Teknisk kontroll, ekstralys, ulovlig parklys og lux

Anbefalte innlegg

Steike, ante ikke det var så mye lover og regler bare for noen ekstralys og at dette faktisk blir håndhevet så strengt, hva er logikken i kun to parklys, hvordan skal det i hele tatt forulempe noe foe andre trafikkanter? enkelte lastebiler er jo nærmest juletrær på hjul, kan de gjøre som de vil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at det bare er lov med 2 parklys vil jeg tro ligger i ordet. Det skal bare være et svakt markeringslys slik at bilen synes. Med parklys kan man mye lettere se personer som står rundt bilen så man ikke evt kjører de ned :P Blir det for mye parklys så blir lyset sterkere og det er vanskeligere å se hva som skjer rundt bilen for de som kommer i mot. (Tviler vel på at 2 ekstra små parklyspærer har noe å si, men et sted må de vel trekke grensen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Steike, ante ikke det var så mye lover og regler bare for noen ekstralys og at dette faktisk blir håndhevet så strengt, hva er logikken i kun to parklys, hvordan skal det i hele tatt forulempe noe foe andre trafikkanter? enkelte lastebiler er jo nærmest juletrær på hjul, kan de gjøre som de vil?

 

Nei. det er ikke fritt frem på lastebiler heller, det er ganske strenge regler der også. Vet om flere sjåfører på jobben som har fått beskjed om å fjerne lykter pga at de har får mange av de. Det største pronblemet er med lykter på taket som det er innebygget parklys i, da har de for mange markeringslys.... Skjønn det den som vil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli nå ikke åff tåppikk her... :)

 

Står 12,5 og 25 i hovedlyktene i bilen her. Men hvilke tall er det man skal legge sammen??

 

12,5 + 25 + 17,5 + 37,5 x2 = 185... : klø :: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli nå ikke åff tåppikk her... :)

 

Står 12,5 og 25 i hovedlyktene i bilen her. Men hvilke tall er det man skal legge sammen??

 

12,5 + 25 + 17,5 + 37,5 x2 = 185... : klø :: klø :

 

Det er nok 25 du skal gå ut ifra. Da har du to hovedlykter, 2x25% som gir 50 % av 480 lux. Har du da 2 x37,5% ekstralys i tillegg blir dette totalt 125% av 480 lux. Da har du en totalt lysmengde på 600lux som jo blir for mye. Hadde du hatt 2 x 17,5% ekstralys hadde du hatt totalt 85% av 480 lux som blir en lysmengde på 408 lux, som er innenfor lovlig grense.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok 25 du skal gå ut ifra. Da har du to hovedlykter, 2x25% som gir 50 % av 480 lux. Har du da 2 x37,5% ekstralys i tillegg blir dette totalt 125% av 480 lux. Da har du en totalt lysmengde på 600lux som jo blir for mye. Hadde du hatt 2 x 17,5% ekstralys hadde du hatt totalt 85% av 480 lux som blir en lysmengde på 408 lux, som er innenfor lovlig grense.

 

Takker og bukker!

 

Fikk nettopp samme svar av Trond på Møller Bil Tromsø.

 

Så her blir det nedgradering. : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fikk jeg forklaringen på hvorfor det står printa på 2 verdier. Det ene er for de med Halogen-pærer, og det andre for de med Xenon.

 

Altså, Hella Rallye 3003 Halogen er 17,5, mens Xenon er 37,5.

Samme på bilen, halogen er 12, mens xenon er 25.

 

Hos meg blir det altså da 25+25 (jeg har xenonlys org.) og 17,5+17,5 (halogen-pærer i ekstralysa) = 85 % av max tillatt lux-verdi.

 

IN YA FACE, Statens Vegvesen. :shf::shf:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fører jeg Hella 3003 og de kan fås i halogen i 17,5 og 37,5 her kan jeg bestille akkurat hva jeg ønsker. Hella Luminator er derimot Xenon varianten. koster vesentlig mye mere. veil hella 3003 920 +mva hella luminator er vel 4-5 ganger dyrere nesten.

 

Parklys er kun lov i 2 lykter i norge. (vi kobler som regel bort dette ved montering) Hella 3003 kommer med blendeplugger i pakka fra fabrikk som passer rett i hulla der parklysholdern sitter (så ser det ikke så kopete ut med pære som ikke lyser eller tom pæreholder)

 

Rykter i bransjen skal ha det til at lux regelen har fallt bort men har ikke fått bekrefta dette fra noe hold.

Monterer hele tiden også xenon 1000metere i mange varianter som overstiger lux regelen glatt. Men såfremt de er montert med egen bryter (over fulltlys kursen) så skal det kunne godkjennes.

 

Lykke til uansett. Har man først møtt på en apekatt i veikanten så henger de seg på til de får bananen sin :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fører jeg Hella 3003 og de kan fås i halogen i 17,5 og 37,5 her kan jeg bestille akkurat hva jeg ønsker. Hella Luminator er derimot Xenon varianten. koster vesentlig mye mere. veil hella 3003 920 +mva hella luminator er vel 4-5 ganger dyrere nesten.

 

Parklys er kun lov i 2 lykter i norge. (vi kobler som regel bort dette ved montering) Hella 3003 kommer med blendeplugger i pakka fra fabrikk som passer rett i hulla der parklysholdern sitter (så ser det ikke så kopete ut med pære som ikke lyser eller tom pæreholder)

 

Rykter i bransjen skal ha det til at lux regelen har fallt bort men har ikke fått bekrefta dette fra noe hold.

Monterer hele tiden også xenon 1000metere i mange varianter som overstiger lux regelen glatt. Men såfremt de er montert med egen bryter (over fulltlys kursen) så skal det kunne godkjennes.

 

Lykke til uansett. Har man først møtt på en apekatt i veikanten så henger de seg på til de får bananen sin :P

 

Som du sier først her, at du leverer halogen både 17,5 og 37,5. Hvordan vet jeg da hva jeg har, når jeg har kjøpt bilen med de lysa ferdig montert??

 

Det som slår meg, når jeg leser lovhidden, at lux nevnes ikke noen plass. Ikke som jeg har funnet jaffal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du sier først her, at du leverer halogen både 17,5 og 37,5. Hvordan vet jeg da hva jeg har, når jeg har kjøpt bilen med de lysa ferdig montert??

 

Det som slår meg, når jeg leser lovhidden, at lux nevnes ikke noen plass. Ikke som jeg har funnet jaffal.

 

Står på lyktene enten 17.5 eller 37, i glasset.

Lovhidden nevner 360lux(tror det er utgått) og 480lux.

http://www.lovhidden.no/for/sf/sd/xd-19941004-0918.html#28-2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva de fysiske forskjellene er vet jeg ikke. har kun 17,5 på lager. Kan ta en titt på de i morra og se om jeg finner en konkret forskjell.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå fikk jeg forklaringen på hvorfor det står printa på 2 verdier. Det ene er for de med Halogen-pærer, og det andre for de med Xenon.

 

Altså, Hella Rallye 3003 Halogen er 17,5, mens Xenon er 37,5.

Samme på bilen, halogen er 12, mens xenon er 25.

 

Hos meg blir det altså da 25+25 (jeg har xenonlys org.) og 17,5+17,5 (halogen-pærer i ekstralysa) = 85 % av max tillatt lux-verdi.

 

IN YA FACE, Statens Uvesen!!!!! :shf::shf:

 

Tar du med da både nær og fjærnlys når du kommer frem til 25 ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du med da både nær og fjærnlys når du kommer frem til 25 ?

 

Det var nå det han sa på Møller...

 

Står på lyktene enten 17.5 eller 37, i glasset.

 

Står BEGGE verdiene på Rallye 3003 som jeg har. Som jeg skrev tidligere, så står det HR 17,5 og DR 37,5. Fikk forklart at grunnen er færre deler, slippe rot og så står det på alle hva som er hva.

 

Hva de fysiske forskjellene er vet jeg ikke. har kun 17,5 på lager. Kan ta en titt på de i morra og se om jeg finner en konkret forskjell.

 

Mvh

 

Ja, pliis gjør det, før jeg tørner. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Står BEGGE verdiene på Rallye 3003 som jeg har. Som jeg skrev tidligere, så står det HR 17,5 og DR 37,5. Fikk forklart at grunnen er færre deler, slippe rot og så står det på alle hva som er hva.

 

Angående merkingen på lyktene dine;

H = Halogen

R = Fjernlys

D = Xenon

Referansetallene er da prosent av 100%.

 

Så hvis lyktene dine har halogenpære så er det tut og kjør.

I så fall kan du be Politiets utepatrulje om å oppdatere seg litt i gjeldende reglement :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående merkingen på lyktene dine;

H = Halogen

R = Fjernlys

D = Xenon

Referansetallene er da prosent av 100%.

 

Så hvis lyktene dine har halogenpære så er det tut og kjør.

I så fall kan du be Politiets utepatrulje om å oppdatere seg litt i gjeldende reglement :)

 

Takk!

 

Var faktisk Statens Vegvesen som hadde kontroll. Det var dedikert teknisk kontroll.

Menneh... de skal nok få høre. :)

 

Litt snodig også, har jo kjørt i ett år nå med dette oppsettet. En stund hadde jeg tilogmed bytta til LED-pærer i parklysa. Men, da disse hadde en tendens til å begynne å blinke, så ble det byttet til vanlige biltema glødepærer. : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dett er ett evig problem som biltilsynet aldri får til. Vet ikke hvor mange mangellapper jeg har sett på de lyktene.De forskjellige trafikkstasjonene har fått rundskriv fra hella-importøren om dette vedr. referansenr. på hella-lykter flere ganger visstnok. Skal se om jeg finner igjen oversikten over referansenr,men lyktene dine er 17,5.(Referansenr.2254) 2x 17,5 og 2x25 blir 85% av 480 lux.

 

Se her:http://www.hella.com/MicroSite/truck/NO/pdfs/Rallye_3003.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dett er ett evig problem som biltilsynet aldri får til. Vet ikke hvor mange mangellapper jeg har sett på de lyktene.De forskjellige trafikkstasjonene har fått rundskriv fra hella-importøren om dette vedr. referansenr. på hella-lykter flere ganger visstnok. Skal se om jeg finner igjen oversikten over referansenr,men lyktene dine er 17,5.(Referansenr.2254) 2x 17,5 og 2x25 blir 85% av 480 lux.

 

Se her:http://www.hella.com/MicroSite/truck/NO/pdfs/Rallye_3003.pdf

 

Tusen, tusen og tusen hjertelig takk!!!!

 

Skal printe ut og ta med med dette bort til trafikkstasjonen, så skal vi nok lese opp i grov tekst til dem!! : bråk :: ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, og på biler under 7,5tonn er det kun tillatt med 2 stk;) Dessuten er det jo bare svensker som kjører med 3 stk ...:)

 

..men i Sverige er det lov, for de har unntak fra dette EU-direktivet :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå som du har fått svar på spørsmålet så kommer jeg med litt OT, hvor var denne kontrollen? når var den?

 

Sondre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen, tusen og tusen hjertelig takk!!!!

 

Skal printe ut og ta med med dette bort til trafikkstasjonen, så skal vi nok lese opp i grov tekst til dem!! : bråk :: ja :

 

Og helt på bunnen av dette Hella-dokumentet står det at man har lov til å ha 75% på en bil, etter ECE-regulativer. Du har 85%, så da blir det fremdeles feil?

 

According to the ECE regulation; the reference number may not exceed an upper limit of 75 per vehicle. The two values of the standard headlamps (left and right main spotlights) plus the value of other mounted spotlights are added.

 

Så, man får altså ikke lov til å ha mere enn 75% på en personbil!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg vært på etterkontroll med de lyktene. Fikk en svært hyggelig kontrollør, som tittet på om det var parklys i lykta når jeg skrudde på lysa. Det var det ikke, så han sendte meg ut igjen etter kun kort. :)

 

Han kunne dette med lux og tall, halogen og xenon.

Det stod ett par Statens Vegvesen MB Vianoer der inne, med samme Rallye 3003 lykter som jeg har.

"Kan vi bruke dem, kan du bruke dem", sa han. :D

 

Så, nå er det bare velstand. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med 360lux utgår (referansetall 75) Nå er det tillatt med 480 (referansetall 100) på kjøretøy under 12000kg.

Dette er kun kommet som info/rundskriv fra SVV, og det står derfor litt ymse å lese i div. regelverk.

 

Bra du fikk det godkjent :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.