Overhalings kit til automatkasse Audi A6 4B

Anbefalte innlegg

Hvor kjøper eg dette billigst?

Fint om noen har en tråd for overhaling å vise til også:-)

Hvor finner eg enklest type betegnelsen for kassen? I serviceheftet?

Curt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse bilene har ZF5HP19, såfremt det ikke er 4.2. Den har ZF5HP24.

Å overhale en slik automatkasse krever en god del spesialverktøy, absolutt renslighet og en god del know-how. I samme omgang bør du absolutt få skiftet evnt overhalt converter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ZF5HP19 finnes i diverse varianter avhengig av motortype og årstall. Detaljert type (trebokstavskode) står i serviceheftets klistrelapp side 2. Tre koder i samme skriftsstørrelse litt over midten av lappen. En er motor, en er kasse og den tredje er bakakselkoden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du bestille direkte fra ZF kan det vel være du må ha girkassekoden til ZF, den ser trolig slik ut på denne girkassen: 1060 757 002.

Merk at dette nummeret er bare et eksempel, men det begynner trolig på 1060 og har formatet som vist over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for innspill. regner med det er den kassen du nevner, da det er en 1,9Tdi.

Hvilke spesialverktøy snakker du om da Dag? Er jo mye som egentlig krever spesial verktøy når man skrur bil, men med endel års erfaring og litt kløkt, kan det meste løses uten, evt lage etterhvert.

Kan converter splittes? Noen som en eksplosjonstegning av kassen f.eks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En converter er sveiset sammen. Jeg tror ikke akkurat at du skal begi deg ut på en converterovheraling alene. Grunnprinsippet med en converter er to skovler, den ene forbundet med motoren og den andre med girkassen. Motoren drar sin skovle rundt og så følger den andre skovlen med pga automatkasseoljen. I tillegg er det en hel del hjelpeanordninger som har tilkommet for å effektivisere hele greia.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøper eg dette til billigst?

Fint om noen har en tråd for overhaling å vise til også:-)

Hvor finner eg enklest type betegnelsen for kassen? I serviceheftet?

Curt

Hei,

jeg kjøpte et kit herfra for noen år siden - prisene den gangen var da ganske rimelig: http://europeantransmissionscom.x-shops.com/shop/home.php?cat=644. De overhaler forresten ventilhus og convertere også dersom det er av intresse.

Overhaling av en ZF5HP19 kan gjøres uten speialverktøy dersom en er noenlunde fingernem og kreativ. Her er en"DIY" link som viser hvordan en fyr løste utfordringene: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=750714

Det er greit å ha en skisse over hvilke deler som skal hvor, samt delenummeret ved bestilling dersom noe må skiftes ut: http://www.freddiestransmissions.com/ZF_5HP19FLA_Parts_Catalog.pdf Skissen er for en ZF15HP19FLA. Dette er quattro utgaven av ZF5HP19 kassen. Tror eneste forskjellen er center diffen helt bak på kassen.

Sikkreste måte å identifisere nøyaktig hvilken kasse du har er å ta en titt under bilen og se på det grønne ZF skiltet som er poppet inn på selve kassen.

Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger. Kjekt å få gode innspill. Og Dag; føler meg kompetent til å splitte converter også å sveise denne om det er noe å hente på det:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvilken kasse er det da i denne bilen?

A6.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Få med deg noen til å ta masse bilder under veis, Curt.

Dette ville vært en uvurderlig kilde til andre som er på vippen til å tenke på samme operasjon. Selv om den DIY-en på engelsk var god så ville det vært enda bedre om du lagde tilsvarende med din egen tekst, hvor du får frem hva som er viktig å tenke på under veis FØR en kommer så langt og får problemer liksom.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, når eg setter i gang tenkte eg å ta en haug med bilder og lage en guide, da den andre var grei, men tok ikke for seg deling og bytting av clutcher f.eks.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DMX er girkassekoden.

Var det eg regnet med ja

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DMX er girkassekoden.

Dette må da være rivrusk galt??

Har en annen A6 med manuell kasse, og den har samme 3 bokstavskode.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.