriøst vurdere om de skal drive videre.. Har blitt mer å mer viktig da det er MYE PD motorer og biler med DPF..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler på at bilen min har fått noe skade dette, jeg har jo kjørt ca 1700 meter i 30 kmh.

Hvor fort oppstår egentlig skade?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går helt fint å kjøre så lite som du har gjort, men bra du følger med :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får i alle fall en gratis flush : haha :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer som Petter sier, bruker man feil olje på PD motoren får man i flere tilfeller kam havari.

Dag, skal du se dem bytter olje eller skal du bare levere bilen og stole på at dem bytter ??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

...siden jeg skal på arbeide, må jeg nok bare stole på at de faktisk skifter oljen igjen : gråter :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åååhh....et verksted som sier at krav til oljen bare er tull vet jeg ikke om jeg ville stolt 100% på gitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg vet jo ikke akkurat om de ville gått med på at jeg fikk oljen skiftet på et annet verksted og at de fikk servert regninge for dét da...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Neida, sant det.

Men får håpe dem gjør det rett denne gangen da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.