#1 Skrevet Desember 17, 2010 Skal bytte olje på automatkassa på min s6 96`. Lurer på om det er så enkelt som jeg ser for meg. Må bemerkes at jeg aldri har gjort dette før. - Skru ut bunnplugg, og tap ut all olje. - Sette i ny bunnplugg - Fylle på olje i påfyllingshullet på siden av bunnpanna. Fylle olje til de begynner å renne ut av påfyllingshullet. - Skru til Påfyllingsplugg. -Er påpasselig med at bilen er tilnærmet i vater/horisontalt ved påfylling. Noe som er viktig å få med seg som jeg ikke har listet opp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2010 Et generelt tips. ALLTID sjekk at du får opp/kommer til hullet du skal fylle i før du tapper ut den gamle olja Det er nemlig mennesker som tror at disse pluggene må festes med minst 200nm Desverre kjenner jeg ikke godt til automatkassene, men hadde det vært en manuell, så ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2010 ville tatt ned bunnpanne og rengjort den, samt bytte filter, med mindre dette nettopp er gjort. ett tips er også å bytte olje flere ganger over en kort tid da du ikke får ut den oljen som sitter i konverter. Er det ikke peilestav på denne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2010 Veldig bra Morten. Et særdeles godt poeng:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 17, 2010 Peilestav. Der spør du faktisk godt. Det vet jeg ærlig talt ikke. Noen som vet?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 17, 2010 Peilestav. Der spør du faktisk godt. Det vet jeg ærlig talt ikke. Noen som vet?? Sjekk selv da vel, se om du har en rød topp på et 10 mm rør ned til kassa. Møller låner deg stav 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 17, 2010 Skal se. Da følgelig komme opp i motorrommet ved torpedoveggen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 17, 2010 Skal se. Da følgelig komme opp i motorrommet ved torpedoveggen? Ja riktig 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 17, 2010 Skal bytte olje på automatkassa på min s6 96`. Lurer på om det er så enkelt som jeg ser for meg. Må bemerkes at jeg aldri har gjort dette før. - Skru ut bunnplugg, og tap ut all olje. - Sette i ny bunnplugg - Fylle på olje i påfyllingshullet på siden av bunnpanna. Fylle olje til de begynner å renne ut av påfyllingshullet. - Skru til Påfyllingsplugg. -Er påpasselig med at bilen er tilnærmet i vater/horisontalt ved påfylling. Noe som er viktig å få med seg som jeg ikke har listet opp? Tja, noen forbedringspunkter i din teori;) trenger ikke ny bunnplugg, men lurt med ny skive trenger også ny pakning mellom kasse og bunnpanne + nytt filter etter oljetapp, av med de 4 skruene som holder panne, tørke rent, tørke av magneter, la stå og dryppe av seg skift filter, pass på at du fjerner den gamle o-ringen i hullet, kan finne på å sitte igjen hvis den ikke blir med filteret. Pass på at nytt filter har o-ringen, enkelte steder må denne bestilles separat og følger ikke med filteret. Etter montering av filter og bunnpanne, fylle opp i nivå-hull på siden (siden den har hull har den ikke peilepinne, da den i såfall ville gått i rør utifra sidehullet)til det renner ut. Starte bilen på tomgang. Ut med nivåpluggen og etterfylle mer, plugg kan stå åpen. Inn i bil, dra spaken rolig gjennom alle trinn, holde 3-4 sek på hvert trinn (1,2,3,D,N,P), deretter ut og etterfylle ennå mer til det renner ut. La stå på tomgang til olje er 35 grader, etterfylle ennå mer til det renner ut. På med nivåplugg og du er ferdig. Temp sjekkes best med vag-com, nødløsning med hånd på bunnpanne. La deg inspirere av denne og lag en tilsvarende tråd for din biltype. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54266 Det meste som står her gjelder også for din selv om layout på kassa er ulik og olje type/mengde ikke nødvendigvis er lik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 17, 2010 Tusen takk Steinar for at du tok deg tid til å svare så grundig:-) Helt klart til inspirasjon for å lage en tråd for denne kassa:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...