Teknisk kontroll, ekstralys, ulovlig parklys og lux

Anbefalte innlegg

Sjåføren min ble stoppa i teknisk kontroll i drosja...

Derfra kommer han seg avgårde med kontrollseddel, med følgende:

Post 5.11 - Andre lykter

- Parklys i ekstralys

- Max 480lux

WTF!!

Er montert 2 stk. Hella Rallye 3003.

Så det er ikke lov med parklys i disse ekstra lyktene og Rallye 3003 overstiger lux-verdien... : klø :

Hvordan evt. vite hvilke ekstralys som ikke overstiger lovens grenser?

EDIT3: Forhørte meg med Bilmatriell, som selger bl.a. Rallye 3003 lyktene. Han kunne fortelle at de lyktene med 2 lux-verdier, så var den ene til de med Halogen-pærer, mens den andre er for de med Xenon-pærer i lyktene.

F.eks. hos meg står det HR/DR (h for halogen, d for xenon) og 17,5/37,5.

Siden jeg har halogen, så er det 17,5x2= 35% av tot. lovlige lux-verdien på 480 lux.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke lov med mere en 2 parklys på bilen og du har vel 2 orginalt tipper jeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har og hella 3003 lykter, men compact, disse er uten parklys i...

å dem har garantert mer enn 380lux pga 70w xenon... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Napp ut parklysene og sett inn org blendeplugger som følger med,park i tusenmetere er bare og utfordre skjebnen. :(

Ang lux,målte de eller tippet de? : klø :

Har selv 3stk Hella 3003 uten park,men med 70w HID.

Og jeg har ennå ikke blitt stoppet selv om jeg har blendet både politi og vegvesenet,siden de ikke har blendet ned ved møte. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lysstyrke på en gitt avstand fratrukket bakgrunnsbelysning: (uoffisielle tester)

75w xenon 3540 lux

35w xenon 1240 lux

55w halogen 350 lux

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lysstyrke på en gitt avstand fratrukket bakgrunnsbelysning: (uoffisielle tester)

75w xenon 3540 lux

35w xenon 1240 lux

55w halogen 350 lux

Er dette pr pære eller x2? : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke, fant det på dybvik-trading.no

Visst det er pr lykt, så har jeg rundt 10500lux bare i tusenmetringene... : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er ikke lov med mere en 2 parklys på bilen og du har vel 2 orginalt tipper jeg

Sikker på dette? Mange nye biler kommer jo med flere striper med LED-lys i tillegg til nærlys.

Jeg har og hella 3003 lykter, men compact, disse er uten parklys i...

å dem har garantert mer enn 380lux pga 70w xenon... :)

Hva mener du? Har du xenon i ekstralysa?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på dette? Mange nye biler kommer jo med flere striper med LED-lys i tillegg til nærlys.

Hva mener du? Har du xenon i ekstralysa?

er kun lov med 2 parklys ja ;) led stripene osv går som drl (daytime running lights)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke for å være kranglete, men hva med angeleyes til bmw, går dette som drl?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått beskjed av BT her i forbindelse med EU-kontroll og hvis det satte flere parklys i en lykt, så var det godkjent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

er kun lov med 2 parklys ja ;) led stripene osv går som drl (daytime running lights)

Fant det ut. Så lenge de er ETTERMONTERT, er det IKKE lov.

Sitat fra Dinside Motor

E30, E36, E46, E34 ol. kom IKKE originalt med angeleyes, så det vil være ulovlig, men Faceliften av E39 hadde angeleyes og modellene etter, så det er lovlig. Samme gjelder Audi, Opel og de andre med LED-lys. Så lenge det kom originalt fra fabrikken er det lovlig.

http://www.dinside.no/856292/riktig-bruk-av-lys

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang lux,målte de eller tippet de? : klø :

De gjetta det bare, sier sjåføren min. Dem hadde sagt til han at de lyser for sterkt.

Men åssn finner man ut luxn?? Må det måles?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De gjetta det bare, sier sjåføren min. Dem hadde sagt til han at de lyser for sterkt.

Men åssn finner man ut luxn?? Må det måles?

Fant ut. Skal lese av i morgen, på lyktene på biln.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De fleste ekstralys har påstemplet et referansetall for fjernlys, vanligvis 17,5 eller 37,5. Dette tallet angir hvor mye lux lampene gir fra seg i prosent av 480lux som er maks øvre grense for fjernlys. Om du har to stk. 3003 som hver har 37,5 i referansetall gir disse to 0,75*480lux=360lux. Sammen med bilens originale fjærnlys overstiger man dermed 480lux.

For å få dette godkjent, kan du koble ut bilens originale fjærnlys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

BBare å ta av lampene å vise bilen...

Jeg ble stoppa i teknisk med Caddyn her for litt siden.. Den har ettermontert xenon i nær/fjærn/tåke og tusenmetre på taket.....

Han stussa litt på nærlysa, men sa det var riktig justertg etter at jeg godkjente senke'n på BT... greit nok.. MEn lysa på taket måtte jeg ta av sa han.. Forklarte at det var så råtne lys orginalt så måtte ha på noe.. Han var veldig enig men jeg slapp å vise bilen.. bare måtte ta av lampene på taket.. "ja jøss om jeg gjør det:p

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å få dette godkjent, kan du koble ut bilens originale fjærnlys.

Nei, alt lysutstyr som er montert på bilen skal fungere.

For å få dette til å fungere må du enten demontere ekstralysene, eller bytte til 17,5.

Er også verdt å merke seg at ved å bytte til 17,5 vil du få et bredere lysbilde hvis det er ønskelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, alt lysutstyr som er montert på bilen skal fungere.

For å få dette til å fungere må du enten demontere ekstralysene, eller bytte til 17,5.

Så lenge de originale fjernlysene sitter i samme lykt som de vanlige kjørelysene er vel ikke det problematisk ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv 3stk Hella 3003 uten park,men med 70w HID.

3 stk..er det lov da?

Skal det ikke være parvis med ekstralys da..2 stk, 4 stk osv..: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

3 stk..er det lov da?

Skal det ikke være parvis med ekstralys da..2 stk, 4 stk osv..: klø :

Jo, og på biler under 7,5tonn er det kun tillatt med 2 stk;) Dessuten er det jo bare svensker som kjører med 3 stk ...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge de originale fjernlysene sitter i samme lykt som de vanlige kjørelysene er vel ikke det problematisk ?

Selv om det er en lykt har den to funksjoner, så ved å koble bort fjernlyset vil det være montert lysutstyr som ikke fungerer.

Hadde en lang runde på akkurat dette da jeg koblet bort det originale parklyset på Mk2`n til fordel for parklys i støtfangeren, endte med å koble sistnevnte over egen bryter.

Men, i trådstarters tilfelle er det enkleste som nevnt over her, ta bort lysene og dra på etterkontroll.

Eventuelt investere i to nye lykter med en lavere referanseverdi.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror orginallykter regnes som 2 x 25 % av 480 lux. Mao kan du ha f.eks. 2x17,5 som gir totalt 50 + 35 = 85 som er innenfor krava. Hadde 2 tusenmetre som var merket med 37,5 og parklys var kobla på. Fikk mangel på parklys og for mye lux på EU-kontroll. Mulig det er lovlig å kjøre med 2x37,5 hvis man kobler ut de orginale fjernlysene (hvis det er lov å koble ut de da....) Skal uansett alltid stå på lykta hvilke % lyset gir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, og på biler under 7,5tonn er det kun tillatt med 2 stk;)

Vel, en delvis sannhet. Det som er korrekt her er at det er lov å ha 4 fjernlyskastere på en personbil. Har bilen 2 fjernlyskastere originalt, så er det lov å montere 2 ekstra. Har bilen 4 fjernlys originalt (f.eks. Audi 90/Coupe (H4+H1) eller Golf 1/2 med lyktegrill (H4+H3)) så har bilen allerede 4 fjernlys, og ekstra lyskastere er dermed ikke tillatt da 6 lyskastere er 2 for mange.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står både 17,5 og 37,5 på ekstralysa mine. Hvordan reguleres dette? Hvordan vet jeg hva jeg har?

Er det 25 i hver av bilens lykter (det står ikke noe på lyktene, og ikke finner jeg noe tall i instruksjonsboka)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.