Mulig å få Ettermontert Xenon godkjent på C4?

Anbefalte innlegg

Lurer mest på om noen faktisk har fått ettermontert xenon godkjent på C4?

På dette området møter man jo stor motstand og lite hjelpsomhet fra Statens vegvesen der ute

Så jeg ser "fordelen" med å få det godkjent : rolleyes

-Noen som har , eller vet om man får dokumentasjon på at S6 Plus har orginal xenon med lyktespyler Dog uten Aut.høydejustering?

-og kan man bruke denne dokumentasjonen på ettermontert xenon i en standardlykt?

Mvh Bård :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lykta må være godkjent for xenon. og du må dessverre ha aut.høydejustering og lyktespyler :(

Er det lov å ettermontere Xenon?

Det er lov å ettermontere Xenon, men det forutsetter at man installerer automatisk høydenivåregulering (ikke manuell knapp i bilen), har lykter som er godkjent for Xenon og er E/CE merket og at man har lyktespylere/viskere på bilen. Hella selger bl.a ettermonteringskit med alt nødvendig utstyr, men disse er somregel veldig dyre og begrenset til kun enkelte bilmerker.

Det er altså ikke lov å kun ettermontere Xenonkit du har kjøpt uten å ha det som er nevnt over, men om man bruker litt sunn fornuft, stiller inn lyktene riktig slik at de ikke blender motgående billister, er sjangsene for at noen bryr seg relativt små. Det er også anbefalt at du har lyktespylere/pussere på bilen, da Xenon kun produserer 35W varme i motsetning til halogen sine 55W, og derfor er sjangsene for at is og snø legger seg på lyktene større.

Kilde....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

C4 S4 kom originalt med xenon med lyktespyler men uten noen form for automatisk høyde just

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt dårlig formulert av meg ser jeg nå , men S6 er jo godkjent UTEN aut.høydejustering.... :)

Så det var derfor jeg lurte på om denne godkjenninga kunne være av verdi for oss uten xenon :)

S6 xenon: (referer da til min egen S6 plus)

-ingen høydejustering

-Ingen spesielle merknader på lykteglassene.

-Litt spesiell linse , da den er litt "bølgete" i overflaten.

-Ingen spesielle merknader på lykt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg også lurt på, kom ikke vanlig A6 og S6 med xenon som ekstrautstyr?

Har sitt div på ebay, blant annet lykter som har stått på A6 med "original" xenon.. Joda, kan være ettermontert også, men hvor mange handler nye lykter når det er billigere med kina-xenon rett i original lykta? tenker høyt her :P

A8 d2 prefacelift kom også forøvrig med original xenon uten høydejustering.

Har du mulighet for å ta et "nærbilde" av lykta? Jeg ville gjerne sitt hvordan forskjellene er på linsa og evt. delenr :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp , skal se om jeg får til ett bilde i morgen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på delenumrene til lykteglassene med og uten xenon.

Xenon 4a0941115L

Halogen: 4a0941116J

merking av glass er som følgende:

- En lykt godkjent for halogen i nærlys og fjernlys har en av følgende koder: HCR eller HC/R

- En lykt godkjennt for xenon i både nærlys og fjernlys har en av følgende kode: DCR eller DC/R

- En lykt godkjent for xenon i nærlys og halogen i fjernlys har en av følgende: DCHR eller DC/HR

- En lykt godkjent for xenon i fjernlys og halogen i nærlys: HCDR eller HC/DR

- En fjernlykt godkjent for halogen: HR

- Et nærlys godkjent for halogen: HC

- En fjernlykt godkjent for xenon: DR

- Et nærlys godkjent for xenon: DC

lykteglass kan være merket for xenon og halogen da lykteglaset kan brukes på begge men da er som regel lykten merket også med bokstavene så det er den merkinegen som bestemmer hva en har lov til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert :) Men du sier "bølgete" i overflaten, hvordan da, forhold til original linsene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

S6'n med xenon i nær og fjernlys gikk glatt igjennom EU-kontrollen og har kjørt forbi onkel blå med det flere ganger. Har til og med blitt stoppet uten at det har blitt påpekt. Hadde også beskyttelsesfilm med 10% toning fra lamin-x. Kjørt med det i 2 år nå. Mulig at det har blitt skjerpet kontroll på det?

Uansett. Er det fysisk forskjell på glassene eller er det kun merkingen? Noen som kjenner noen i BT som kunne undersøkt om det hadde vært mulig å få godkjent det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt med både xenon nær og xenon tåkelys på samtidig, og ble stoppa med litt for mørke sideruter fremme, da tok politimannen en runde rundt bilen for å finne mer å klage på, men sa ingenting på lysene.. Har kjørt med xenon i 1,5 år og ikke et blink mot meg :)

Men som du sier, hadde vært kjekt om noen hadde funnet ut om det var muligt å fått godkjent xenon lys på disse bilene...

Bård Even skal prøve å få tatt noen bilder av sin S6+ med original xenon, så får vi med halogen granske glasset han har forhold til våre :P En ting jeg er spent på å se er det "rilla" som er forran nærlys linsa, om det er sånn på Bård Even sin også..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er visst ikke nødvendig å "godkjenne" , bare de rette tingene er på stell så er alt i orden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører selv med Xenon i hovedlysa på A6`n , og har gjort det i 2år.

Kom nesten i en kontroll selv i går, tok en unnamanøver i sisteliten da jeg så Politiet/satansveivesen hadde kontroll.

Og på nettavisen i dag stod det at 17stk fikk bot pga uorginal xenon....

Fikk en PM fra en kompis/forumbruker som hadde blitt stoppa med sin C4 , og måtte vist bilen etterpå.

Og han hadde spurt om akkurat dette med orginalxenon uten høydejustering.

Han fikk til svar at etaten hadde akkurat dette under lupen nå, og en av mulighetene var at dette også ble ulovlig!!

Og de som hadde dette måtte finne seg en annen løsning.......

Vet ikke om de kan gjøre det men.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De kan ikke "ta" de bilene som ble levert med det orginalt, hvis de finner på noen nye lover og regler så kan det ikke ha tilbakevirkende kraft, og hvordan skal de finne ut om det er ettermontert eller orginalt? (såfremt du bruker orginaldeler)

Nei, tullegreier, men det er jo sånn de liker det. de burde holdt seg til gamle hiacer og mercer med gamle spredelykter som vi ser så mange av med knallblå lys, eller enøyde banditter eller andre med ètt lys justert midt i fleisen på motgående trafikk - ett eller flere av de eksemplene ser jeg hver dag men de får bare dure på tydeligvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På forrige bilen min hadde jeg ettermontert xenonkit i grøftelys og fjernlys, og den gikk igjennom eu-kontroll hos møller med 0 feil :) Den hadde riktignok xenon orginalt i nærlys og lyktespyler/aut. høydejustering på lyktene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde sikkert en litt nyere bil en C4 Kristian? Da Xenon kansje var litt mer vanlig...

Det var det ikke i 1997 :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du hadde sikkert en litt nyere bil en C4 Kristian? Da Xenon kansje var litt mer vanlig...

Det var det ikke i 1997 :(

C4 sier meg ingenting, så aner ikke hvordan årsmodell bil du snakket om.. Men ja xenon var kanskje ikke så vanlig i 1997, bilen jeg snakket om var en 2004 modell.

Men hovedpoenget mitt var vel at de ikke er så nøye på fjernlys/grøftelys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen oppdatering her? Har du sjekket lykteglasset, hva som står? :) Sto iallefall HC/R på mitt halogenglass.. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekka ut S6 plus lyktene nå , og sammenligna med A6 lyktene :)

Her er Linsa på S6 plus jeg snakket om , det er riller/ringer på overfalta på disse , mot helt glatt på halogen lyktene.

Litt vanskelig å ta bilde i mørket men...

IMG_2118Small.jpg

Rillene/ringene starter på "tuppen" , og går bakover... , fikk litt dobbeltbilde på det bildet der.

Ikke noe man legger merke til med engang , men man ser godt forskjell.

Er også forskjell på glasset.

A6 har en horisontal brytning i glasset rett forran linsa , det har ikke xenon glasset....

Men det har ett rillet senter , som stikker opp midt forran linsa

IMG_2120Small.jpg

På S6 plus lykta fant jeg følgene skrift på glasset.

27,5 (E1) HR B A

------------ 04 02 02

44478

62

^^^44587

201 145 599+05 / Eller 201 145 600+05 (delenr høyre/venstre)

Og halogen lykta :

27.5 (E1) HR HC HC B A

---------- 04 04 04 02 02

44478

17199

62

201-145 599 /eller 201 145 600 (delenr høyre og venstre)

Så kan den som kan tyde dette og legge ut info... da jeg er blank på lykte koder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ein audi 100 quattro avant 1990 mod , eg har montert bi xenon og exenon i grøftelys , bilen var på eu kontroll for 3 mnd siden , eu godkjent vart den i vertfall med det , hvor stor bot får mann , ja vis mann bilr stoppet da

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har ein audi 100 quattro avant 1990 mod , eg har montert bi xenon og exenon i grøftelys , bilen var på eu kontroll for 3 mnd siden , eu godkjent vart den i vertfall med det , hvor stor bot får mann , ja vis mann bilr stoppet da

Det er uansett like ulovlig selv om en gjøk på et verksted lot det gå gjennom.

Tenk på andre i trafikken og ikke bare deg selv. Xenon på disse bilene er totalt idiotisk og blender som bare pokker, uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På S6 plus lykta fant jeg følgene skrift på glasset.

27,5 (E1) HR B A

------------ 04 02 02

44478

62

^^^44587

201 145 599+05 / Eller 201 145 600+05 (delenr høyre/venstre)

Og halogen lykta :

27.5 (E1) HR HC HC B A

---------- 04 04 04 02 02

44478

17199

62

201-145 599 /eller 201 145 600 (delenr høyre og venstre)

Så kan den som kan tyde dette og legge ut info... da jeg er blank på lykte koder :)

dette er halogen glass begge glassene..

Står også i etka at det glasset som er i lykten med xenon er for halogen....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare komme med en festlig historie (hvertfall i ettertid selv om jeg rev meg i håret når det skjedde).

Min gamle S6 hadde org xenon i nærlys. Hadde bilen på PKK hos Møller Skøyen. Da klarte IDIOTEN og gi meg 2'er feil på xenon ennå bilen hadde org xenon. Da ble jeg virkelig stolt av å være Audi eier og at Møller skal være ekspertene på Audi.

S6'n min hadde foresten både høydejustering og lyktespylere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal høyde justering?

Evntuellt noen som kan legge ut etka bilde over dette? :)

Mulig det er det på S6 plus`n også.... , har ikke sjekka så nøye egentlig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen C4 har hatt automatisk høydejustering (innvendig høydejustering holder IKKE), men det første direktivet for xenonlys krevde ikke automatisk høydejustering. Det var bare en liten håndfull biler som fikk sitt "Betriebserlaubnis" med dette som underlag, blant annet C4 med originalxenon. Skal man kjøre lovlig C4 med xenon må man ha lyktespylere + montere originalxenonlyktene (som det ikke finnes pærer til lenger helt uten videre).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Orginal høyde justering?

Evntuellt noen som kan legge ut etka bilde over dette? :)

Mulig det er det på S6 plus`n også.... , har ikke sjekka så nøye egentlig :)

har du reguleringsknapp inne i bilen for å regulere høyden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.