#1 Skrevet Desember 15, 2010 En kompis har problemer med sin Passat 1.9TDI 130 2001 modell. Når trodde turboen var gåen for at plutselig forsvant turbotrykket, men bare etter litt kjøring. Var å sjekket litt på bilen og jeg er ganske sikker på at det ikke er turboen, men trenger litt tips på hva det kan være. Når man starter og kjøre fungerer bilen fint. etter at bilen blir varm mister bilen turboen. Jeg stengte tenningen kjapt av og på igjen, og turbotrykket var tilbake. Den fungerer da noen minutter før samme skjer, og blir bra igjen ved å stopp/starte bilen igjen. Jeg flyttet over en LMM fra en nyere modell (denne så anderledes ut og annet delenr) med akkurat samme symptomene. Kan også nevne at turbotrykket slippes mye seinere nå enn før problemene oppstod. Tidligere slo turboen inn ved ca. 2000rpm og nå slår den inn alt i fra 2800 til 3400rpm. Det minner mye om en elektrisk feil da turboen fungerer ved stopp/start. Noen som vet hva dette kan være? VW verkstedet viste ikke hva det kunne være. De trodde det kunne være turboen og fant ingenting ut med diagnose. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 15, 2010 En kompis har problemer med sin Passat 1.9TDI 130 2001 modell.Når trodde turboen var gåen for at plutselig forsvant turbotrykket, men bare etter litt kjøring. Var å sjekket litt på bilen og jeg er ganske sikker på at det ikke er turboen, men trenger litt tips på hva det kan være. Når man starter og kjøre fungerer bilen fint. etter at bilen blir varm mister bilen turboen. Jeg stengte tenningen kjapt av og på igjen, og turbotrykket var tilbake. Den fungerer da noen minutter før samme skjer, og blir bra igjen ved å stopp/starte bilen igjen. Jeg flyttet over en LMM fra en nyere modell (denne så anderledes ut og annet delenr) med akkurat samme symptomene. Kan også nevne at turbotrykket slippes mye seinere nå enn før problemene oppstod. Tidligere slo turboen inn ved ca. 2000rpm og nå slår den inn alt i fra 2800 til 3400rpm. Det minner mye om en elektrisk feil da turboen fungerer ved stopp/start. Noen som vet hva dette kan være? VW verkstedet viste ikke hva det kunne være. De trodde det kunne være turboen og fant ingenting ut med diagnose. VNT-funksjon som henger kanskje... Så går ECU over i "limp-mode" for å hindre overlading.. Tror hvertfall at den går i limp-mode hvis ladetrykket er tilbake etter å ta tenninga av og på, for da slettes den feilkoden mener jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 15, 2010 Prøv med en LMM med riktig dele-nr... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 15, 2010 Les og lær, ta først en diagnose for å se om den "overlader" eller om turbotrykket er underskredet. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=184286&highlight=manifoldtrykksensor http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=178120&highlight=manifoldtrykksensor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 15, 2010 Diagnose er gull verdt, uansett hva man sliter med! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 16, 2010 Akkurat dette problemet hadde jeg igår også.. null trykk før jeg passerte 2600-2700 omdr. Problemet ble plutselig borte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 16, 2010 Takk for gode tips. Skal sende han på VW verksted å be dem om å ta en skikkelig feilsøking på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...