#1 Skrevet Desember 9, 2010 Heisann! :-) I forbindelse med motorhavari så er jeg på jakt etter deler til min bruksbil.. Har en Audi 100 motor stående. Lurer derfor på om råder og veiv er likt på Audi S4 AAN og Audi 100 NF? Har hørt at det kun er stempel som er forskjell på disse (I bunndel altså :-P)? Kan det stemme? :-) mvh Morten Lund 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 9, 2010 (endret) Samme delenummer på veiv i NF og AAN, 034 105 101 S. Rådene har ikke samme delenummer og selvsagt heller ikke stemplene da de har ulik boring. Edit: A100 C4 med NF-motor har samme råder som AAN. Det samme har AAR og 7A-motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 9, 2010 Kom meg en tur på Møller i stad og spurte litt rundt dette På delelageret sa dem det var samme veiv og råder :-S Må vel bare demontere og sjekke da :-) Er det bare stempel som er anderledes da kanskje? :-) Hvis vi tenker på bunndelen :-) Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 9, 2010 Selv om delenummerne er de samme i dag er det ikke sikkert at de originale delene i en NF og en AAN er like. Delene som selges i dag er nok "universale" som er laget for å passe alle femmerne med denne slaglengden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 9, 2010 Råder og veiv er likt, stempel er forskjellig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 9, 2010 Supert! Da er jeg litt mer motivert til å ta fra hverandre enda en motor :-) Burde man bytte alle lager ved bytte av veiv? Eller er det nok å sjekke tilstand og klaring på de andre lagerene? :-) Har hatt rådebank i lageret til en råde med total ødeleggelse av dette lageret. Ripet opp lagerbanen ganske godt mot veiva.. :-/ Så skal bytte én råde og veiva :-) Morten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Juli 31, 2013 Bumper denne tråden litt da jeg skal til med samme operasjon er det noen som har noe godt svar på det siste Morten spør om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Juli 31, 2013 7a og AAN har i hvertfall helt ulike veiver med tanke på vekt på skinkene, så da virker det snodig hvis andre sugemotorer skal være identiske med AAN orginalt. Men at de orginale fysisk passer om hverandre er svært sannsynlig selv om balansen da blir feil. Dersom det er like delenumre i dag, er det noen som vet hvordan de er konstruert i forhold til orginale AAN og 7a med tanke på skinkevektene? Bumper denne tråden litt da jeg skal til med samme operasjon er det noen som har noe godt svar på det siste Morten spør om? Om man kan bytte kun ett lager eller om alle må byttes? Eller om man burde bytte (alle)? Kan bytte bare ett lager. Kan også gjenbruke lagre som ser pene ut og er innenfor spec på målt klaring til den aktuelle veieva. I såfall bør lagrene være ripefrie og veiva det samme. Ellers risikerer man muligens at lagrene raskt slites pga "dobbelt" opp med slitasje-faktorer. Men det blir som regel en del bedre med nye lagre når du først har dette oppe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet August 1, 2013 Ifølge etka er det samme deler ja.. Veiva jeg skal bruke er fra 7a, har ikke sammenlignet den med aan enda, men skal gjøre det så fort den er plukket ut. Har tilgang på ei veiv fra ng også eventuelt.. Spørsmålet var egentlig om det bare var å sette i nye lager og veiva fra en annen motor over i aan, eller om man burde gjøre noe annet i den forbindelse. Nye lager blir det, men ikke behov for noe maskinering i den forbindelse, bortsett fra evt balansering? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet August 1, 2013 Ifølge etka er det samme deler ja.. Veiva jeg skal bruke er fra 7a, har ikke sammenlignet den med aan enda, men skal gjøre det så fort den er plukket ut. Har tilgang på ei veiv fra ng også eventuelt.. Spørsmålet var egentlig om det bare var å sette i nye lager og veiva fra en annen motor over i aan, eller om man burde gjøre noe annet i den forbindelse. Nye lager blir det, men ikke behov for noe maskinering i den forbindelse, bortsett fra evt balansering? I følge praktisk erfaring med nedplukking av 7a og AAN så ser veivene IKKE like ut. Men som nevnt, mulig at erstatningsdelene hos Møller nå er like. Men om de da er like 7a, like AAN eller en mellomting ville vært morro og visst. Hvis lagerbanene på veiva er fine uten riper eller hakk (lett for uværne og under transport å lage hakk) så trengs ingen maskinering. Dog skader det aldri å polere over for å unngå skader/sår som du ikke har sett nøye nok etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet August 2, 2013 Hvertfall på audi 100 veiva så er også medbringeren til oljepumpa forskjellig. Kun to "hakk" på denne mens aan har fire. Vet ikke hvordan det er på de andre sugemotorene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet August 2, 2013 Godt poeng. Aan har vel annen oljepumpe enn sugemotorene.. Kommer oppdatering i tråden her så fort jeg har fått ut aan veiva 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet August 2, 2013 Medbringere kan jo flyttes over i verstefall 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 2, 2016 Godt poeng. Aan har vel annen oljepumpe enn sugemotorene..Kommer oppdatering i tråden her så fort jeg har fått ut aan veiva min NG sugemotor og MC-1 10vt har lik oljepumpe som AAN hvertfall. samme delenr. når jeg sjekker flere steder så er bunndelen så å si lik på alle de gamle 5 syl motorene. er bare mindre forskjeller. men alt passer hvertfall om hverandre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...