#1 Skrevet Desember 6, 2010 Hei. Har kjøpt meg en 200 avant med lekasje på nivåreguleringen på demperne bak. Skal bytte til Spax Psx dempere uten nivåregulering. Hva må gjøres for å få dette skikkelig? Det er vel samme system som bremsekraftfordeleren, styreservo og bremsekraftforsterkeren? Har tenkt på å blende rørene til demperne, men vet ikke om det er beste alternativ? Mvh Vegard 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 6, 2010 Steng uttaket helt foran i motorrommet på "bomben" under venstre rammevange slik at hele systemet står uten trykk/sirkulasjon, det er det beste i lengden. Nivåreguleringen er bare "dobbeltkoblet" på samme krets som bremsekraftforsterkeren, så på bomben kan denne kobles vekk. IKKE steng noe som helst på selve pumpen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 29, 2010 Jeg mener å ha hørt at om du må bytte til en bremsekraftfordeler som er fra en bil uten nivåregulering. Om denne ikke blir byttet, så blir fordelingen helt på trynet, og det er kun forhjulene som bremser omtrent. Noen som kan bekrefte dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 29, 2010 Er bare å blende som Eivind sier.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 29, 2010 okey! Takker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 30, 2010 Jeg er vel ikke helt enig i konklusjonene over her. Problemet er at bremsereduksjonsventilen bak får signal fra hydraulikktrykket på bakdemperne, og ikke mekanisk fra akselens høyde slik det er på biler uten nivåregulering. Ser du på reduskjonsventilen så ser du at den har både diverse bremserør og nivåregulerings-hydraulikkrør. Når du blinder hydraulikken til nivåregulering tror lastventilen at bilen er særdeles lett bak og du får dårlig bremseeffekt. Husker ikke helt hva jeg gjorde, men tror jeg blindet hydraulikken helt ute ved der demperne hadde vært, så satte jeg høydesensoren (som til forveksling kan se ut som en lasteavhengig reguleringsvenitl) i midtstilling slik at den slapp gjennom en del trykk til bremsereduksjonsventilen. SIstnevnte trodde da at bilen var halvlastet og ga bakbremser deretter. Et tips - ikke fall for fristelsen å kjøre senkefjærer på den samtidig, da risikerer du å ødelegge all komfort som en slik bil skal ha. Min ble stumpete og ubrukelig i forhold til orginal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 30, 2010 Er jo ABS på dissa, så skal vel strengt tatt ikke være noe vits med lasteventil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 30, 2010 Jeg har aldri sett på bremsekraftventilen på en bil med nivåregulering, men det overrasker meg vel ikke akkurat at Audi har laget en slik sinnrik løsning. Derimot vet jeg om flere som har fjernet denne ventilen på bil med ABS uten å ha merket noen uheldige egenskaper mtp. bremsing etterpå, uten at jeg selv har noen personlig erfaring med dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 30, 2010 Jeg er vel ikke helt enig i konklusjonene over her. Problemet er at bremsereduksjonsventilen bak får signal fra hydraulikktrykket på bakdemperne, og ikke mekanisk fra akselens høyde slik det er på biler uten nivåregulering. Ser du på reduskjonsventilen så ser du at den har både diverse bremserør og nivåregulerings-hydraulikkrør. Når du blinder hydraulikken til nivåregulering tror lastventilen at bilen er særdeles lett bak og du får dårlig bremseeffekt. Husker ikke helt hva jeg gjorde, men tror jeg blindet hydraulikken helt ute ved der demperne hadde vært, så satte jeg høydesensoren (som til forveksling kan se ut som en lasteavhengig reguleringsvenitl) i midtstilling slik at den slapp gjennom en del trykk til bremsereduksjonsventilen. SIstnevnte trodde da at bilen var halvlastet og ga bakbremser deretter. Et tips - ikke fall for fristelsen å kjøre senkefjærer på den samtidig, da risikerer du å ødelegge all komfort som en slik bil skal ha. Min ble stumpete og ubrukelig i forhold til orginal. Ja når du sier det så gir det meining! Jeg må teste litt ut, men det med å låse " armen" var lurt kan jo kikke på vinkelen på den nå uten last, og prøve å få det nærmest mulig! Derimot vet jeg om flere som har fjernet denne ventilen på bil med ABS uten å ha merket noen uheldige egenskaper mtp. bremsing etterpå, uten at jeg selv har noen personlig erfaring med dette. Planen var jo å skaffe en slik ventil fra en 100 uten nivåregulering og sette på! Kan jo hende det funker like bra som Steinar sier! BLir jo en årdning der jeg har justerbar kraft på forhjul og bakhjul Kjekt å ha! (Synd jeg "skrotet" 100en min nå!) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 30, 2010 Er jo ABS på dissa, så skal vel strengt tatt ikke være noe vits med lasteventil ? Mulig...men det er nå i hvertfall slik ventil der. Er jo forståelig da man ønsker at den ikke så lett skal starte å skli ut bak ved bremsing. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 7, 2012 Hei! Lurte på om noken hadde erfaring rundt fjerning av gammel nivåregulering på audi 200 avant. Nivåreguleringa har slutta å fungere og eg har lyst å få på vanlige støtdempere, er det samme fester,spesielle dempere eller standard, kan eg hente deler frå audi 100 typ44? tips/triks anyone? Takker for svar.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 8, 2012 Hei jeg har gjort dette på en 1990 mod Audi 100 Avant. (en liten stund siden) Blindet av for hydraulikk. Det er flere plasser en kan gjøre dette, men jeg blindet av rett foran lastreguleringsventilen. (Mer elegant å ta det lengre fremme)Så for at dette skulle bli riktig så byttet jeg lastreguleringsventil til en som er for vanlig quattro uten nivåregulering. Det er 3 typer av de mener jeg huske. Den for nivåregulering, og en for quattro u nivåregulering og en for biler uten quattro. Deretter byttet jeg fjører/dempere med en 1997 mod A6 avant. Jeg byttet komplette fjørbein. Det passer rett på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...