Audi S4 AAN: Manglende oljetrykk/for lavt eller defekt giver? :-/

Anbefalte innlegg

Hei! Er nettopp ferdig med å sette opp motoren min og har tatt første oppstart..

Men jeg er usikker på om jeg har oljetrykk/rett oljetrykk da måleren min i bilen viser konstant 5 bar uavhengig av turtall....

Bruker en orginal oljetrykksgiver for Audi 100 (1990 NF) med tilhørende instrument.

Oljetrykket virket som det skulle før motor overhalingen..

Kan det være giveren som har tatt kveld siden den viser så stabilt oljetrykk?

Er det en sikker måte å finne ut at jeg har oljetrykk overalt annet enn denne giveren?

Det kommer ikke noe tikking i toppen så noe oljetrykk må det være? Løfterene må vel ha et minimumstrykk ellers tikker de vel?

Vil ikke kinne/starte noe mer før jeg finner ut dette...

 

Takk på forhånd :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Er nettopp ferdig med å sette opp motoren min og har tatt første oppstart..

Men jeg er usikker på om jeg har oljetrykk/rett oljetrykk da måleren min i bilen viser konstant 5 bar uavhengig av turtall....

Bruker en orginal oljetrykksgiver for Audi 100 (1990 NF) med tilhørende instrument.

Oljetrykket virket som det skulle før motor overhalingen..

Kan det være giveren som har tatt kveld siden den viser så stabilt oljetrykk?

Er det en sikker måte å finne ut at jeg har oljetrykk overalt annet enn denne giveren?

Det kommer ikke noe tikking i toppen så noe oljetrykk må det være? Løfterene må vel ha et minimumstrykk ellers tikker de vel?

Vil ikke kinne/starte noe mer før jeg finner ut dette...

 

Takk på forhånd :-)

 

Sakset fra SJM autotechnik.com

 

Normally with the ignition key on, the oil pressure gauge will read near 0 bar. If the gauge is pegged all the way up to over 5 bar with the ignition key on, or with the engine running, you may have defective gauge sending unit. Try grounding the G terminal wire with the ignition key on, the gauge should read near O bar.

 

With the 2 wires disconnected from the gauge sending unit, and the engine off, you should measure approximately 5-10 ohms resistance on the G terminal to engine ground. At idle the sending unit gauge output terminal G resistance should be around 70-120 ohms depending on oil temp/viscosity. With the engine running around 3000 RPM, you should measure 170-200 ohms on this G terminal to engine ground. With the engine off you should measure less than 1 ohm on the WK terminal to engine ground, with the engine running the resistance reading should go very high (i.e. Mega-ohms or Infinity)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min viser også 5bar konstant rett etter oppstart.. synker når olja får temperatur...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min viser også 5bar konstant rett etter oppstart.. synker når olja får temperatur...

 

Samme her.. Du har ikke prøv og fått temp på motoren din, slik at du kan se om trykket faller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg si at dette problemet er løst :-)

Det var rett og slett kald olje og kald motor som var årsak :-) Med en gang oljen fikk temperatur så sank trykket..

 

Nytt problem:

Oljetrykket synker til 1-1,2 bar på tomgng og ligger rundt 3-4 bar ved vanlig kjøring.

Siden trykket på tomgang er så lavt så får jeg "Lavt oljetrykk" varsel helt til jeg øker tutallet med ca +/- 100rpm.

Noe annet som er rart er at oljetrykket synker litt ved pådrag og går opp igjen når jeg slipper på gassen igjen... :-S

Noen som kan tenke seg hva det kan komme av? :-S

 

Morten

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg si at dette problemet er løst :-)

Det var rett og slett kald olje og kald motor som var årsak :-) Med en gang oljen fikk temperatur så sank trykket..

 

Nytt problem:

Oljetrykket synker til 1-1,2 bar på tomgng og ligger rundt 3-4 bar ved vanlig kjøring.

Siden trykket på tomgang er så lavt så får jeg "Lavt oljetrykk" varsel helt til jeg øker tutallet med ca +/- 100rpm.

Noe annet som er rart er at oljetrykket synker litt ved pådrag og går opp igjen når jeg slipper på gassen igjen... :-S

Noen som kan tenke seg hva det kan komme av? :-S

 

Morten

 

Hei om du satte inn ny oljepumpe, husket du og "fylle" oljepumpa, slik at den ikke bare drar luft?? ligger en tråd her inne ett sted. Mener det var steinar som skrev om det en gang i tida:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei om du satte inn ny oljepumpe, husket du og "fylle" oljepumpa, slik at den ikke bare drar luft?? ligger en tråd her inne ett sted. Mener det var steinar som skrev om det en gang i tida:)

 

John, dette er kiun relevant om man ikke får oljetrykk i det hele tatt. Her leverer jo oljepumpe masse trykk, så årsaken er ikke at oljepumpa er tørr og ikke suger olje.

 

Det nye problemet i post 5 kan feks skyldes:

- defekte givere på blokka

- feil type givere (ulik farge på plasten signaliserer ulikt trykk for signal)

- feil kobling til giverne (feks på enkelte 25tdi er det en giver som gir utslag ved lavt trykk på tomgang og en annen giver som gir utslag ved en del høyere trykk ved et visst turtall)

- slapp fjær eller tusk i systemet for overtrykksventil

- slitt oljepumpe, romme lagre, lekkasje på trykksiden av systemet i motor

- alt for tynn olje

 

Antar at det mekansike er i orden, feks silen er renset, o-ring/pakning til oljesugerøret er montert, alle oljeundersåpylingsdyser er montert, etc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

John, dette er kiun relevant om man ikke får oljetrykk i det hele tatt. Her leverer jo oljepumpe masse trykk, så årsaken er ikke at oljepumpa er tørr og ikke suger olje.

 

Det nye problemet i post 5 kan feks skyldes:

- defekte givere på blokka

- feil type givere (ulik farge på plasten signaliserer ulikt trykk for signal)

- feil kobling til giverne (feks på enkelte 25tdi er det en giver som gir utslag ved lavt trykk på tomgang og en annen giver som gir utslag ved en del høyere trykk ved et visst turtall)

- slapp fjær eller tusk i systemet for overtrykksventil

- slitt oljepumpe, romme lagre, lekkasje på trykksiden av systemet i motor

- alt for tynn olje

 

Antar at det mekansike er i orden, feks silen er renset, o-ring/pakning til oljesugerøret er montert, alle oljeundersåpylingsdyser er montert, etc

 

ok, husket ikke helt alt som sto, tenkte kanskje bare det kunne være en pointer. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Monter et mekanisk oljetrykksmeter og sjekk for å se om det orginale meteret/giveren er riktig. T-stykke på oljetilførselen til turboen er enkelt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.