Varmeapparat blåser kaldt. A4 B6 1,8T

Anbefalte innlegg

Brodern sliter med at varmeapparatet blåser kald luft når bilen står på tomgang, selv om motor har 90 grader. Ved kjøring varmer den som den skal. Skal sies at det har vært -20 de siste dagene, men synes fortsatt det burde blåse lunk om ikke annet.

Tips og innspill mottas med takk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme bil (A4 '02 1,8T automat) og samme problem:

Kaldt varmeapparat tross at motortemperaturen vises som 90... klarer såvidt å presse litt varme ut av det hvis jeg kjører med 3-4000 omdreininger. Bilen bruker frost/kjølevæske i ganske stort tempo, jeg må etterfylle omtrent hver måned, og har også gjort dette i dag uten resultat. Kan det være en lekkasje - noe jeg burde sjekke opp?

 

Dengang jeg hadde en Volvo 460 husker jeg at å fylle på radiatoren fikk varmeapparatet til å tine opp, men jeg klarte ikke å finne noe logisk sted å gjøre dette på i motorrommet annet enn der jeg fyller på kjølevæsken. Noen som har en ide?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som vannpumpe hvis du må varve opp turtallet for å få temp.. mange dårlige vannpumper ute å går på disse bilene med plastikk skovler som knekker av..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kansje samme problemet som jeg har også, men vannpumpen min er knapt 30000km gammel...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme med bilen til brodern. Bilen hadde vært sånn siden han kjøpte den. Registeret og pumpa ble byttet en måned før hans eie, og nå har den gått 25000 etter det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått lufta systemet skikkelig? Får du ikke ut lufta oppe ved varmeregisteret kan det ta voldsomt med tid før du får varme i bilen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan lufter man systemet egentlig?

DIY på dette er å foretrekke...;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftinga foregår med at du under dekselet ved batteriet løsner klemma på det øverste røret som går til varmeapparatet, og drar det NESTEN av, til et lite hull i slangen kommer så langt bak at det er borte fra selve stussen. Så løsner du reservoaret og løfter det så høyt du bare greier til det begynner å renne ut kjølevann fra det lille nevnte hullet. Da vil det som er av luft kunne putre ut der. Litt slitsomt å få til, da slangene til reservoar-tanken er en tanke korte...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Luftinga foregår med at du under dekselet ved batteriet løsner klemma på det øverste røret som går til varmeapparatet, og drar det NESTEN av, til et lite hull i slangen kommer så langt bak at det er borte fra selve stussen. Så løsner du reservoaret og løfter det så høyt du bare greier til det begynner å renne ut kjølevann fra det lille nevnte hullet. Da vil det som er av luft kunne putre ut der. Litt slitsomt å få til, da slangene til reservoar-tanken er en tanke korte...

 

Skal du ta av slangen når bilen er kald? eller når tempen har kommet opp i 90grader, ser for meg at visst jeg løsner litt på den slangen mens temperaturen er 90grader så får man seg en fin dusj midt i tryne...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spiller ingen rolle dersom du letter på trykket på tanken først, men absolutt en fordel å ikke gjøre det på varm motor ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.