Audi 100 2.5 TDi - Startproblemer - Drivstoffpumpe? Haster!

Anbefalte innlegg

Har en kompis som står med en Audi 100 2.5 TDi (AAT) uten å få start på den. Han skal kjøre fra Hedmark til Finnmark og skulle helst ha gjort det i går så det haster litt med andre ord. Har nå stått i en dag i oppvarmet garasje og han fikk start på den i går, men stoppet kort tid etter (estimert 15 sek). Bilen har stått kaldt i flere måneder.

 

Følgende er gjort:

- Blåst tilførsel og retur til tanken.

- Vært av med drivstoff-filter og drenert det.

- Koblet av dyserør, men kommer ikke noe drivstoff ut når bilen kinner på starter

- Når en kinner ser man at drivstoffpumpen drar inn drivstoff, men straks man stopper renner det tilbake.

- Det kommer ikke noe drivstoff ut av returen fra dysene.

 

Hva kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å gi pumpa direkte fra en flaske for å eliminere falskluft, og problemer rundt filteret. Kjør returen ned i samme flaska. Får du mye skum i flaska har du litt falskluft på returen, men den stopper ikke av den grunn.

Kinn starteren litt med rørene av, da skal det komme ut ganske raskt,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye rart som kan skje når ting står i hjel.

 

Siden den har fyret, og drivstoff ser ut til å suges mot pumpa men at det ikke kommer ut av dyserør:

Holder en knapp på teorien til Geir. Med mindre dieselfilteret nettopp er skiftet så ville jeg gjort det først som sist. Det er utrolig hvor mye rart som kan skje i et dieselfilter som inneholder litt luft og vann i tillegg til diesel og deretter står i ro lenge.

 

Jeg ville også gått over samtlige koblinger til motor (på torpedovegg og ved LMM) som styrer tenning og diesel. Ta dem av, spray kontakspray og dytt dem av og på noen ganger.

 

Så er det viktig å fylle opp filter, pumpe, tilførselsrør og gjenta dette mange ganger etter å ha dratt på starter slik at man fyller opp systemet og pumpa klarer å presse diesel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselfilteret er byttet for et lite år siden, men bilen er nesten ikke brukt siden. Og det så bra ut når han tittet på det. Kan få han til å sjekke gjennomstrømminga i filteret, for å eleminere problemet der.

 

Det er luft i slangene fikk jeg høre. Men er det ikke selvlufting på disse? Når jeg bytta drivstoff-filter, så fylte jeg den ikke opp før jeg prøvde og starte og det gikk fint. Hvordan er prosedyrene for å fylle på pumpa osv? Litt av problematikken at jeg må ta alt over telefon og får ikke kontrollert det selv. Det byr på litt friksjon da han ikke er noen bilmekaniker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselfilteret er byttet for et lite år siden, men bilen er nesten ikke brukt siden. Og det så bra ut når han tittet på det. Kan få han til å sjekke gjennomstrømminga i filteret, for å eleminere problemet der.

 

Det er luft i slangene fikk jeg høre. Men er det ikke selvlufting på disse? Når jeg bytta drivstoff-filter, så fylte jeg den ikke opp før jeg prøvde og starte og det gikk fint. Hvordan er prosedyrene for å fylle på pumpa osv? Litt av problematikken at jeg må ta alt over telefon og får ikke kontrollert det selv. Det byr på litt friksjon da han ikke er noen bilmekaniker.

 

Litt luft i oppstarten er ikke noe problem, men hvis pumpa suger falskluft hele tiden blir det stopp. Det ser en på den transparange slangen mellom pumpe og toppen av filteret.

 

Ta av denne slangen og sett den ned i en flaske så greier den nok å suge opp diesel selv, men koble av injector rørene da går det lettere.

 

Etter start fra flaske, skyll helst erstatt filter, fyll opp filter å kjør. Min 2.5 fikk problemer da jeg satte inn et tomt filter, Måtte teste det hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper mest på at dette er luft i systemet, kan være ett lite H****** å lufte de her. men det er ikke alltid:p må løsne alle dyse rør fra dysene, bare en halv runde og kjøre den på starteren helt til det kommer diesel mellom dysa og røret. må være 2 stk for dette. skru da igjen rør etter rør dersom det kommer diesel ut av det, mens du drar den på starteren selvsagt. da burde den starte egentlig.:)

Kansje feil innstilling på pumpa?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper mest på at dette er luft i systemet, kan være ett lite H****** å lufte de her. men det er ikke alltid:p må løsne alle dyse rør fra dysene, bare en halv runde og kjøre den på starteren helt til det kommer diesel mellom dysa og røret. må være 2 stk for dette. skru da igjen rør etter rør dersom det kommer diesel ut av det, mens du drar den på starteren selvsagt. da burde den starte egentlig.:)

Kansje feil innstilling på pumpa?

 

Timinga er perfekt ;) Den har jeg timet selv : rolleyes

 

Takker for alle innspill. Skal få overbrakt dem til han :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss det kjem diesel inn til pumpa men ikkje ut i dyserøra kan det vel vere stopp solenoiden som henger eller ikkje opnar. Veit ikkje om stopp solenoiden er energize to run eller energize to stopp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viss det kjem diesel inn til pumpa men ikkje ut i dyserøra kan det vel vere stopp solenoiden som henger eller ikkje opnar. Veit ikkje om stopp solenoiden er energize to run eller energize to stopp.

 

Skal stå spenning på den under drift for at den skal holde åpen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var luft som gjorde det ja, så han fikk start. Takk for hjelpa!

 

En liten ting til. Multireima hadde flisa seg opp og piska rundt. Hva kan være årsaken til det? Det har skjedd en gang før og jeg kunne ikke se noen skade på remhjulene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var luft som gjorde det ja, så han fikk start. Takk for hjelpa!

 

En liten ting til. Multireima hadde flisa seg opp og piska rundt. Hva kan være årsaken til det? Det har skjedd en gang før og jeg kunne ikke se noen skade på remhjulene.

 

Det er nok reimstrammeren som blir slitt slik at den vrir seg og reima kommer nermere regreimdekselet. Er vist en svakhet på AAT motoren, AEL motoren har en forbedret utgave.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok reimstrammeren som blir slitt slik at den vrir seg og reima kommer nermere regreimdekselet. Er vist en svakhet på AAT motoren, AEL motoren har en forbedret utgave.

 

Ja, du sier noe der. Reimstrammeren ble ikke byttet når jeg tok service, så kan godt være den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.