Audi 100 2,6 - Tomgangsproblemer

Anbefalte innlegg

Av og til holder bilen min på å nykker på denne måten som er vist i filmen under her. Hva er det som kan gjøre dette?

 

Alt av tenningsdeler til motoren er byttet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=im0lSHXxNyQ

 

Tipper at turtallet er fra 1400 og opp til 2400 omtrent?...

 

Høres omtrent ut som sånn 2,6 A4'en min var før jeg kjøpte den. Det som hadde skjedd da var visst at batteriet hadde vært helt flatt, så grunninstillinga på tomgangsreguleringa var litt på villspor.

- Det ble løst med å bytte batteri, rense, og kjøre en grunninstilling på gasspjeldet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at turtallet er fra 1400 og opp til 2400 omtrent?...

 

Høres omtrent ut som sånn 2,6 A4'en min var før jeg kjøpte den. Det som hadde skjedd da var visst at batteriet hadde vært helt flatt, så grunninstillinga på tomgangsreguleringa var litt på villspor.

- Det ble løst med å bytte batteri, rense, og kjøre en grunninstilling på gasspjeldet.

 

 

 

Det er veldig lenge siden bilen har holdt på som dette nå.

Men nå har akkurat batteriet vært flatt, og blitt ladet opp igjen. Kanskje jeg skal koste på meg ett nytt batteri da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig lenge siden bilen har holdt på som dette nå.

Men nå har akkurat batteriet vært flatt, og blitt ladet opp igjen. Kanskje jeg skal koste på meg ett nytt batteri da :)

 

Er nok mulig du må ta grunninstilling på gasspjeldet uansett. Men hvis batteriet har vært dårlig, så er det kanskje like greit, så slipper du problemer utover vintern :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har vel ikke 2,6 12v elektronisk gasspjeld. Denne motoren har et helt vanlig gammeldags gasspjeld som er forbundet med pedalen med en wire. På gasspjeldet sitter det et potensiometer som forteller motorstyringen hvor mye gasspjeldet er åpent.

 

Jeg har seriøst ikke peiling, men kanskje potensiometeret kan være defekt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verdier for spjeld helt åpent/helt stengt må vel uansett plottes inn på nytt hvis spjeldet har vært byttet, eller ecu'en har vært spenningsløs, tomgangen styres jo uansett av ecu :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det lmm på denne bilen???? sjekk denne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det lmm på denne bilen???? sjekk denne...

 

Hei!

 

2,6 og 2,8 har ikke lik motorstyring. så vidt jeg husker har 2,8 LMM og 2,6 har ikke.

Regner med du skjønner hvor jeg vil.

 

ABC og AAH har 240mm clutch begge 2

 

-Samme blokk og topper, 2.8 har større slaglengde ellers like. 2.8 har variabelt innsug og har LMM, noe 2.6 ikke har.

+++

 

Henta fra tråd http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=93820

 

ABC er 2,6l og AAH er 2,8..

 

Ganske sikker på at det ikke er det på 2,6L, for det sitter ikke noe følere på innsuget som jeg ser. eneste er tenningsmodulen (POM) pga kjølinga..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren stoppet på tomgang her om dagen, og det gikk ikke an å skru på tenninga igjen en gang.

Det viste seg at det var en del irr og belegg på batteripolene så jeg rengjorde de og ladet batteriet helt opp igjen.

Etter det har jeg ikke hatt noe problemer med "nykking" på tomgang heller, så jeg har ikke feilsøkt noe mer. Får se om det kommer igjen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.