Silikon på lister etter vintervask

Anbefalte innlegg

Folk sier man må bruke silikon på listene etter vintervask for at dørene ikke skal fryse igjen. Har hørt om tilfeller på vwvortex hvor folk har brukt div typer silikon og det har ført til knirking og tidligere slitasje enn vanlig.

 

Så da er spørsmålet mitt, hva slags silikon må jeg bruke, og er det noe som jeg enkelt kan få kjøpt på torshov etc?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm, bruker vanlig turtel silikon og funker ok..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg foretrekker Einzett sin silikonstift, men i år rakk jeg ikke å kjøpe den på nettet, så jeg måtte bruke Turtle sin. Den fungerer greit den også, men lager langt mer søl enn Einzett sin! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foretrekker Swissvax Seal Feed jeg.. Smøre en gang på høsten, og that's it...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Shit! Den har jeg helt glemt! Den er helt konge den ja, har av en eller annen grunn aldri kjøpt den riktignok...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller du kan bruke syrefri vaselin!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørke godt fungerer fint det også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ALDRI finn på å bruk Silikonstift på en bil. Stakkars den lakkerern som skal måtte lakke opp igjen noe på den bilen senere. Er noe drit å få bort. Nei. gå for noe som gjør samme jobben men er silikonfritt.

 

Mvh

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Whatchutalkinbout'?

 

Hvor ofte må en lakkere gummilistene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du tror at silikonen bare forblir på listene eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil kanskje havne type 15ppm silikon på innsiden av dørene. I mange tilfeller er døren 50% dør og 50% karm. Altså lakkert flate og silkemattlakkert flate. Hvor ofte lakkerer man bilen på innsiden av døra egentlig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

You really dont get my point do you?

Når du vasker bilen senere og det renner ut da?!?

Ikke alle som er like flinke med stiften heller.

Poenget er at silikon forflytter seg. Du kan ta på lista og så ta på lakken.

Silikon er noe drit å ha på en bil i hvilken som helst form. Ser gjerne folk bruker silikonspray på lister og. Hvor tror du alt det ekstra støvet havner da?

Snakk om å være kverrulant.

 

Jeg snakker om dette pga at jeg faktisk jobber i en bedrift hvor vi sliter med å få lakkert biler som faktisk har brukt sånne produkter. Gjerne også en back to black på fangere / lister som har hatt silikon i seg. Da kan man nesten slipe ting ned til stålet igjen og fortsatt ha problemer med å få vekk silikonet og få et bra lakk resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjenner til problemet med silikon og lakk, men jeg kan virkelig ikke se for meg at det kan gjøre så stor skade. Listene er jo tørre å ta etter man har påført.

 

Men da er det jo tydelig at jeg ikke helt forstår silikonens baner og veier rundt om på bilen. Med tanke på silikons lave løselighet i vann virker det enda mer uforståelig. Trodde da virkelig at det var silikonbestandige lakkforseglinger førte til sånne ting, og ikke liste-stifter.

 

Men ja, jeg ser poenget ved at det blir vanskelig å lakkere f. eks dørhåndtaket hvis man har tatt på det tidligere med fingre med silikon på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke silikonfjerner et mye brukt produkt på lakkverksteder...: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det er det jo med god grunn. Men ikke alt man får fjerna med den heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rolf, har du alternativ til silikonbaserte midler?

uten, er det jo bare å gi opp og kjøpe moped til vinterbruk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rolf, har du alternativ til silikonbaserte midler?

uten, er det jo bare å gi opp og kjøpe moped til vinterbruk

 

Vaselin er nevnt, men er redd for at dette vil tiltrekke seg skitt som gnisser mellom lister og karmer/dør?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vaselin har jeg brukt. Funker bra, men litt grisete.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

smøre inn med frostvæske går også!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker faktisk ingenting på listene mine. Tørker godt av etter vask og har ikke hatt problemer de siste 8 åra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.