#1 Skrevet Desember 16, 2010 Jeg har en momentnøkkel fra biltema som jeg har hatt noen år... Blir de slitt på noe vis så den ikke strammer med den verdien jeg justerer inn? Jeg skulle stramme boltene til veiva på en motor nå og knakk en bolt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 16, 2010 Momentnøkler må kalibreres med tiden ja.. Mener på vi i hvert fall kalibrerer alle momentnøkler vi har på jobb 2-3 ganger i året hvis jeg ikke husker helt feil. Har du ikke gjort dette på et år som du sier ville jeg absolutt kalibrert den ja.. Ellers så ville jeg spandert på meg en god Wurth momentnøkkel. Bruker den på jobb, helt fantastisk! Bruker den på alt mellom topp og hjul muttere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 16, 2010 Hvor kan jeg få kalibrert den da? Er det noe som gjøres i verktøy butikker eller må den sendes noe sted? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 16, 2010 Hvordan får man kalibrert den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 16, 2010 Alle våre nøkler på jobben blir kalibrert en gang i året. Viktig at de ikke blir stående med moment "på". (skru ned til null når du er ferdig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 16, 2010 ha gjort akkurat det samme for en stund tilbake.. knakk senterbolten på et reg.reim hjul på veiva på en t4, typ 30mm bolt.. det som er VELDIG viktig er å stille den tilbake på null når man ikke bruker den, dette for å ta av spennet på "fjæra".. feks hvis den ligger i et havt år med fullt spenn på fjæra er ikke denne til å stole på lenger.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 16, 2010 Jeg skrur den alltid ut til null før den henges vekk ja... Må bare finne ut hvor jeg kan få kontrolert den, kjipt og skru sammen en hel motor med feil moment... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 16, 2010 samme problem med min biltema nøkkel. er vell en 8-10 år gammel nå og fant plutselig ut att den ikke "klikket" lenger:) på jobb kommer en kar innom og juster alt verktøy innimellom. tror han er fra veritas/justervesen eller noe slikt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 16, 2010 Jeg ser at fosen tools kalibrerer for 375 inkl mva. Jeg får ringe den lokale tools sjappa og høre om de gjør det i morgen... På den annen side koster jo en ny 500,- på biltema... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 16, 2010 Ellers så ville jeg spandert på meg en god Wurth momentnøkkel. Vi har en elektronisk Snap-On. den er helt konge å bruke! bare å stille inn om du skal ha grader, nm osv, så dirrer og piper den når du har nådd det du har stilt inn. Techwrench heter den Vi har også wurth, men det er Snap-On'en som blir brukt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 16, 2010 Hvis fjæra blir stående i spenn så vil vel nøkkelen etterhvert gi lavere moment i forhold til skalaen? Mulig det oppstår korrosjon, slitasje eller mangel på smøring i bevegelige deler inni dersom den ikke løser ut før på alt for høyt moment? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 16, 2010 Vi har en elektronisk Snap-On. den er helt konge å bruke! bare å stille inn om du skal ha grader, nm osv, så dirrer og piper den når du har nådd det du har stilt inn. Techwrench heter den Vi har også wurth, men det er Snap-On'en som blir brukt den har jeg også. en drøm å bruke tror min dekker noe rundt 18-370nm Tileggsinfo: den viser også hvis du foreks skal dra til 120 nm og drar 125 så står det i displayet etterpå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 16, 2010 Hvis fjæra blir stående i spenn så vil vel nøkkelen etterhvert gi lavere moment i forhold til skalaen?Mulig det oppstår korrosjon, slitasje eller mangel på smøring i bevegelige deler inni dersom den ikke løser ut før på alt for høyt moment? Den skulle kanskje vært smørt ja, det har jeg ikke gjort noen gang... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 16, 2010 den har jeg også. en drøm å bruke tror min dekker noe rundt 18-370nm Tileggsinfo: den viser også hvis du foreks skal dra til 120 nm og drar 125 så står det i displayet etterpå. Ja, den viser nøyaktig det du drar til på displayet. som sagt, en ekstremt fin moment nøkkel! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 16, 2010 Ja, den viser nøyaktig det du drar til på displayet. som sagt, en ekstremt fin moment nøkkel! og dyr. koster vel rundt 7800 i norge for oss dødlige. mens i US og A så kan du iværtfall få den til halve prisen om ikke mindre nå som dollaren er så lav. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 17, 2010 Ikke smør 'i vilden sky', men følg produsentens oppskrift. Ellers kan du definitivt havne langt unna! Et lokalt verksted/produsent kan også ha slikt kalibreringsutstyr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 17, 2010 Hvor fikk du momentet fra? Jeg brukte moment fra en haynes bok en gang som viste seg å ikke stemme. Jeg syntes det virka vel mye på en liten bolt, men dro i vei, og knakk bolten. Fikk sjekka moment et annet sted, da viste det seg at det stod feil i haynes boka. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 17, 2010 Jeg fikk det fra en hayness bok, men har dobbeltsjekket det og det er riktig... Jeg dro til tools og lånte skrustikka demmes, så tok jeg en skrue og mutter og satte i stikka. Så tok jeg en ny nøkkel fra hylla deres og strammet til 50nm så satte jeg min på 50nm og dro og dro. Den slo ikke ut når jeg ga meg da bolten begynte og gi seg... Så da kasta jeg nøkkelen min og kjøpte en ny en... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 23, 2010 Vi har en elektronisk Snap-On. den er helt konge å bruke! bare å stille inn om du skal ha grader, nm osv, så dirrer og piper den når du har nådd det du har stilt inn. Techwrench heter den Hvem selger disse i Norge? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 23, 2010 Hvem selger disse i Norge? http://shop.frimann.no/frimann/main.aspx?page=articlelist&gid=2377&gidlevel=2 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...