#1 Skrevet Desember 3, 2010 Hei har en 2000mod a6 med navigasjon plus og bose. Den vil ikke lese cd er i dvd enhet eller cd veksler, hva er galt? Står cd is defective. De funker greit i vw spilleren. tips mottas med takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 5, 2010 Hei har en 2000mod a6 med navigasjon plus og bose.Den vil ikke lese cd er i dvd enhet eller cd veksler, hva er galt? Står cd is defective. De funker greit i vw spilleren. tips mottas med takk! Bump: vinke : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 5, 2010 Du har vel en RNS-D. Jeg byttet selv laseren i en RNS-D jeg hadde tidligere. Lett jobb. Men om CD-veksleren heller ikke vil, tja kanskje du har problem med laseren der og. Denne fyren kan sikkert hjelpe deg med ny laser, om du trenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 16, 2010 Du har vel en RNS-D. Jeg byttet selv laseren i en RNS-D jeg hadde tidligere. Lett jobb. Men om CD-veksleren heller ikke vil, tja kanskje du har problem med laseren der og. Denne fyren kan sikkert hjelpe deg med ny laser, om du trenger. Takk for svar, har fremdeles ikke funnet ut problemet. Er det noen som har en grei DIY på demontering Navi RNS-D og cd veksler? Så kan jeg sjekke linsen for støv/dugg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 16, 2010 Siden du har RNS-D så fungerer det dårlig med DVD-plater uansett. Det enkleste er om du får tak i et komplett laserdrev. Det er litt dyrere, men en del lettere å skifte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 16, 2010 Siden du har RNS-D så fungerer det dårlig med DVD-plater uansett.Det enkleste er om du får tak i et komplett laserdrev. Det er litt dyrere, men en del lettere å skifte. Kan du utdype dette noe mere`? Evt komme med en forklaring hvordan den skal skrus ut, har ikke hatt tid til å se ordentlig på dette problemet enda. Merkelig at både veksler og dvd tok kvelden? Noe som henger sammen tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 17, 2010 Den linken som ble gitt er kun for selve laseren. Når jeg sier laserdrev så er dette inkludert motoren som flytter laseren frem og tilbake. Dette drevet sitter som en komplett del inni navien. Du kan som sagt skru ut denne og ta den fra hverandre for å bytte bare laseren, men det er mer tidkrevende. Du må uansett skru fra hverandre 'hele' navien for å få ut drev eller laser. Finn frem/kjøp små skrujern som passer til jobben og sett i gang å skru løs chassiplatene (bak/høyre/venstre/under/oppå). Litt usikker på hvilken som skal av først, men det ser du. Pass på når du løsner kontaktene inni spilleren, festemekanismen knekker lett, og gjør de det er det ikke sikkert du får festet alt sammen igjen slik det skal. Alternativt kan du jo bare hoppe over hele reparasjonen og sette inn en RNS-E. Koster en god del mer, men det er definitivt kvalitetsforskjell... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 17, 2010 Hørtes ut som litt for mye jobb i vinterkulda, får vente til sommeren, trenger ikke navi før da. Takk for all hjelp. Mye jobb å bygge om til RNS-E? bolt on? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 17, 2010 RNS-E ombygging er rimelig enkel. Du trenger er overgang fra ISO-kontakter (det du har i dag) til Quadlock-kontakt (inn på RNS-E), FM-antenne adapter, og GPS-antenne adapter (den gamle passer inn, men sitter ikke alltid 100%). Om du har TMC tuner må du koble deg utenom denne da RNS-E har egen innebygd slik (FM og can-bus signaler stopper ellers i boksen om den ikke kobles fra). Can-bus signal til RNS-E hentes på ulik måte avhengig av TMC boks eller ei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 17, 2010 RNS-E ombygging er rimelig enkel. Du trenger er overgang fra ISO-kontakter (det du har i dag) til Quadlock-kontakt (inn på RNS-E), FM-antenne adapter, og GPS-antenne adapter (den gamle passer inn, men sitter ikke alltid 100%). Om du har TMC tuner må du koble deg utenom denne da RNS-E har egen innebygd slik (FM og can-bus signaler stopper ellers i boksen om den ikke kobles fra). Can-bus signal til RNS-E hentes på ulik måte avhengig av TMC boks eller ei. Ok, hva menes med TMC tuner? er det for biler med multifunskjonsratt? har original montert telefon og f1 giring. Vil jeg få feilmelding ved omlegging til RNS-E? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 17, 2010 TMC-boksen (TMC = Traffic Message Channel) er en egen tuner som tar inn stille trafikkmeldinger. Disse kan brukes slik at bilen automatisk foreslår en omkjøring rundt en ulykke etc. når du bruker navigasjonen, alternativt vil de dukke opp på kartet som et symbol, eller du kan lese de (inneholder forholdsvis udetaljert info). I dag er det kun NRK som sender ut slike meldinger, les mer her. På A6 finner du denne TMC-boksen mellom rattstammen og midtkonsollen. Altså rett til høyre for tenningslåsen. Bak dekselet. Her: PS! Du ser den ikke på bildet siden det er fra en A4. For de som lurer sitter den i bagasjerommet på A4. Boksen er i aluminium og veldig lett å få øye på når du har tatt av dekslet som på bildet Du får ingen feilmelding ved å bytte til RNS-E, såfremt du koder den rett, men om du har TMC-boks fra før og ikke kobler FM og can-bus utenom vil du ikke få radio, RNS-E'n vil ikke skru seg av og på sammen med tenning, den vil skru seg av automatisk etter 30min, du får ingen info i kjørecomputer, kan ikke bruke evt multiratt, samt at du må taste koden hver eneste gang du starter bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 21, 2010 TMC-boksen (TMC = Traffic Message Channel) er en egen tuner som tar inn stille trafikkmeldinger. Disse kan brukes slik at bilen automatisk foreslår en omkjøring rundt en ulykke etc. når du bruker navigasjonen, alternativt vil de dukke opp på kartet som et symbol, eller du kan lese de (inneholder forholdsvis udetaljert info). I dag er det kun NRK som sender ut slike meldinger, les mer her. På A6 finner du denne TMC-boksen mellom rattstammen og midtkonsollen. Altså rett til høyre for tenningslåsen. Bak dekselet. Her: PS! Du ser den ikke på bildet siden det er fra en A4. For de som lurer sitter den i bagasjerommet på A4. Boksen er i aluminium og veldig lett å få øye på når du har tatt av dekslet som på bildet Du får ingen feilmelding ved å bytte til RNS-E, såfremt du koder den rett, men om du har TMC-boks fra før og ikke kobler FM og can-bus utenom vil du ikke få radio, RNS-E'n vil ikke skru seg av og på sammen med tenning, den vil skru seg av automatisk etter 30min, du får ingen info i kjørecomputer, kan ikke bruke evt multiratt, samt at du må taste koden hver eneste gang du starter bilen. Ok, takk for svar, tror jeg beholder den med original navigasjon:) Skal komme med svar hvis jeg finner problemet Mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...