#1 Skrevet Desember 15, 2010 heisann. noen som kan komme med forslag til åssen jeg skal måle ventilstyringene på toppen? jeg har stort sett det som er av måleverktøy men er litt usikker på denna. alternativ 1: skal jeg måle slarken som er i ventilen når den står i åpen stilling? (klokke den) alternativ 2: skal jeg måle diameter på ventilstammen og så måle innvendig diameter på ventilstyring? isåfall. hva skal jeg bruke på innvendig (lite hull og jeg vil bruke noe som er mer nøyaktig enn skyvelære)? Mvh Lars Moe 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 15, 2010 Ser for meg at man må bruke tolk for å måle så små diametere innvendig. Har du tilgang til dreibenk så er det lett å lage. Ellers blir det å måle slarken som du sier men det gir igjen mange faktorer for å beregne målene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 15, 2010 En veldig grei måte er å måle slakken sideveis når ventilen står i åpen stilling(dra ventilen ca. 10mm ut) Måleur med fot er greit å bruke. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 15, 2010 Men hva er toleransene på slark? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 15, 2010 forklar gjerne litt nærmere om "tolk" John-Arne. ser for meg at jeg må dreie en haug av dem til jeg treffer på riktig str. hadde i tankene å bruke et ferdig verktøy for jobben. har tilgang til et mekanisk verksted som hovedsaklig driver med skipsreperasjoner (brennstoffdyser, veivsliping, støping av lager, osv) så jeg er ganske sikker på at jeg finner noe å bruke. men er greit å vite hva man skal leite etter også 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 15, 2010 En tolk er gjerne laget i Go / No go. Dvs en som er passe og går inn, og en som er for stor og ikke skal gå. Går den største inn er hullet for stort, obvisious;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 15, 2010 En tolk er gjerne laget i Go / No go.Dvs en som er passe og går inn, og en som er for stor og ikke skal gå. Går den største inn er hullet for stort, obvisious;) Tolkene lages etter min og max mål i verkstedhåndboka 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 15, 2010 Tror proffe motorverksteder måler innvendig diameter på styringene med en liten hullindikator (måleur som måler innvendige diametre). Den andre metoden er som nevnt høyere opp her, og jeg beskriver bokas fremgangsmåte på 2,5tdi R5: Av med ventilfjærer og pakning. Skyv ventil slik at toppen av ventilstamme flukter med toppen av styring (ventil en del mer åpen enn fullt åpen under drift). Med måleur sjekk hvor mye slakk det er til hver side, ikke press for hardt til siden slik at du i tillegg måler ventilstammebøyning. Slitegrense 1,2mm. Jeg har aldri satt sammen en topp som har merenn 0,6mm da går heller toppen til overhaling siden den er demontsert. Jeg kjenner ikke spesifikasjonene på 20VT men det er det sikkert andre som gjør. De er ikke like tdi pga annen diameter og annet turtall. Har du motoren i fillebiter og vurderer å sette motor sammen evt overhale? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 15, 2010 jepp driver med overhaling av motor nå. Eller bare bunndel for øyeblikket da jeg fikk med en topp som så ut som noen hadde gravd etter gull mellom ventilene. får titte å se om de har en hullindikator på værste da. de måler jo plungere på dieselmotorer og der er det ikke store toleransene så noe må de jo ha 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...