#1 Skrevet Desember 13, 2010 Fruen har en VW Golf 1.6L '05 mod som har gått 115k. Oljen ble byttet på 110k. Denne har nå nylig begynt å blinke og ule med oljelampen. Men den har selvfølgelig olje. Dette er spesielt når den starter om morgenen når den er kald, kan det virke som. Da lyser den rødt og piper tre ganger. Dette gjør den med 1-2 min mellomrom 1-2 ganger. Bilen blir mye kortkjørt (1mil to ganger daglig) så VW på Jessheim foreslo at det kunne være vann i olja pga kondens osv. Så de foreslo å la den stå på tomgang 1 times tid eller kjøre en lang tur. Vi lot den stå 2 timer på tomgang på lørdag, men i dag er det tilbake igjen. Er dette noen av dere VAG-guruen vet noe om? Noe dere har hørt om før eller har andre tips og komme med? Han på VW Jessheim foreslo i dag at det kunne være masse rart, f.eks. is i bunnpannen, vann i olja, oljetrykk......... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 21, 2010 Da har føleren til oljetrykket blitt byttet uten hell. Da står oljebytte og filter for tur, hvis ikke det er saken blir det å bite i det sure eplet og levere den til VW Jessheim for evt. oljepumpe bytte. Det han verksted kar'n fant ut etter å ha byttet føleren var at oljetrykket synker ved omdreininger rundt 2-3 tusen. Helt normalt på tomgang altså, men når man gir gass synker det drastisk! Får se hva som skjer etter olje og filterbytte i morgen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 21, 2010 Bilen lider ikke av oil sludge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 21, 2010 Prøv å ta ut sikringen til instrumentpanelet slik at det ikke får strøm i et minutt og to. (husker desverre ikke hvilket nr sikringen hadde i farta) Hvis ikke du finner den, kan du ta av batteripolen, blir det samme. Bare husk på en evt. radiokode. Hadde en bil på jobb i forrige uke med akkurat samme problem. Skiftet føler og styrte på med feilsøking og fant f... ikke ut hva det var. Prøvde sikringen med masse olje på motor: Vips så var lyset borte. Skader ikke å prøve 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 21, 2010 Det han verksted kar'n fant ut etter å ha byttet føleren var at oljetrykket synker ved omdreininger rundt 2-3 tusen. Helt normalt på tomgang altså, men når man gir gass synker det drastisk! Får se hva som skjer etter olje og filterbytte i morgen... Det du beskriver her kan virke som at oljepumpa ikke får nok olje på tilførsels-siden, som gjør at du får en "surge" (kjenner ikke noe bedre ord på Norsk), og derfor synker trykket. Det vil sannsynligvis være værre ved kald olje.... Det første jeg tenker da er tett oljefilter, eller tette olje-kanaler. Oljefilteret står vel foran oljepumpa (for å hindre partikler gjennom pumpa), så da er det mest sannsynlige tett/feil oljefilter. Det er jo viktig med riktig olje og filtertype i sammen. Dersom et for fint filter brukes, eller for tykk olje brukes kan også sånne symptomer oppstå... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 22, 2010 Prøv å ta en sånn motorrens (oljerens) for å fjerne litt olje avleiringer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 22, 2010 Bilen lider ikke av oil sludge? Hva vil det si? Oljeavleiringer? Kondens/vann i olja? Sånn grønnbrunt man ser i toppen av oljepåfyllingslokket? Eller er jeg helt på jordet nå?!? Prøv å ta ut sikringen til instrumentpanelet slik at det ikke får strøm i et minutt og to. (husker desverre ikke hvilket nr sikringen hadde i farta) Hvis ikke du finner den, kan du ta av batteripolen, blir det samme. Bare husk på en evt. radiokode.Hadde en bil på jobb i forrige uke med akkurat samme problem. Skiftet føler og styrte på med feilsøking og fant f... ikke ut hva det var. Prøvde sikringen med masse olje på motor: Vips så var lyset borte. Skader ikke å prøve Oh?!? Hørtes rart ut! Nå står den på et verksted som skal bytte olje og oljefilter for meg, hvis ikke dette er løsningen skal jeg da prøve å nappe ut sikringen! Men bilen du holdt på med, lyste/blinka oljelampa der hele tiden, eller kun når turtallet kom opp til et visst punkt som det gjør her? Det du beskriver her kan virke som at oljepumpa ikke får nok olje på tilførsels-siden, som gjør at du får en "surge" (kjenner ikke noe bedre ord på Norsk), og derfor synker trykket. Det vil sannsynligvis være værre ved kald olje....Det første jeg tenker da er tett oljefilter, eller tette olje-kanaler. Oljefilteret står vel foran oljepumpa (for å hindre partikler gjennom pumpa), så da er det mest sannsynlige tett/feil oljefilter. Det er jo viktig med riktig olje og filtertype i sammen. Dersom et for fint filter brukes, eller for tykk olje brukes kan også sånne symptomer oppstå... Dette høres ut som noe av det samme som han på Muller Jessheim sa. At det kunne være vann i olje/fryst vann i bunnpanne eller skjit i oljefilteret. Så nå står bilen hos et lokalt verksted og skal byttes olje og oljefilter på. Har da bedt verksted kar'n om å la bilen stå på tomgang en god stund for å få med evt. fryst vann i bunnpanna når oljen byttes! Regner virkelig med at VW Jessheim har brukt riktig olje og oljefilter når det ble byttet for ca 10.000km siden! Prøv å ta en sånn motorrens (oljerens) for å fjerne litt olje avleiringer Hallo du!! Det kan være et godt tips, men nå blir det byttet olje og filter uansett så... Takk for alle tips så langt! Holder dere oppdatert! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 22, 2010 Oil sludge er et belegg (tykt oljebelegg) som tetter oljekanaler, oljesil etc. http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_sludge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 22, 2010 En gjenganger at utluftingen til olja fryser på disse motorene. Kan være det som gjør det. Ta en titt i denne tråden http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=199687 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 24, 2010 Da var olje og oljefilter byttet etter at bilen hadde blitt varm (for å fjerne evt. is i bunnpanne o.l.) uten at det hjalp noe voldsomt! Oljetrykket holdt seg visstnok litt høyere når turtallet økte, men ikke i nærheten av det det skulle være. Da lurer jeg på om ikke det blir å levere den til VW jessheim for feilsøking og i verste fall oljepumpe bytte. Noen som vet hva ca hva dette vil komme på? Rune Gjellan: Utfluftinga.. Hvor sitter dette på en 1.6FSI på Golfen da? Han verksted duden bilen står hos nå visste ikke helt hvor denne satt når han ringte i går ettermiddag, og skal ikke på jobb igjen før etter nyttår... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 24, 2010 Oh?!? Hørtes rart ut! Nå står den på et verksted som skal bytte olje og oljefilter for meg, hvis ikke dette er løsningen skal jeg da prøve å nappe ut sikringen! Men bilen du holdt på med, lyste/blinka oljelampa der hele tiden, eller kun når turtallet kom opp til et visst punkt som det gjør her?QUOTE] På den eg holdt på med lyste lyset hele tiden, uansett, men oljetrykk og alt var i orden. Men ettersom eg leser innleggene her, kan det virke som et litt annet tilfelle enn det du sliter med. Men som sagt, kan bare prøve. Men tror nok ikke det er løsningen på det. Håper det ordner seg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...