#1 Skrevet Desember 7, 2010 (endret) Har byttet termostat på bilen, og lurer på hvordan man får fjernet lufta som er i anlegget Bil: Audi A4, 1.9TDI PD AJM motoren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 7, 2010 Foreks fylle opp til maks på ekspasjonstank, la motor bakke seg driftsvarm mens du har lokket til ekspasjons tank.. Så underveis så klemmer du i slangene til og fra radiator, da skal det boble litt i ekspasjonstanken.. Etterfyll underveis mens motor går på tomgang til den er driftsvarm.. En enkel måte og gjøre det på, dersom denne motoren ikke er noe spesiell da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 7, 2010 rus den litt og kjør den varm så ordner det seg nok helt av seg selv 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 7, 2010 Nå er vel de fleste moderne motorer selvluftende...og vanligvis er det nok med en liten kjøretur å 10-15 minutter...bare husk på å etterfylle kjølevæske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 8, 2010 Har nå kjørt Oslo -> Askim (ca en times kjøring). Den gikk opp mot 90'C og holdt seg fint der, men etter noen svinger så falt den ned til 70 igjen. Idag ble det Askim -> Ski -> Svinesund, og samme rute tilbake. Kom opp i 90'C på motorveien ned, men så fort det ble noen svinger så falt temperaturen ned mot 70-80 igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 8, 2010 Er ikke termostaten som er mongo? opplevde det samme på min etter at jeg byttet termostat, bare at min gikk opp i 110c på tomgang å la seg på ca 95c under kjøring.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 8, 2010 Håper da termostaten er ok. Kan jo så klart være en feil på ny vare 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 8, 2010 Helt normalt at dette skjer på moderne dieselbiler i så kaldt vær som det er på Østlandet om dagen når bilen ikke har noen tilleggsvarmer. Motoren lager under lett belastning helt enkelt ikke nok varme til å holde temperaturen oppe, selv når termostaten er lukket.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 8, 2010 Så det at temperaturen går litt opp og ned da det er så kaldt er helt normalt? Ikke vits å demontere alt for å sjekke? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 8, 2010 Har sett, erfart og hørt om dette på flere andre moderne dieselmotorer. Dersom den legger seg stabilt på 90 under normal bruk når det er litt mildere hadde jeg regnet det som normalt. Hadde en A6 2.5TDI før (R5 TDI) som oppførte seg helt likt når det var skikkelig kaldt enda jeg er 100% sikker på at termostaten var i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 8, 2010 Er ikke rart om tempen varierer litt når det en 15-20 minus ute. Spesielt ikke på dieselbiler som er så effektive (ikke når det kommer til varme ) Da det var nesten -21 her sist uke så ble bilen fin og var i fart, men på tomgang så sank tempen litt. Kjører du også rett på motorevei i 110km/h + med kald motor så kan det ta litt tid før den blir varm. Kan være termostaten har sett bedre dager, men hadde ikke byttet den pga "problemet" du beskriver. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 8, 2010 Har jo satt i ny, og fylt på ny frostveske. Men lar bilen være som den er nå. Det er jo ikke kaldt i bilen, fryser ikke da jeg kjører. Så får vi se hvordan den blir da det blir varmere ute. Men takker for alle svar :) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 8, 2010 Har jo satt i ny, og fylt på ny frostveske. Men lar bilen være som den er nå. Det er jo ikke kaldt i bilen, fryser ikke da jeg kjører. Så får vi se hvordan den blir da det blir varmere ute. Men takker for alle svar :) det er ikke noe galt! slapp helt av hehe som flere sier her så er det veldig lett for diesel biler å miste tempen fort 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 8, 2010 Men hva da når det surkler i kjølesystemet/varmeregisteret? Har en 1,9tdi 2002 der det surkler når jeg går fra oppoverbakke til nedover og motsatt.. tempen er dog stabil på min hele tiden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 8, 2010 Men hva da når det surkler i kjølesystemet/varmeregisteret? Har en 1,9tdi 2002 der det surkler når jeg går fra oppoverbakke til nedover og motsatt.. tempen er dog stabil på min hele tiden.. Luft i varmeapparatet. Diplomingeniørene som konstruerte disse bilene klarte å sette varmeapparatet som høyeste punkt, med den følge at luft lett samler seg i varmeapparatet. En lur måte å få det bort på er å suge vakuum i anlegget ved frostvæskebytte... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...