Er det samme veiv og råder i S4 AAN som i 100 NF?

Anbefalte innlegg

Heisann! :-)

 

I forbindelse med motorhavari så er jeg på jakt etter deler til min bruksbil..

Har en Audi 100 motor stående.

Lurer derfor på om råder og veiv er likt på Audi S4 AAN og Audi 100 NF?

Har hørt at det kun er stempel som er forskjell på disse (I bunndel altså :-P)?

Kan det stemme? :-)

 

mvh

Morten Lund

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme delenummer på veiv i NF og AAN, 034 105 101 S. Rådene har ikke samme delenummer og selvsagt heller ikke stemplene da de har ulik boring.

 

Edit: A100 C4 med NF-motor har samme råder som AAN. Det samme har AAR og 7A-motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kom meg en tur på Møller i stad og spurte litt rundt dette :)

På delelageret sa dem det var samme veiv og råder :-S

Må vel bare demontere og sjekke da :-)

Er det bare stempel som er anderledes da kanskje? :-)

Hvis vi tenker på bunndelen :-)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om delenummerne er de samme i dag er det ikke sikkert at de originale delene i en NF og en AAN er like. Delene som selges i dag er nok "universale" som er laget for å passe alle femmerne med denne slaglengden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Råder og veiv er likt, stempel er forskjellig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert! Da er jeg litt mer motivert til å ta fra hverandre enda en motor :-)

Burde man bytte alle lager ved bytte av veiv? Eller er det nok å sjekke tilstand og klaring på de andre lagerene? :-)

Har hatt rådebank i lageret til en råde med total ødeleggelse av dette lageret.

Ripet opp lagerbanen ganske godt mot veiva.. :-/

Så skal bytte én råde og veiva :-)

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne tråden litt da jeg skal til med samme operasjon :P er det noen som har noe godt svar på det siste Morten spør om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

7a og AAN har i hvertfall helt ulike veiver med tanke på vekt på skinkene, så da virker det snodig hvis andre sugemotorer skal være identiske med AAN orginalt. Men at de orginale fysisk passer om hverandre er svært sannsynlig selv om balansen da blir feil. Dersom det er like delenumre i dag, er det noen som vet hvordan de er konstruert i forhold til orginale AAN og 7a med tanke på skinkevektene?

 

Bumper denne tråden litt da jeg skal til med samme operasjon :P er det noen som har noe godt svar på det siste Morten spør om?

Om man kan bytte kun ett lager eller om alle må byttes?

Eller om man burde bytte (alle)?

 

Kan bytte bare ett lager. Kan også gjenbruke lagre som ser pene ut og er innenfor spec på målt klaring til den aktuelle veieva. I såfall bør lagrene være ripefrie og veiva det samme. Ellers risikerer man muligens at lagrene raskt slites pga "dobbelt" opp med slitasje-faktorer.

 

Men det blir som regel en del bedre med nye lagre når du først har dette oppe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge etka er det samme deler ja.. Veiva jeg skal bruke er fra 7a, har ikke sammenlignet den med aan enda, men skal gjøre det så fort den er plukket ut. Har tilgang på ei veiv fra ng også eventuelt..

 

Spørsmålet var egentlig om det bare var å sette i nye lager og veiva fra en annen motor over i aan, eller om man burde gjøre noe annet i den forbindelse. Nye lager blir det, men ikke behov for noe maskinering i den forbindelse, bortsett fra evt balansering?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge etka er det samme deler ja.. Veiva jeg skal bruke er fra 7a, har ikke sammenlignet den med aan enda, men skal gjøre det så fort den er plukket ut. Har tilgang på ei veiv fra ng også eventuelt..

 

Spørsmålet var egentlig om det bare var å sette i nye lager og veiva fra en annen motor over i aan, eller om man burde gjøre noe annet i den forbindelse. Nye lager blir det, men ikke behov for noe maskinering i den forbindelse, bortsett fra evt balansering?

 

I følge praktisk erfaring med nedplukking av 7a og AAN så ser veivene IKKE like ut. Men som nevnt, mulig at erstatningsdelene hos Møller nå er like. Men om de da er like 7a, like AAN eller en mellomting ville vært morro og visst.

 

Hvis lagerbanene på veiva er fine uten riper eller hakk (lett for uværne og under transport å lage hakk) så trengs ingen maskinering. Dog skader det aldri å polere over for å unngå skader/sår som du ikke har sett nøye nok etter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvertfall på audi 100 veiva så er også medbringeren til oljepumpa forskjellig. Kun to "hakk" på denne mens aan har fire. Vet ikke hvordan det er på de andre sugemotorene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng. Aan har vel annen oljepumpe enn sugemotorene..

Kommer oppdatering i tråden her så fort jeg har fått ut aan veiva :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Medbringere kan jo flyttes over i verstefall :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt poeng. Aan har vel annen oljepumpe enn sugemotorene..

Kommer oppdatering i tråden her så fort jeg har fått ut aan veiva :)

 

min NG sugemotor og MC-1 10vt har lik oljepumpe som AAN hvertfall. samme delenr. når jeg sjekker flere steder så er bunndelen så å si lik på alle de gamle 5 syl motorene. er bare mindre forskjeller. men alt passer hvertfall om hverandre. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.