Startproblem A6 C4 2.6 Automat Feil: Tenningslåsen

Anbefalte innlegg

Hei, plutselig i går så gikk ikkke startern på bilen mere, Er vel mest sannsynlig innslaget, tenningslåsen eller kablinga til startern.

 

Men startern er ikke synlig fra motorrommet, er det noen som kunne lagt ut bilde fra ETKA som viser plasseringen av den?

 

 

Løst, se siste post.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Starteren sitter på høyre side av motoren, og jeg tror du må ut med dynamoen for å få den ut. Før du begynner på noe sånt, sjekk den tynne ledningen inn til starteren, denne korroderer ofte og blir dårlig. I tillegg kan det være noe med bryteren på girkassen som gjør at bilen bare kan startes i N eller P, prøv å bevege litt på girspaken rundt disse posisjonene mens du prøver å starte.

 

Er det noen ettermontert alarm på bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

okei, må først få bilen til en plass jeg kan stå å skru, men da vet jeg da litt mer.

 

Det er defa alarm på den, men den har aldri fungert eller vært i bruk på de 3 årene jeg har hatt den.

Startsperre ikonet i dashen lyser når jeg vrir om da, men den slukker jo. Har ikke hatt problemer med å starte bilen pga den før. Dette skjedde plustelig. Har lav bil, og har skrapet oppunder en del ganger med eksosen, leste noe om kabler som kan løsne. Hadde et badunk på høyre siden i bilen før jeg stoppet og ikke fikk start.

 

Må bilen heises opp for å komme til på startern, eller når jeg den fra motorrommet? Hadde vært kult om jeg kunne fikset den der den står.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som kan være behjelpelig med et bilde fra ETKA? Greit å vite hvor jeg skal starte å skru for å komme til startern, dersom den er vanskelig å komme til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde fra etka hjelper ikke, for denne viser bare bilde av selve starteren, ikke plasseringen på motoren. Uansett, starteren sitter under høyre sylinderrekke, mellom eksosmanifolden og blokka, og bakerst mot svinghjulet. Dynamoen må taes ut først, og det er også mulig at du må trekke frem fronten for å få til dette, men det er jeg usikker på da jeg bare har gjort dette på C5 V6, ikke C4 V6

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På C4 er det hverken mulig eller nødvendig å trekke frem fronten. Helt greit å komme til, men ikke supergod plass. At ikke starteren slår inn i det hele tatt kan virke som startsperren i Defa-alarmen. Er det alarmsirene med to knapper?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På C4 er det hverken mulig eller nødvendig å trekke frem fronten. Helt greit å komme til, men ikke supergod plass. At ikke starteren slår inn i det hele tatt kan virke som startsperren i Defa-alarmen. Er det alarmsirene med to knapper?

 

Ja, sitter horn i motorrom, med 2 knapper, om jeg ikke husker feil, pluss at jeg har 2 slik du trykker på utenfor bilen. Dette har dog aldri blitt brukt av meg, og jeg hadde egentlig regna med at det var utkoblet. Men da kan det altså hende at det går ann å koble seg rundt den da?

 

En annen mulighet er jo å jumpstarte startern? Slå på tenninga og sette strøm på den, det skal jo kunne virke. Eller er det "umulig"?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig det er multikontakten til girkassa. Jeg hadde akkurat samme problem som deg på en audi 100 automat. Starteren ikke slo inn og måtte starte den med å kortslutte mellom styrestrøm og hovedstrømskabelen på starteren. Tok av multikontakten(under girkassen, god synlig), og sprayet på kontaktrens. Bilen startet som bare det etterpå og har ikke hatt problemer med det siden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På C4 er det hverken mulig eller nødvendig å trekke frem fronten.

 

På min C4, som er med femmer, sier ELSA at man skal trekke frem eller demontere fronten, for å skifte reg-reim, så joda. Men det er nok litt bedre plass med V6er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demontere fronten er fullt mulig, selvfølgelig, men hvordan man kan trekke frem fronten på en C4 skulle jeg likt å se, med mindre C4 med femmer er helt annerledes der enn de med V6 og V8..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett så er bilen nå iorden. Vi dro oppover fra Raufoss til Lillehammer i håp og tro om at det kunne være noe vi kunne fikse der bilen stod. Og jammen hadde ikke det ene øret på bakdelen til tenningslåsen knekt, slik at den roterte fritt bak låsehylsen. Med andre ord fikk jeg ikke vridd nøklen over fjærbelastningen til startposisjon. Men men får starte å kjøre rundt med verktøy i bilen igjen.

 

Den delen bak på tenningslåsen har jeg tidligere limt, og det har faktisk holdt i snart 2 år! Men kjedelig å betale 500kr til falken for å få flyttet bilen 1 km, når jeg kunne fikset det samme kveld, om jeg hadde spurt noen i lillehammers området om en 8mm.

 

Men da vet dere det! Takk for alle svar og nyttige innlegg ;)

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.