#1 Skrevet Desember 6, 2010 (endret) Ikke løst allikevel; er usikker på om de to forskjellige delenummerene på fjærbeinet kan brukes om hverandre. Er det noen som vet eller har mulighet til å sjekke opp om delenummer (hjullagerhus/fjærbein) 4A0 412 026 AA og 4A0 412 026 S kan brukes om hverandre? se post nr 15 for mer info. Hei. Jeg har plutselig fått behov for et fjærbein h.s. på min Audi 1992 2.8Q Avant da dette har rustet helt i stykker. Har liggende ett fjærbein fra en 1992 2.3 sedan fwd og lurer på om jeg kan bruke dette hvis jeg tar fjæra fra det gamle fjærbeinet? Begge bilene har ABS, går abs sensorene om hverandre? Er det noen andre forskjeller, eller er det bare å kjøre på? Håper på svar, mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 7, 2010 Ser ikke bort ifra at det passer, men har ikke identisk delenummer. 2.8 Q Avant har 4A0 412 026 AA og 2.3 fwd (sed/avant) har 4A0 412 026 S. Se også http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=2143907post2143907 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 7, 2010 Calipperfestene på ventilerte og ikke-ventilerte fra disse bilene skal være likt, er i hvertfall likt på 2,5tdi med og uten ventilerte. 2,3 har mindre diameter på ytre drivledd enn 2,8. Sjekk om hjullageret i de to er likt. Dersom hjullageret er likt så vedder jeg et panser og 3 dører på at dette går om hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 7, 2010 Hjullagersett er likt på A100 fwd sedan og A100 Q Avant, begge 82mm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 7, 2010 Tusen takk for svar, begge to!!! Har demontert det gamle fjærbeinet nå og tatt av fjæra på 'delefjærbeinet'. Det ser veldig likt ut. Dessverre er fjæra som satt på fjærbeinet som rustet i stykker knekt nederst. Lurer fælt på hva jeg skal gjøre; bilen skal jo egentlig selges så jeg må jo få til en ordentlig løsning. Er det noen som vet om det er fargekoder på fjærer til disse bilene? På den fjæra som var knekt var det en gul prikk og på andre siden har fjæra en rød prikk. Hva betyr dette? Kan det være en god løsning å erstatte den knekte fjæra med en brukt fjær fra en lik bil? mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 7, 2010 Har den normal høyde (før fjær knakk), altså relativt høy? Eller ser den ut til å ha sportsfjærer av noe slag? Orginalfjærer har fargekode som består av noen fargeprikker. Vanligvis 3 farger. Brukt fjær med lik fargekode som på den andre siden er en grei løsning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 7, 2010 Takk igjen for svar. Den har absolutt normal høyde og er neppe senket. Fjæra på den andre siden har rød prikk, burde vel bruke en slik. Legger vel ut en 'ønskes kjøpt' annonse på dette ganske snart. Hvis noen har en slik liggende er det selvfølgelig bare å sende en PM. Mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 7, 2010 Tipper i såfall den har en rød og to av mer nøytral farge som du ikke legger merke til uten å vaske litt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 7, 2010 Aha... det er tre farger på samme fjær. Takk for informasjonen. Jeg går ut i garasjen og vasker med en eneste gang. mu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 7, 2010 Stort sett er det to eller tre fargestreker på fjørene til din bil, men ingen med rødt! Finnes dog med gul og oransje fargestrek. Motorkoden din er? Manuelt gir? Edit. Finnes med både 1, 2 og 3 fargestriper 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 7, 2010 Har vært ute i garasjen og vasket nå. Begge fjærene er like og begge har tre røde/rødlignende prikker samt en gul. Totalt fire punkter med fargemarkering. Motorkoden er AAH og bilen har manuelt gir. Regnr. AA32624 mvh mu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 7, 2010 Nærmeste jeg kommer da er en gul og tre oransje, er for biler med sportsunderstell. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 7, 2010 Takk & Takk. Da må det nok være den jeg er ute etter. Fargen er nok litt falmet etter mange år i tjeneste. Da gjenstår det bare å få skaffet seg en slik... mu 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 8, 2010 Her er for øvrig 'ønskes kjøpt' annonsen: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=201644 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 16, 2011 Har nå montert fjærbein fra 2.3 Avant med delenummer 4A0 412 026 S på bilen min ('92 A100 2.8Q). Originalt delenummer er 4A0 412 026 AA. Er det noen som vet om dette går om hverandre? Evt. noen som jobber på Møller som kan sjekke? Mulig jeg ber om litt mye nå, men jeg trenger denne informasjonen. Kan for øvrig nevne at Audi 100 Quattro hadde dette delenummeret allerede fra modellskifte i '91 mens forhjulstrekkerene fikk dette en eller annen gang i '93 tror jeg. Etter dette bruker såvidt jeg vet Audi A6 dette delenummeret helt til modellendring fant sted. Håper på mange svar. mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 16, 2011 Jeg monterte fjærbein fra en '93 100 2.0E på en '92 100 2.8q en gang. Så ingen forskjell på disse og det fungerte helt fint. Flyttet over fjær, demper og bremser fra det gamle fjærbenet. Det er forskjell med og uten ABS, og alle quattro har ABS mens det var ekstra på de fleste med bensinmotor i starten. Kanskje det er forskjellen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 16, 2011 Takk for svar. Jeg tror ikke ABS er forskjellen; når jeg ser i Etka ser jeg at det finnes hjullagerhus/fjærbein med 4AO 412 025 S for biler med ABS også... Ser også ut som om skillet mellom 4A0 412 025 S og 4A0 412 025 AA gikk i 1993. Mener derfor at det ikke er opplagt at de kan brukes om hverandre... ønsker å være sikker på dette. Kanskje det er noen som har montert hjullagerhus/fjærbein fra en 91 eller 92 C4 på en quattro som kan bekrefte at dette passer? mvh Martin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...