#1 Skrevet Februar 28, 2005 Sitter med eit sett RS2-kammer som eg tenkte eg skulle ha i bilen. Lurer derfor på om noko veit kva tider og løft denne har samenligna med orginal S4? Orginal S4: Innsug åpner 3 grader etter TOPP Innsug lukker 25 grader etter BUNN Utblås Åpner 42 grader før BUNN Utblås Lukker 9 grader etter TOPP Løft veit eg ikkje. Nokon som har... Nokon som har meir hidden. Og hidden på Rs2-kammene? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 28, 2005 Så vidt meg bekjent så er vel innsugskammen lik på S2/4/6 og RS2: klø :Korrekt meg viss jeg tar feil;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 1, 2005 Så vidt meg bekjent så er vel innsugskammen lik på S2/4/6 og RS2: klø :Korrekt meg viss jeg tar feil;) Det er riktig det, innsugskammen er den samme på ADU, ABY og AAN. Eksoskammen er unik på ADU. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 1, 2005 Det finnes litt motstridende hidden på nettet, men dette er hva jeg mener er korrekt; Innsug AAN, ABY, 3B___ Opens 3° ATDC, closes 25° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm ADU__________ Opens 13° ATDC, closes 35° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm? NM __________ Opens 0° ATDC, closes 32° ABDC, duration 212°, lift 9,6mm? 7A___________ Opens 6° BTDC, closes 38° ABDC, duration 224°, lift 9,6mm Eksos AAN, ABY, 3B___ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 8,6mm, overlap -12° ADU__________ Opens 24° BBDC, closes 1° ATDC, duration 205°, lift 9,5mm, overlap -12° NM __________ Opens 35° BBDC, closes 3° BTDC, duration 212°, lift 9,6mm, overlap -3° 7A___________ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 10,5mm, overlap -3° 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 1, 2005 Det finnes litt motstridende hidden på nettet, men dette er hva jeg mener er korrekt; Innsug AAN, ABY, 3B___ Opens 3° ATDC, closes 25° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm ADU__________ Opens 13° ATDC, closes 35° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm? NM __________ Opens 0° ATDC, closes 32° ABDC, duration 212°, lift 9,6mm? 7A___________ Opens 6° BTDC, closes 38° ABDC, duration 224°, lift 9,6mm Eksos AAN, ABY, 3B___ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 8,6mm ADU__________ Opens 24° BBDC, closes 1° ATDC, duration 205°, lift 9,5mm NM __________ Opens 35° BBDC, closes 3° BTDC, duration 212°, lift 9,6mm 7A___________ Opens 42° BBDC, closes 9° BTDC, duration 213°, lift 10,5mm Ifølge dette så er jo for så vidt innsugskammen lik, men med anna timing. Ligger dette i slipingen av kammen, eller timingen med beltet skal tru? Nokon med ETKA som kan sjekke delenr? Eksoskammen åpner/lukker altså "tidligere" og med meir løft. Kva effekt vil dette gi? Meir turtalsvillig? (dette har eg ingen peilig på, så eg spør for å bli litt klokere... ) Og kva motorer NM ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 1, 2005 Jeg har sjekka delenummer, samme innsugskam på ADU, ABY og AAN, mens ADU har en unik eksoskam som ikke går igjen på noe andre motorer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 1, 2005 Jeg har sjekka delenummer, samme innsugskam på ADU, ABY og AAN, mens ADU har en unik eksoskam som ikke går igjen på noe andre motorer. OK! Da er det ingen vits i å skifte ut innsugskam. Var igrunn det eg rekna med og. Spørsmålet er da om kansje tannhjulet (til kjeda mellom kammene) på eksoskamen er vridd slik at den endrer timingen på insugskammen 10grader? AAN, ABY, 3B___ Opens 3° ATDC, closes 25° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm ADU__________ Opens 13° ATDC, closes 35° ABDC, duration 202°, lift 8,3mm? Ser at eg tok feil i forrige post også, og at RS2-kammen åpner mye SEINERE enn S4-kammen (18grader) og står åpen litt lenger (10grader). Men spørsmålet blir det samme, Kva effekt vil dette gi. Og dersom timingen på insugsia blir 10grader seinere, kva effekt vil det gi? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 1, 2005 Jeg har sjekka delenummer, samme innsugskam på ADU, ABY og AAN, mens ADU har en unik eksoskam som ikke går igjen på noe andre motorer. Tja godt mulig det er samme kam, men jeg finner forskjellig deleNR. ADU (og endel andre) 034 109 021 AP AAN (og endal andre) 034 109 021 AN NM er 2,0 liter 5'er. Skulle gjerne hatt en slik eksos kam. Side med kam info, http://www.roversd1.nl/sd1web/tuningindex.html , hvis linken fortsatt virker da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 3, 2005 Etter å ha prøvd å skaffe meg litt informajon på internett om dette, så har eg i vertfall fune ut ein ting. Seinere opning av eksosventil gir lågare tempertur på avgass. Dermed lever eksosventilen og turbo litt tryggere... Og det er jo bra. Men blir det noko meir power skal tru... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 3, 2005 Seinere lukking av eksoskam (10grader) : - Meir HK på turtal - Mindre bunndrag. Seiner åpning av eksoskam (18grader ): - Lågare eksostemp. - Mindre power. - Mindre utslipp. Høgre løft på eksosside (0,9mm): - Meir power Dersom det no også er forskjell på innsugs-kamtidene. Seinere lukking (10grader): - Meir HK på turtall - Meir NM på turtall Seinere åpning (10grader): - Mindre power. - Meir dreiemoment på lågt rpm. - Mindre utslipp. Totaltsett vil dette altså gi lågare eksostemp. Litt meir turlalsmaskin. Og mindre utslipp? Første gang eg har trimma bilen meir miljøvennleg. :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 3, 2005 Hvis du skal bruke RS2 (ADU) kammer bør du bytte ut begge, for å beholde (statisk) overlap på -12°. Hvis du kun bytter ut eksoskam blir det trolig et overlap på -3°. Når man bruker 7A eksoskam beholder man orignalt overlap på -12°, på AAN. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 3, 2005 Tja godt mulig det er samme kam, men jeg finner forskjellig deleNR.ADU (og endel andre) 034 109 021 AP AAN (og endal andre) 034 109 021 AN Kven andre enn ADU har dette kamnummeret? (034 109 021 AP) Har hørt at det skal vere litt ulike drev mot "fordeler" på nokre av 20V motorene. Kan ikkje vere ein sammenheng her? Litt dumt viss RS2-innsugskammen ikkje passer da. Ingen som har montert RS2-kammer i S4 her før da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 3, 2005 DeleNr 034 109 021 AP, sjekket i den store delekatalogen A10Q 93-94 Audi 100/Avant quattro A80Q 92-96 Audi 80/90/Avant quattro AC0Q 89-95 Audi Coupe quattro RS2 94-96 Audi 80 Avant RS2 quattro Angående forskjellige kamdrev, burde dette være enkelt å måle. Helt sikkert noen på forumet som vet om det er forskjell på kamdrevene, men hvis det er dette som er forskjellen (på innsugs kammene) er det merkelig at de har samme deleNR. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 3, 2005 DeleNr 034 109 021 AP, sjekket i den store delekatalogenA10Q 93-94 Audi 100/Avant quattro A80Q 92-96 Audi 80/90/Avant quattro AC0Q 89-95 Audi Coupe quattro RS2 94-96 Audi 80 Avant RS2 quattro Angående forskjellige kamdrev, burde dette være enkelt å måle. Helt sikkert noen på forumet som vet om det er forskjell på kamdrevene, men hvis det er dette som er forskjellen (på innsugs kammene) er det merkelig at de har samme deleNR. Dette var da rart. Kva 20V 5sylindrert motor som står i desse bilene da? Er jo ikkje 7A. da denne har heilt anna timing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 4, 2005 Innsugskam; 034 109 021 AP Audi 100/Avant quattro 93-94 AAN Audi 80/90/Avant quattro 92-96 ABY Audi Coupe quattro 89-95 ABY Audi 80 Avant RS2 quattro 94-96 ADU Innsugskam; 034 109 021 AN Audi 100/Avant quattro 91-92 AAN Audi A6/S6/Avant quattro 95-97 AAN Audi Coupe quattro 96 ABY Hhmm, så Per hadde nok rett, UrS4 og RS2 har samme innsugskam. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 4, 2005 Litt synsing: ADU har unikt deleNR for eksoskam og tannreimskive. Tannreimskiven er festet til innsugskam, denne kan da endre timing på innsugskam. Innsugskam og eksoskam er koblet sammen vha kjede (fast forhold). Antar da at det er tannreimskiven som forandrer timingen på innsugskam, for ADU. Hvis man da bare bytter ut eksoskam på en AAN til ADU, vil man få; Intake; Opens 3°ATDC, Closes 25°ABDC (som for AAN...) Exhaust; Opens 34° BBDC, Closes 9° BTDC (pga AAN tannreimskive) Fortsatt negativt overlapp på 12°. Dette er bare synsing, og burde være enkelt å kontrollere vha en gradskive/kamvinkelmåler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 4, 2005 Litt synsing:ADU har unikt deleNR for eksoskam og tannreimskive. Tannreimskiven er festet til innsugskam, denne kan da endre timing på innsugskam. Innsugskam og eksoskam er koblet sammen vha kjede (fast forhold). Antar da at det er tannreimskiven som forandrer timingen på innsugskam, for ADU. Hvis man da bare bytter ut eksoskam på en AAN til ADU, vil man få; Intake; Opens 3°ATDC, Closes 25°ABDC (som for AAN...) Exhaust; Opens 34° BBDC, Closes 9° BTDC (pga AAN tannreimskive) Fortsatt negativt overlapp på 12°. Dette er bare synsing, og burde være enkelt å kontrollere vha en gradskive/kamvinkelmåler. Dette høyrest fornuftig ut. 034 109 021 AP - Audi 100/Avant quattro 93-94 AAN 034 109 021 AN - Audi 100/Avant quattro 91-92 AAN & Audi A6/S6/Avant quattro 95-97 AAN Dette kan stemme med det eg har høyrt om drev mot "fordeler". Er litt rart at det er bytta tilbake igjen til "gamletypen" på S6. Da er jo spørsmålet kor mykje ein RS2-kam vil gjere med orginalt reimhjul. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 4, 2005 NM er 2,0 liter 5'er. Skulle gjerne hatt en slik eksos kam. Viss konklusjonen vår på at det er reimhjulet endrer timingen på RS2'en, så blir jo Rs2-kam med S4 hjul nesten identisk med NM da jo... NM __________ Opens 35° BBDC, closes 3° BTDC, duration 212°, lift 9,6mm, ADU__________ Opens 34° BBDC, closes 9° BTDC, duration 205°, lift 9,5mm, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 4, 2005 Sikkert en god en god erstattning med RS2 eksoskam, men det er sikkert mye lettere å få tak i 7A eksoskam da. PS! Du har PM. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...