Anbefalte innlegg

Jeg satt å leste håndboken på Golfen her om dagen og der sto det at bilen kan kjøres med 30% bensin på tanken. Så lurte jeg på om det hadde hjulpet mot at dieselen i tanken stivnet. Vet at det hjelper med full tank, parafin, osv., men bensin, kan det funke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette ennå et problem? Var ikke det for mange, mange, mange, mange år siden at det kunne skje at dieselen "stivnet" ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette ennå et problem? Var ikke det for mange, mange, mange, mange år siden at det kunne skje at dieselen "stivnet" ?

Det finnes flere forskjellige typer diesel. "Sommerdiesel", "vinterdiesel" og "arktisk diesel" som alle skal brukes til forskjellige tider av året og har forskjellig temperaturgrense for når den begynner å klumpe seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes flere forskjellige typer diesel. "Sommerdiesel", "vinterdiesel" og "arktisk diesel" som alle skal brukes til forskjellige tider av året og har forskjellig temperaturgrense for når den begynner å klumpe seg.

Helt sant som du sier, men er også forskjell på dieselen du får på sørlandet og dieselen du får lenger nordover nå på vinteren. De har i tilsetningstoffer slik at dieslen ikke skal klumpe seg. :) Så alle som kjører mot kaldere strøk f.eks på hytta som det er veldig kaldt på anbefales å tanke full tank nærmest mulig da dieselen mest sannsynlig har dette godstoffet i seg pga temperaturene. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt sant som du sier, men er også forskjell på dieselen du får på sørlandet og dieselen du får lenger nordover nå på vinteren. De har i tilsetningstoffer slik at dieslen ikke skal klumpe seg. :) Så alle som kjører mot kaldere strøk f.eks på hytta som det er veldig kaldt på anbefales å tanke full tank nærmest mulig da dieselen mest sannsynlig har dette godstoffet i seg pga temperaturene. :)

Sikkert en del kjeder som holder på med differensiering fortsatt, ja. Husker bare at Statoil i fjor vinter reklamerte med at de hadde samme diesel på alle sine stasjoner over hele landet. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har ikke vært et problem for meg enda, men jeg bare lurte på det. :) Blir motoren noe annerledes å kjøre med med bensin på tanken?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det har ikke vært et problem for meg enda, men jeg bare lurte på det. :)

På samme måte som jeg har hørt at man ikke anbefaler å bruke parafin som tilsetning fordi denne er så "tørr" at den er slem mot pakninger osv., så innbiller jeg meg at bensin kan ha samme effekt. Westfrost er i hvert fall et produkt som inneholder tilsetningsstoffer som smører litt og som forhindrer dieselen å krangle. Men jeg ville jo ikke begynt å helle noe som helst i tanken, før man faktisk begynte å oppleve reelle problemer. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder bensin så er det fy på en dieselmotor, ved en litt større prosentandel vil dette ikke gå bra. Tidligere ble parafin tillsatt diesel på vinterhalvåret for å opprettholde normal flyteevne og jo større andel jo lavere temperatur. Stor forskjell på andel i diesel i Oslo og Røros den tiden. Nå i dag brukes det kjemisk tilsetning!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det lukter no som parafin, når webastoen går kjennes den ut som en parafinbrenner, en veldig markant lukt om vinteren - jeg fyller utelukkende på statoil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På dieselbiler varmes drivstoffet ved kjøring.

Varmekolbe i tanken : klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet det brukes varmekolber eller varmeelementer i dieselanlegget på lastebiler, brukes det på personbiler også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmekolbe i tanken : klø :

"Forvarmingsanlegg" heter det. Varmer opp dieselen som er på tur fram til motoren. Om jeg ikke tar feil så var dette mulig å få på audi fra 2003? rett meg om jeg tar feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tviler vel egentlig ganske sterkt på at det er noe "varmesystem" i Golfen min :P Men uansett, da var bilen fylt full med Shell-diesel så det holder vel en måned til tenker jeg! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.