#1 Skrevet Desember 10, 2010 Har en 2003 A6 2.5TDIQ. I høst ble det byttet 6 glødeplugger. Var litt tungstartet når glødepluggene ikke startet. Fikk da justert tenning og innsprøytning og det funket helt fint. Har et 2-3 måneder gammelt Varta Silver 100Ah batteri. Bilen har stått i 4 dager. Skulle stasrte i dag tidlig. Satt meg i bilen. Lyset i taket kom på. Vred om nøkkelen. Glødepluggene startet å gløde. Men så var det temmelig tomt for strøm for ville ikke fyre opp. Hentet en Black and dekker booster som skal tåle 3 liter disel. Denne har jeg ikke ladet opp siden i sommer. Når jeg satte inn denne og trykket overfør spenning. Blinker det i dashbordet når vrir om nøkkelen. Høres ut som noe rele slår inn. (Boosteren er ikke ladet opp siden i sommer). Kan det være at boosteren ikke fungerer på bilen? Kan det være lurt å starte booster med en gang uten å starte bare med bilbatteri neste gang den har stått noen dager? Det har vært -14 til -17 grader i 4 døgn. Skal batteriet ble så flatt på så kort tid? Eller kan det være noe som stjeler strøm? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 10, 2010 Her høres det ut som du har strømtyv, mine biler har også store dieselmotorer, står i kaldere klima, har ikke nye batterier, men starter selv etter 8-10 uker parkert i kaldgarasje.. Må ofte dra noen runder ekstra på startern, men den har strøm nok til startforsøk et par-tre ganger omså! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 10, 2010 Kan også være greit å sjekke batteripolene for eir og skitt, den ene gangen jeg hadde startproblemer på A6'en for noen år siden så var det rett og slett kabelen fra batteriet til startern som var full av eir og dermed hadde dårlig kontakt i begge ender... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 10, 2010 Hva kan stjele strøm? Hvor begynner jeg å lete? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 10, 2010 Ville startet med å lade opp boosteren jeg Hørest ut som den er tom for strøm Er derfor det blinker og tikker når du vrir på nøkkelen også. Ikke nokk strøm til at starteren slår inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 10, 2010 Om batteriet ikke er i toppform, kan det godt bare være at det er problemet i seg selv. Har samme problemet på diesel-lupoen, så fort det var minusgrader om natta sist vinter, så var det for lite spenning til å få start på bilen. Burde byttet det der og da, men så fort temperaturen ble bedre ute har bilen alltid startet med en gang. Helt til nå som kuldegradene har kommet tilbake, nå er den umulig uten lading om natta, og det er en natt med minus 3-5. Hadde det vært 4 døgn i minus 15 hadde det iallfall vært game over, så det kan godt være at det er bare batteriet som holder på å dø ut. Vet ikke om det har vært byttet før, men om det er en 03 modell med originalt batteri så ville jeg sjekket dette før en begynner feilsøking etter strømtyver i det elektriske. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 10, 2010 Som jeg skrev er det satt i nytt batteri i høst. Varta Silver 100Ah med 830ah start eller noe slikt. Burde jo være greit det eller kan det være noe feil med det selv om det er ganske nytt? Bilen lader ca 14,2 Ah. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 10, 2010 (endret) Batteriet var på 11.65V. Måtte lade litt og nå fikk jeg startet. Men trenger å finne ut hva som stjeler strøm. Fikk et tips om å dra av minus klemma på minuspolen og måle med et multimeter mellom. Da viste den 11.60V. Her burde den vel vært 0 helst? Eller? Satt en pære på minuspolen og satte minusplampen inntil. Lampa lyste hele tiden. Tyder dette på at det er noe som stjeler strøm? Hvordan går jeg så frem? Ikke noe synlig som står på i bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 10, 2010 For å måle strømtrekk så tar du av + polen og måler mellom + polen og + kabelen. Multimeteret må stå på Ampere (A) (10A) ikke mA. Måleinstrumentet kan ha andre stikk kablene skal stå i ved måling av ampere. Spessielt på billige måleapparat. Du vil kansje måle rundt 1 ampere eller mere hvis du har en strømtyv. Optimalt burde det vise under 0.2 ampere. Da har du målt totalt strømtrekk. la multimeteret stå og begynn å napp ut sikringer til strømtrekket kommer ned, da vil du finne ut hvilke kretser som trekker strøm. Hvis du finner en som trekker mye så er du på god vei. da ser du hvilke komponenter denne sikringen driver å du kan se nermere på de. her vil du kansje finne irr,fukt, overslag eller defekte komponenter 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 10, 2010 Har bare 20mA og 200mA på multimeteret her. Om man bruker - eller + pol spiller ingen rolle har jeg hørt. Gikk ut igjen nå. Nå viste det 0,02V og fikk ikke noe utslag på hverken 20 eller 200mA. Hadde 11,60V 45 minutter etter at jeg skrudde av bilen. Etter 2 timer hadde jeg 0,02V og mindre. Hoppet mellom 0,00 og 0,02V Hva er det som nå kan ha slått seg av? Er dette noe som kan skru seg av og på helt av eg selv? Kan dette slå seg av etter 2 timer og andre ganger ikke slå seg av osv? Kjører 9 mil hver ukedag. Så har ikke hatt problemer. Men nå stod den 4 dager å da fikk jeg problemer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 10, 2010 Har bare 20mA og 200mA på multimeteret her. Om man bruker - eller + pol spiller ingen rolle har jeg hørt.Gikk ut igjen nå. Nå viste det 0,02V og fikk ikke noe utslag på hverken 20 eller 200mA. Hadde 11,60V 45 minutter etter at jeg skrudde av bilen. Etter 2 timer hadde jeg 0,02V og mindre. Hoppet mellom 0,00 og 0,02V Hva er det som nå kan ha slått seg av? Er dette noe som kan skru seg av og på helt av eg selv? Kan dette slå seg av etter 2 timer og andre ganger ikke slå seg av osv? Kjører 9 mil hver ukedag. Så har ikke hatt problemer. Men nå stod den 4 dager å da fikk jeg problemer. Ja det kommer på det samme, ville bare gjøre det enklest mulig for deg, Hvor for du 0.02V fra ? hvis du mener 0.02A for ampere så vil du tømme et fulladet 100 amp batteri på 5000 timer. I 15 minus kan dette reduseres til omtrent halvparten av tiden. Jeg lurer på om du har stilt inn multimeteret riktig. kan du ikke slenge opp et bilde av det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 11, 2010 Bildet har jeg målt volt. Da la den mellom 0,02 og 0,00V Kom litt ann på hvor jeg holdt på minusklemma. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 11, 2010 Her har jeg målt mA. både på 20mA og 20mA fikk jeg ikke noe strøm. Kan dette tyde på at det ikke er noe som stjeler strøm? At det bare er den første timen etter at jeg har slått av bilen at det er noe som drar strøm? Kan det være at noen ganger så stopper den ikke etter 1 time å dra strøm, men holder på hele tiden? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 11, 2010 Det ble feil over. Hadde satt på laderen og da skrudde jeg av pluss polen. Spenning mellom minuspol og minus plugg var 12.90V. Ampermeteret viste -1 på 20 og 200mA. Det vil vel si at det drar mer enn dette og jeg ikke klarer å måle dette. Tok en 12V lyspære å satt på minuspolen å dyttet minusplugg intill pæra. Da lyste det. Måtte starte bilen og kjøre ut. Tok ut en sikring og sjekket om pæra lyste. Satt inn igjen sikringen. Tok så neste sikring. Etter å ha tatt ut og inn alle sikringene slik var det ingen av sikringene som slukket lyset når jeg dro de ut. Kan dette være at jeg nettopp startet bilen og noe som går en stund etterpå eller? Hvordan går jeg frem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 11, 2010 På min 04 A4 er det en del som trekker strøm en stund etter at den er stoppet,feks. navien.. La bilen stå med døra åpen og kupelyset av en 1/2 times tid før du måler.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 11, 2010 Jeg er ikke sikker men -1 kan bety at du trekker mere enn 200mA. Det er et symbol med en tang der også, Fulgte det med en tang med dette apparatet? Da er det i såfall bare og lukke tangen rundt kabelen og lese av. Du kan begynne med å kontrollere selve apparatet ditt. Koble opp en krets med ei lyspære og la den ene ledningen gå igjennom tangen. Jeg tror du skal ha en sånn en. Da kan en regne ut hvor mange ampere lyspæra drar hvis en vet watt styrken på pæra. Da får du sett om du måler riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 11, 2010 Kjøpte en Prøvelampe på biltema. Satte den på mellom minuspol og minusklemme. Det lyste. Dro ut en sikring og det lyste. Satt inn sikringen å dro ut neste. Det lyser hele tiden. Rart at jeg ikke finner en krets som trekker strøm. Er de sikringene som sitter ved førerdøra jeg har tatt ut. Kan det være flere sikringer et sted? Kl 17:50 var det 12.92V på batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 11, 2010 Får du lys i prøvelampa når du setter den mellom - og - ? 12.9 er jo bra. 12.7 er jo fullt batteri.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 11, 2010 Ja får lys når jeg putter den mellom - og -. Så drar jeg ut sikring etter sikring for å håpe på at den slukker for å se hvem krets som drar strøm. Men alle sikringene som er på siden ved frontdøra slukker den ikke på. Ladet opp batteriet i natt og har vært ute å kjørt. Derfor er det så høyt. Men noe må stjele strøm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 11, 2010 Får du lys i prøvelampa når du setter den mellom - og - ? 12.9 er jo bra. 12.7 er jo fullt batteri.. Blir lys mellom pol og klemme om det er strømtyv ja.. Skal jo helst ikke lyse i det heletatt men går bra om det gløder bittelitt og! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 11, 2010 Blir lys mellom pol og klemme om det er strømtyv ja.. Skal jo helst ikke lyse i det heletatt men går bra om det gløder bittelitt og! Heh surra litt, så ja man får det Men det er vel noen sikringer i motorrom også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 11, 2010 Er det noen som vet om det finnes andre sikringer i 2003 A6? Eller om det er noe annet det kan være. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 12, 2010 Det er en stor plastkasse på høyresiden av batteriet. Kan det være noen sikringer i den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...