Anbefalte innlegg

Er det ok å bruke GL4/5 på girkassa? . eller bør det være "kun" GL4?

 

Audi 100 quattro

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om den oppfyller gl-4 og gl-5 så kan den brukes på kasse som skal ha gl-4 ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ok å bruke GL4/5 på girkassa? . eller bør det være "kun" GL4?

Audi 100 quattro

 

Du har vel spurt om tilnærmet det samme tidligere;) http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=111839

 

Et enkelt søk på "girolje type" viser at det allerede finnes flere tråder med giroljetype-diskusjoner, hva med å heller lese og evt stille spørsmål i en av dem dersom du ikke finner akkurat det du lurer på? :)http://forum.vwaudi-club.no/search.php?searchid=11624

 

 

Om den oppfyller gl-4 og gl-5 så kan den brukes på kasse som skal ha gl-4 ja :)

 

Dette er det delte meninger om. Sjekk Eyvinds post 5 i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=75431&highlight=TAF-X

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Dette er det delte meninger om. Sjekk Eyvinds post 5 i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=75431&highlight=TAF-X

 

Vel, nå snakka jeg om oljer som har både gl-4 og gl-5 spesifikasjonene da det var slik jeg forsto spørsmålet.

 

Men til og med nye syntetiske oljer fra de større leverandørene som kun har "gl-5" spesifikasjonen skal ha bra nok "additiv-pakke" til å kunne fungere på gl-4 kasser, og sync-ringene skal ikke ta skade av dette (det er det som var problemet i "gamle dager"). Men jeg skal innrømme at jeg selv foretrekker oljer hvor det står at de har gl-4 og gl-5, evt. kun gl-4.

 

Så ja, meningene er delte, men gl-4 + gl-5, går helt greit...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig hadde jeg kostet på meg en tur på VAG om jeg skulle skiftet girolje på en slik girkasse. Giroljen er dyr, men da hadde jeg vært trygg på at jeg fikk en olje som fungerte 100%...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt diverse "ikke Møller" oljer på kasse og aldri hatt problemer med det.

Men da jeg fikk overhalt en kasse av en habil mekaniker fikk jeg en sterk anbefaling om å kjøre orginal olje på denne.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig hadde jeg kostet på meg en tur på VAG om jeg skulle skiftet girolje på en slik girkasse. Giroljen er dyr, men da hadde jeg vært trygg på at jeg fikk en olje som fungerte 100%...

 

 

Jeg har nå kjørt 10k med biltema semi-synt gl4/gl5 75w-90 olje så tror det er mest fordommer folk har....

 

_men_ det skal sies at jeg valgte denne olja litt for morroskyld og fordi jeg ville få ut litt drit av kassa med flere byttinger.

Problemet med biltema olja er det at den er for tjukk når det er såpass kaldt som det er ute nå gett, dvs at det blir litt for tungt å gire når den ikke er varm enda... ikke noe særlig mao. :)

Så nesten gang kommer jeg trolig til å kjøre castrol eller redline full synt. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt diverse "ikke Møller" oljer på kasse og aldri hatt problemer med det.

Men da jeg fikk overhalt en kasse av en habil mekaniker fikk jeg en sterk anbefaling om å kjøre orginal olje på denne.

 

sa han hvorfor?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, og ja Steinar, jeg har nok spurt om dette før ser jeg. dumt å starte en ny tråd da.:o

 

men, er litt i tvil om jeg skal bruke den Mobil 1 GL4/5 vi har på jobben, da jeg bytta girolje på coupen min, fikk jeg faktisk en lei oljelekkasje fra simringen på inngående aksel, vet ikke om det var tilfeldig, men det begynte å lekke få dager etter bytte av olje. så der ble det ut med kassa og ny simring. Vi bruker dog denne olja på jobben og har ikke hatt noe tull der, så litt rart egentlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sa han hvorfor?

 

Nei, jeg fikk vite dette via en annen uten å grave mer i det. Så jeg vet ikke begrunnelsen annet enn at den "er bedre for kassa".

I tillegg hang det en lapp på kassa med "husk orginal olje".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar, og ja Steinar, jeg har nok spurt om dette før ser jeg. dumt å starte en ny tråd da.:o

 

men, er litt i tvil om jeg skal bruke den Mobil 1 GL4/5 vi har på jobben, da jeg bytta girolje på coupen min, fikk jeg faktisk en lei oljelekkasje fra simringen på inngående aksel, vet ikke om det var tilfeldig, men det begynte å lekke få dager etter bytte av olje. så der ble det ut med kassa og ny simring. Vi bruker dog denne olja på jobben og har ikke hatt noe tull der, så litt rart egentlig.

 

Bare for å avkrefte den myten med engang, oljelekasjer som kommer etter olje bytter er ikke olja sin skyld. Det skyldes som regel at pakningen er lekk i utgangspunktet, men det er drit som holder den tett. Så når da ny olje kommer til, som ikke er full av drit fra før av, så vil denne rense og skape lekasje.

 

Når kassa ikke har vært bytta olje på over lenger tid, dvs. endel lengere (år og/eller km) enn skifteintervallet så vil olja all den driten som dannes samles opp i olja og den vil legge fra seg avleiringer. I tillegg så vil olja bli tykkere, noe som heller ikke bli drar spesielt. Denne fortykkelsen skjer uansett, hvis ikke olja blir lagra på riktig måte.

Så når man da heller på ny olje så vil denne avleiringa og alle driten løsne. Derfor bør man bytte olja igjen ganske fort for å få ut denne og ikke la den svirre rundt i kassa. Dette gjelder spesielt automatkasser, men er vel ikke så nøye for manuelle girkasser. Men for sikkerhetsskyld så kan man gjerne ta et ekstra bytte der også... det kommer som regel MYE drit ut etter veldig kort tid :)

 

Så... får du en lekasje etter oljebytte så er det i hovedsak pakninga som er gåen og ikke olja som er feil :)

 

har du noe mer informasjon om denne mobil 1 olja?

 

Nei, jeg fikk vite dette via en annen uten å grave mer i det. Så jeg vet ikke begrunnelsen annet enn at den "er bedre for kassa".

I tillegg hang det en lapp på kassa med "husk orginal olje".

 

Heh, okey. Sorry for at jeg er skeptisk, men man hører mye rart fra alle kanter :)

 

Feks. så var det noen som driver med overhaling av turboer og er "eksperter" som påsto at man burde bruke semi-syntetisk motorolje på nye biler. Dette fordi den hadde høyere viskositet og dette ville dermed føle til bedre smøring..... og det er feil for de som ikke vet det :)

 

Men det enkleste er helt klart å gå for orginal olje så slipper man å tenke på det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å avkrefte den myten med engang, oljelekasjer som kommer etter olje bytter er ikke olja sin skyld. Det skyldes som regel at pakningen er lekk i utgangspunktet, men det er drit som holder den tett. Så når da ny olje kommer til, som ikke er full av drit fra før av, så vil denne rense og skape lekasje.

 

Når kassa ikke har vært bytta olje på over lenger tid, dvs. endel lengere (år og/eller km) enn skifteintervallet så vil olja all den driten som dannes samles opp i olja og den vil legge fra seg avleiringer. I tillegg så vil olja bli tykkere, noe som heller ikke bli drar spesielt. Denne fortykkelsen skjer uansett, hvis ikke olja blir lagra på riktig måte.

Så når man da heller på ny olje så vil denne avleiringa og alle driten løsne. Derfor bør man bytte olja igjen ganske fort for å få ut denne og ikke la den svirre rundt i kassa. Dette gjelder spesielt automatkasser, men er vel ikke så nøye for manuelle girkasser. Men for sikkerhetsskyld så kan man gjerne ta et ekstra bytte der også... det kommer som regel MYE drit ut etter veldig kort tid :)

 

Så... får du en lekasje etter oljebytte så er det i hovedsak pakninga som er gåen og ikke olja som er feil :)

 

har du noe mer informasjon om denne mobil 1 olja?

 

Ok, da vet jeg det. synes det var rart å :)

 

Olja på quattroen er nok gammel som alle "hauga" er jeg redd. sikkert aldrig blitt bytta. kan finne ut hva som står mer på Mobil1 kanna våres imorgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet til Mobil1 GL4 når jeg kjøpte A6'en, da begynte den å lage en lyd når den var kald (under 5 grader ute og første km'ene), samt ble litt tregere i skiftene.

 

Jeg sjekket med Møller og fikk oppgitt at denne skulle ha en spesiell original olje.

 

Bestilte inn olje og skiftet, nå er det ingen lyder selv ned mot -10, og den skifter penere/lettere.

 

Dette er en 6-trinns manuell kasse.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet til Mobil1 GL4 når jeg kjøpte A6'en, da begynte den å lage en lyd når den var kald (under 5 grader ute og første km'ene), samt ble litt tregere i skiftene.

 

Jeg sjekket med Møller og fikk oppgitt at denne skulle ha en spesiell original olje.

 

Bestilte inn olje og skiftet, nå er det ingen lyder selv ned mot -10, og den skifter penere/lettere.

 

Dette er en 6-trinns manuell kasse.

 

Har du noe mer info om denne mobil 1 olja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du noe mer info om denne mobil 1 olja?

 

Nei, det ble gjort på verkstedet jeg benytter meg av, og vi tok fra pumpa deres i ett fat...

 

Jeg vet at det var GL4, og at de bruker Mobil....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det ble gjort på verkstedet jeg benytter meg av, og vi tok fra pumpa deres i ett fat...

 

Jeg vet at det var GL4, og at de bruker Mobil....

 

Så du vet ikke om det var syntetisk/mineral eller om det feks var 70w-80 eller 75w-140?

 

Uansett, hvor lenge hadde det gått mellom byttet før du bytta til mobil 1 olja?

 

Har litt vanskeligheter for å tro at det var olja sin skyld annet enn at den er litt tykk når den var kald, samme som min semi-synt. Det er tross alt ikke magi det er snakk om :P

 

Det som er interessant å observere er at castrol TAF-X (75w-90) som mange skryter av er veldig tynn i forhold til sin klassifikasjon. Dette utgjør nesten ingenting når den er varm, men endel når den er kald. Mao. der hvor problemet ligger. Den har faktisk meget bra viskositets index....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare for å avkrefte den myten med engang, oljelekasjer som kommer etter olje bytter er ikke olja sin skyld. Det skyldes som regel at pakningen er lekk i utgangspunktet, men det er drit som holder den tett. Så når da ny olje kommer til, som ikke er full av drit fra før av, så vil denne rense og skape lekasje.

 

Når kassa ikke har vært bytta olje på over lenger tid, dvs. endel lengere (år og/eller km) enn skifteintervallet så vil olja all den driten som dannes samles opp i olja og den vil legge fra seg avleiringer. I tillegg så vil olja bli tykkere, noe som heller ikke bli drar spesielt. Denne fortykkelsen skjer uansett, hvis ikke olja blir lagra på riktig måte.

Så når man da heller på ny olje så vil denne avleiringa og alle driten løsne. Derfor bør man bytte olja igjen ganske fort for å få ut denne og ikke la den svirre rundt i kassa. Dette gjelder spesielt automatkasser, men er vel ikke så nøye for manuelle girkasser. Men for sikkerhetsskyld så kan man gjerne ta et ekstra bytte der også... det kommer som regel MYE drit ut etter veldig kort tid

 

Så... får du en lekasje etter oljebytte så er det i hovedsak pakninga som er gåen og ikke olja som er feil

 

har du noe mer informasjon om denne mobil 1 olja?

 

Her er GL4/5 mobil1 olja

 

IMAG0054.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare å prøve Tore. Synes du kassa blir for treig når den er kald så får du bare bytte til en som er litt tynnere. Denne er ca 1/3 tykkere på 40grader C i forhold til feks. TAF-X.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok ,da får jeg prøve den, kassa har nok godt av et oljebytte! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok ,da får jeg prøve den, kassa har nok godt av et oljebytte! :)

 

sikkert ikke bare ett hvis det er lenge sida... du kan jo kjøre litt og så bytte igjen.. .da ser du hvor sykt svart den nye olja er.. og det er ikke koks fra blowby for å si det sånn :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, det blir 2 skift ja, kan nok tenke meg hvordan det ser ut inni der :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du vet ikke om det var syntetisk/mineral eller om det feks var 70w-80 eller 75w-140?

 

Uansett, hvor lenge hadde det gått mellom byttet før du bytta til mobil 1 olja?

 

Har litt vanskeligheter for å tro at det var olja sin skyld annet enn at den er litt tykk når den var kald, samme som min semi-synt. Det er tross alt ikke magi det er snakk om :P

 

Det som er interessant å observere er at castrol TAF-X (75w-90) som mange skryter av er veldig tynn i forhold til sin klassifikasjon. Dette utgjør nesten ingenting når den er varm, men endel når den er kald. Mao. der hvor problemet ligger. Den har faktisk meget bra viskositets index....

 

Jeg skiftet som sagt når jeg kjøpte bilen, ved ca. 102k, og tilbake igjen til riktig olje nå ved rundt 117k.

Begge oljene vi tappet av så nye ut.

 

Det var som sagt en lyd kun på kald kasse i utgangen ett sted, den skiftet kun frekvens ved hastighet, ikke girskifte eller clutch, og den ble ikke værre på de 15k jeg kjørte. Lyden ble værre ved mer kulde.

 

Den er også smidigere i skiftene nå.

Jeg vet ikke mer om oljen, men kan finne det ut om det er ønskelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skiftet som sagt når jeg kjøpte bilen, ved ca. 102k, og tilbake igjen til riktig olje nå ved rundt 117k.

Begge oljene vi tappet av så nye ut.

 

Det var som sagt en lyd kun på kald kasse i utgangen ett sted, den skiftet kun frekvens ved hastighet, ikke girskifte eller clutch, og den ble ikke værre på de 15k jeg kjørte. Lyden ble værre ved mer kulde.

 

Den er også smidigere i skiftene nå.

Jeg vet ikke mer om oljen, men kan finne det ut om det er ønskelig.

 

Okey, har bare vanskelig for å tro at denne lyden vil dukke opp i alle audi kassene hvis mobil 1 olja blir helt på. Altså at det ikke er fordi olja er feil, men kanskje pga. en reaksjon med additivene til restene gamle og den nye, eller en sim-ring... eller noe annet jeg ikke kommer på :P

 

 

Men at den er tung å gire når den er kald er sikkert viskositets relatert :)

 

edit:rettet fra sync til sim ring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey, har bare vanskelig for å tro at denne lyden vil dukke opp i alle audi kassene hvis mobil 1 olja blir helt på. Altså at det ikke er fordi olja er feil, men kanskje pga. en reaksjon med additivene til restene gamle og den nye, eller en sync-ring... eller noe annet jeg ikke kommer på :P

 

 

Men at den er tung å gire når den er kald er sikkert viskositets relatert :)

 

Jeg sier heller ikke at det skjer med alle, jeg bare vet det skjer med min :)

 

Kan vel ikke være en synkronisering når det er uavhengig av gir?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sier heller ikke at det skjer med alle, jeg bare vet det skjer med min :)

 

Kan vel ikke være en synkronisering når det er uavhengig av gir?

 

Sorry, brainfart.. mente sim-ring :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.