#1 Skrevet Desember 3, 2010 Jeg skal bytte ventiltettninger på en 92 audi 80 med abk motor... Har fått av ventilene osv, men tettningene får jeg ikke av. Hvordan får jeg de av? Må jeg ha en avdrager eller noe sånt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 3, 2010 Vipp de opp fra undersiden med en stor skrutrekker f.eks. de sitter bare dyttet nedpå. men de kan sitte litt ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 3, 2010 Varme og tang, men vær forsiktig så du ikke skader styringa! Det jeg gjør og alltid har gjort er en drastisk og styg metode som kan fort gå galt men fungerer som bare det vis man er forsiktig! Jeg river av det løse (gummi,fjær osv) Også bruker jeg en meisel for og dele tettningen! Da går det praktisk talt av, av seg selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 3, 2010 Men når ventiltettningene skal på igjen så satt jeg dem på uten den plasthylsa som skal føre ventilen igjennom og nå står jeg med sjegget i postkassa med olje i kanalene ut fra eksos.. Så husk å bruk den plast greia for å føre ventilen gjennom 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 3, 2010 (endret) Det var bra du nevndte det med monteringen Jeg slipte til en liten skrutrekker til meisel og nå er alle tettningene av Takk for hjelpen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 3, 2010 Jeg bruker en tang til å dra av ventiltetningene. Meget viktig å IKKE lage riper eller skader i toppen der ventilløfteren skal være! Skrujern e.l. har derfor ingenting nedi der å gjøre Bruker en vanlig pipe til å slå de nye ned på styringen, da en som er akkurat så stor at den kun ligger an mot metallringen ytterst på tetningen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 3, 2010 Ingen problem og bruke meisel så lenge man er forsiktig... Kan selvfølgelig ikke bare slå rundt nedi der og tro det går bra! Men ser ut til at han løste problemet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 3, 2010 Bruker en vanlig pipe til å slå de nye ned på styringen, da en som er akkurat så stor at den kun ligger an mot metallringen ytterst på tetningen Nesten samme metode, men sørg for pakningene er skikkelig smurt inni på hele gummien. Da kan man presse pakningen skikkelig på plass med bare tommelen mot pipa. Uten smøring inni så risikerer man at gummien lugger, pakningene ikke skvetter skikkelig ned på plass og de derfor løsner. Jeg er mer redd for det enn at ventilene skal skjære i leppa fordi man glemmer påføringshyla i plast som nevnes lengre opp her. Ikke at det ikke er vikit å bruke hylsa, men jeg er mer redd for at pakningen løsner....... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 7, 2011 Må toppen av for og bytte disse på en ABK motor? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 7, 2011 Det går uten og ta av toppen, men da må du trykksette sylindrene... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 7, 2011 Og til det bruker du en SÅNN en. Regner med denne skal passe, ettersom det er to forskjellige gjengestørrelser på den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 7, 2011 Ventilstamma er vel bare å smøre med litt olje ved montering,skal vel ikke skjære seg i leppa på tetninga da vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 7, 2011 Ventilstamma er vel bare å smøre med litt olje ved montering,skal vel ikke skjære seg i leppa på tetninga da vel? Skulle ikke tro det, men bedre føre var enn etter snar. Husk at det kan ha blitt grader i sporene, og dersom det har skjedd så vil man meget lett skjære i stykker pakningene. Men er det ikke blitt noen grader så vil det trolig gå bra. Leste i en eller annen Haynes bok en gang, lurer på om det var for 10VT, at leppene VIL ta skade uten hylse. Sjekket et par ulike bøker nå, feks Bentley, der står at man skal bruke hylse for å forebygge skade. Det er nok også en god grunn til at det følger slike hylser med når man kjøper pakningene. Forøvrig til temaet så har jeg begynt å bruke en segeringtang for innvendige ringer og med 90 graders bøy. Bruker den egentlig bare som en nebbtang. Klemmer til litt slik at tetningen blir litt oval og glipper av litt der den har klistret seg fast i styringen, så vrir jeg den en kvart omdr rundt slik at den slipper skikkelig og da kan den enkelt trekkes rett opp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...