Anbefalte innlegg

Men til og med nye syntetiske oljer fra de større leverandørene som kun har "gl-5" spesifikasjonen skal ha bra nok "additiv-pakke" til å kunne fungere på gl-4 kasser, og sync-ringene skal ikke ta skade av dette (det er det som var problemet i "gamle dager").

 

Tja, er du helt sikker på det? Problemet før var at mange GL-5 giroljer hadde hypoidtilsetning (noe de også kan ha i dag). Problemet når denne ble brukt på en vanlig girkasse som skulle ha GL-4, var at ringer/foringer/lagre som hadde legeringer inneholdende tinn, sink eller kobber (bronse) ble "spist opp".

 

Problemet med sync-ringene var mer av den karakter at de ikke klarte å bryte hypoid-oljefilmen enn at de tok skade. Dette medførte tregt og vanskelig girskifte, gjerne kombinert med ufine lyder ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, er du helt sikker på det? Problemet før var at mange GL-5 giroljer hadde hypoidtilsetning (noe de også kan ha i dag). Problemet når denne ble brukt på en vanlig girkasse som skulle ha GL-4, var at ringer/foringer/lagre som hadde legeringer inneholdende tinn, sink eller kobber (bronse) ble "spist opp".

 

Problemet med sync-ringene var mer av den karakter at de ikke klarte å bryte hypoid-oljefilmen enn at de tok skade. Dette medførte tregt og vanskelig girskifte, gjerne kombinert med ufine lyder ;)

 

Ja, såvidt meg bekjent så har vært/er GL-5 korroderende til syncringene, både bronsje (kobber + muligens tinn) og messing (kobber + sink). De fleste andre lagera i kassa er vel pinne eller kule? er vel minimalt med glidelager som kan være av samme type legeringer som syncringene... men dette vet jeg ikke med sikkerhet.

 

Men nei, jeg er ikke helt sikker på det og skulle kanskje ikke skrevet "foretrekker". Siden jeg kjøper GL-4, GL-4/GL-5 oljer. Gidder ikke gamble på akkurat det området siden oppspiste syncringer ikke er reverserbart uten tiltak :P

Det skal sies at jeg har dette med nyere gl-5 oljer er brukbare i GL-4 kassene fra audi fra en hos opiesoils som er godt kjent med girkassene.

 

Jeg vet ikke helt hva du legger i "hypoidtilsetnigner", men begge oljene er designa for hypoidgir og kan brukes i girkasser med syncringer. Derfor synes jeg det blir litt rart at oljefilmen skal hindre at man får girkassa i gir, dette fordi jeg hanser selve syncroniseringsprosessen som mekanisk og uavhengig av evt. legering i syncringer... så altså, så altså, funker det i en så bør det funke i en annen, men dette kan så klart ha med forskjeller i anleggsflater i de forskjellige kassene å gjøre :)

Så om man ikke får kassa i gir så tenker jeg at et kan være fordi syncringene har tatt kvelden som følge av korrosjon eller økt slitasje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.