Anbefalte innlegg

Sitter med eit sett RS2-kammer som eg tenkte eg skulle ha i bilen.

 

Lurer derfor på om noko veit kva tider og løft denne har samenligna med orginal S4?

 

Orginal S4:

Innsug åpner 3 grader etter TOPP

Innsug lukker 25 grader etter BUNN

 

Utblås Åpner 42 grader før BUNN

Utblås Lukker 9 grader etter TOPP

 

Løft veit eg ikkje. Nokon som har...

 

Nokon som har meir hidden. Og hidden på Rs2-kammene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så er vel innsugskammen lik på S2/4/6 og RS2: klø :Korrekt meg viss jeg tar feil;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent så er vel innsugskammen lik på S2/4/6 og RS2: klø :Korrekt meg viss jeg tar feil;)

 

Det er riktig det, innsugskammen er den samme på ADU, ABY og AAN. Eksoskammen er unik på ADU.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes litt motstridende hidden på nettet, men dette er hva jeg mener er korrekt;

 

Innsug

AAN, ABY, 3B___ Opens 3° ATDC, closes 25° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm

ADU__________ Opens 13° ATDC, closes 35° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm?

NM __________ Opens 0° ATDC, closes 32° ABDC, duration 212°, lift 9,6mm?

7A___________ Opens 6° BTDC, closes 38° ABDC, duration 224°, lift 9,6mm

 

Eksos

AAN, ABY, 3B___ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 8,6mm, overlap -12°

ADU__________ Opens 24° BBDC, closes 1° ATDC, duration 205°, lift 9,5mm, overlap -12°

NM __________ Opens 35° BBDC, closes 3° BTDC, duration 212°, lift 9,6mm, overlap -3°

7A___________ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 10,5mm, overlap -3°

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes litt motstridende hidden på nettet, men dette er hva jeg mener er korrekt;

 

Innsug

AAN, ABY, 3B___ Opens 3° ATDC, closes 25° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm

ADU__________ Opens 13° ATDC, closes 35° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm?

NM __________ Opens 0° ATDC, closes 32° ABDC, duration 212°, lift 9,6mm?

7A___________ Opens 6° BTDC, closes 38° ABDC, duration 224°, lift 9,6mm

 

Eksos

AAN, ABY, 3B___ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 8,6mm

ADU__________ Opens 24° BBDC, closes 1° ATDC, duration 205°, lift 9,5mm

NM __________ Opens 35° BBDC, closes 3° BTDC, duration 212°, lift 9,6mm

7A___________ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 10,5mm

 

Ifølge dette så er jo for så vidt innsugskammen lik, men med anna timing.

Ligger dette i slipingen av kammen, eller timingen med beltet skal tru?

Nokon med ETKA som kan sjekke delenr?

 

Eksoskammen åpner/lukker altså "tidligere" og med meir løft. Kva effekt vil dette gi?

Meir turtalsvillig? (dette har eg ingen peilig på, så eg spør for å bli litt klokere... )

 

Og kva motorer NM ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekka delenummer, samme innsugskam på ADU, ABY og AAN, mens ADU har en unik eksoskam som ikke går igjen på noe andre motorer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekka delenummer, samme innsugskam på ADU, ABY og AAN, mens ADU har en unik eksoskam som ikke går igjen på noe andre motorer.

 

OK!

Da er det ingen vits i å skifte ut innsugskam. Var igrunn det eg rekna med og.

 

Spørsmålet er da om kansje tannhjulet (til kjeda mellom kammene) på eksoskamen er vridd slik at den endrer timingen på insugskammen 10grader?

 

AAN, ABY, 3B___ Opens 3° ATDC, closes 25° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm

ADU__________ Opens 13° ATDC, closes 35° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm?

 

Ser at eg tok feil i forrige post også, og at RS2-kammen åpner mye SEINERE enn S4-kammen (18grader) og står åpen litt lenger (10grader).

Men spørsmålet blir det samme, Kva effekt vil dette gi.

 

Og dersom timingen på insugsia blir 10grader seinere, kva effekt vil det gi?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har sjekka delenummer, samme innsugskam på ADU, ABY og AAN, mens ADU har en unik eksoskam som ikke går igjen på noe andre motorer.

Tja godt mulig det er samme kam, men jeg finner forskjellig deleNR.

ADU (og endel andre) 034 109 021 AP

AAN (og endal andre) 034 109 021 AN

 

NM er 2,0 liter 5'er. Skulle gjerne hatt en slik eksos kam.

 

Side med kam info, http://www.roversd1.nl/sd1web/tuningindex.html , hvis linken fortsatt virker da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha prøvd å skaffe meg litt informajon på internett om dette, så har eg i vertfall fune ut ein ting.

Seinere opning av eksosventil gir lågare tempertur på avgass. Dermed lever eksosventilen og turbo litt tryggere...

 

Og det er jo bra. Men blir det noko meir power skal tru...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seinere lukking av eksoskam (10grader) :

- Meir HK på turtal

- Mindre bunndrag.

 

Seiner åpning av eksoskam (18grader ):

- Lågare eksostemp.

- Mindre power.

- Mindre utslipp.

 

Høgre løft på eksosside (0,9mm):

- Meir power

 

 

Dersom det no også er forskjell på innsugs-kamtidene.

 

Seinere lukking (10grader):

- Meir HK på turtall

- Meir NM på turtall

 

Seinere åpning (10grader):

- Mindre power.

- Meir dreiemoment på lågt rpm.

- Mindre utslipp.

 

 

Totaltsett vil dette altså gi lågare eksostemp. Litt meir turlalsmaskin. Og mindre utslipp?

 

Første gang eg har trimma bilen meir miljøvennleg. :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du skal bruke RS2 (ADU) kammer bør du bytte ut begge, for å beholde (statisk) overlap på -12°.

Hvis du kun bytter ut eksoskam blir det trolig et overlap på -3°.

Når man bruker 7A eksoskam beholder man orignalt overlap på -12°, på AAN.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja godt mulig det er samme kam, men jeg finner forskjellig deleNR.

ADU (og endel andre) 034 109 021 AP

AAN (og endal andre) 034 109 021 AN

 

Kven andre enn ADU har dette kamnummeret? (034 109 021 AP)

 

Har hørt at det skal vere litt ulike drev mot "fordeler" på nokre av 20V motorene. Kan ikkje vere ein sammenheng her?

 

Litt dumt viss RS2-innsugskammen ikkje passer da.

 

Ingen som har montert RS2-kammer i S4 her før da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DeleNr 034 109 021 AP, sjekket i den store delekatalogen

A10Q 93-94 Audi 100/Avant quattro

A80Q 92-96 Audi 80/90/Avant quattro

AC0Q 89-95 Audi Coupe quattro

RS2 94-96 Audi 80 Avant RS2 quattro

 

Angående forskjellige kamdrev, burde dette være enkelt å måle.

Helt sikkert noen på forumet som vet om det er forskjell på kamdrevene, men hvis det er dette som er forskjellen (på innsugs kammene) er det merkelig at de har samme deleNR.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

DeleNr 034 109 021 AP, sjekket i den store delekatalogen

A10Q 93-94 Audi 100/Avant quattro

A80Q 92-96 Audi 80/90/Avant quattro

AC0Q 89-95 Audi Coupe quattro

RS2 94-96 Audi 80 Avant RS2 quattro

 

Angående forskjellige kamdrev, burde dette være enkelt å måle.

Helt sikkert noen på forumet som vet om det er forskjell på kamdrevene, men hvis det er dette som er forskjellen (på innsugs kammene) er det merkelig at de har samme deleNR.

 

Dette var da rart. Kva 20V 5sylindrert motor som står i desse bilene da?

Er jo ikkje 7A. da denne har heilt anna timing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Innsugskam;

034 109 021 AP

Audi 100/Avant quattro 93-94 AAN

Audi 80/90/Avant quattro 92-96 ABY

Audi Coupe quattro 89-95 ABY

Audi 80 Avant RS2 quattro 94-96 ADU

 

Innsugskam;

034 109 021 AN

Audi 100/Avant quattro 91-92 AAN

Audi A6/S6/Avant quattro 95-97 AAN

Audi Coupe quattro 96 ABY

 

Hhmm, så Per hadde nok rett, UrS4 og RS2 har samme innsugskam.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt synsing:

ADU har unikt deleNR for eksoskam og tannreimskive. Tannreimskiven er festet til innsugskam, denne kan da endre timing på innsugskam. Innsugskam og eksoskam er koblet sammen vha kjede (fast forhold).

 

Antar da at det er tannreimskiven som forandrer timingen på innsugskam, for ADU.

Hvis man da bare bytter ut eksoskam på en AAN til ADU, vil man få;

Intake; Opens 3°ATDC, Closes 25°ABDC (som for AAN...)

Exhaust; Opens 34° BBDC, Closes 9° BTDC (pga AAN tannreimskive)

Fortsatt negativt overlapp på 12°.

 

Dette er bare synsing, og burde være enkelt å kontrollere vha en gradskive/kamvinkelmåler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt synsing:

ADU har unikt deleNR for eksoskam og tannreimskive. Tannreimskiven er festet til innsugskam, denne kan da endre timing på innsugskam. Innsugskam og eksoskam er koblet sammen vha kjede (fast forhold).

 

Antar da at det er tannreimskiven som forandrer timingen på innsugskam, for ADU.

Hvis man da bare bytter ut eksoskam på en AAN til ADU, vil man få;

Intake; Opens 3°ATDC, Closes 25°ABDC (som for AAN...)

Exhaust; Opens 34° BBDC, Closes 9° BTDC (pga AAN tannreimskive)

Fortsatt negativt overlapp på 12°.

 

Dette er bare synsing, og burde være enkelt å kontrollere vha en gradskive/kamvinkelmåler.

 

Dette høyrest fornuftig ut.

 

034 109 021 AP - Audi 100/Avant quattro 93-94 AAN

034 109 021 AN - Audi 100/Avant quattro 91-92 AAN & Audi A6/S6/Avant quattro 95-97 AAN

 

 

Dette kan stemme med det eg har høyrt om drev mot "fordeler".

Er litt rart at det er bytta tilbake igjen til "gamletypen" på S6.

 

Da er jo spørsmålet kor mykje ein RS2-kam vil gjere med orginalt reimhjul.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NM er 2,0 liter 5'er. Skulle gjerne hatt en slik eksos kam.

 

Viss konklusjonen vår på at det er reimhjulet endrer timingen på RS2'en, så blir jo Rs2-kam med S4 hjul nesten identisk med NM da jo...

 

NM __________ Opens 35° BBDC, closes 3° BTDC, duration 212°, lift 9,6mm,

ADU__________ Opens 34° BBDC, closes 9° BTDC, duration 205°, lift 9,5mm,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert en god en god erstattning med RS2 eksoskam, men det er sikkert mye lettere å få tak i 7A eksoskam da. PS! Du har PM.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.