2001 Passat AVF går bare på tre sylindre

Anbefalte innlegg

Jeg startet opp Passaten min i dag i -3 grader og den går bare på tre sylindre : eek :

Brukte ikke motorvarmer. Har nye glødeplugger. Bilen har fungert utmerket siden jeg kjøpte den i høst,

men i dag ville den altså bare gå på tre sylindre. Leste feilkoder og fikk følgende feilkode:

 

17965 - Charge Pressure Control: Positive Deviation

P1557 - 35-10 - - - Intermittent

 

Jeg trodde dette var en feil man fikk dersom turboen og/eller VTG-ventilen var defekt, disse delene er ikke gamle på denne bilen.

 

Hva kan være galt med bilen min? :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper ledningsbrudd i ledningsskinna til pumpedyseelementene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper ledningsbrudd i ledningsskinna til pumpedyseelementene.

 

Er det dyrt? :P Vanlig feil?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig vanelig feil. Koster i underkant av 1000lappen på møller. Av med toppdeksel og nappe av kontaktene på dysene, løsne kontakta i bakkant av toppen (mot torpedovegg) og dra ut skinna.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det trolig at det er noe annet?

Kan forøvrig legge til at bilen tippet 311 000 km forleden :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være slitt kamaksel. Ledningsnett gir vanligvis feilkoder.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være slitt kamaksel. Ledningsnett gir vanligvis feilkoder.

 

Det skulle vel ikke kommet så fort...? Over natten mener jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan skje rimlig plutselig pga konstruksjoen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan dette på noe vis ha oppstått som følge av at jeg på fredag kjørte tanken så tom at det omtrent bare var dieseldamp igjen? Stod at jeg kunne kjøre 10 km til tom tank iflg kjørecomputeren.

Fylte opp tanken, kjørte hjem (58 km), startet bilen dagen etter og da var den slik som dette... :confused:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feilen ble funnet. Møller ringte forleden og fortalte at en bit av en glødeplugg hadde falt ut og festet seg mellom en ventil og et ventilsete. Resten er det vel bare å regne ut... : bh :: bh :: bh :: mad :: mad :: mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal da ikke være kjramiske tupper på glødepluggene på disse.. har det blitt satt i feil, eller har de av alu/metall løsnet biter av?: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal da ikke være kjramiske tupper på glødepluggene på disse.. har det blitt satt i feil, eller har de av alu/metall løsnet biter av?: eek :

 

Glødepluggene ble bestilt på delenummer, er jo kun en glødeplugg til den motoren i 2001.

Montert riktig. Møller diagnostiserte feilen, og mente det var høy sannsynlighet for produksjonsfeil på glødepluggen. Jeg skal aldri ha dieselmotor igjen. Takke meg til bensinmotorer som bruker 1,2 liter på mila.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er feil på glødepluggen så dekkes vel det av Møller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er feil på glødepluggen så dekkes vel det av Møller?

 

Glødepluggene skiftet jeg selv, men å skifte en glødeplugg er jo ikke akkurat hokus pokus.

Bruke momentnøkkelen når man trekker de til, og ferdig med det. Dersom de er er trukket til for hardt

vil jo det vises på setet uansett. Møller mente at de ikke satt for hardt, og derfor konkluderte de med feil i produksjonen.

 

Jeg vil tro at mange her har skiftet en glødeplugg selv, og kjøpt de på BilXtra, Meca, Mekonomen etc.

Jeg kunne sikkert ringe importøren av glødepluggene og si "deres glødeplugger gjorde at min motor havarerte, jeg vil at dere dekker en brukt motor samt skifte av denne, antatt reparasjonskostnad er ca kr 40-50 000", men det vil være ren utopi at de da vil si "selvfølgelig, bare send regningen."

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har med bildeler.net. de hadde en pd topp til 100hk gått 74.000km, bytte over dyser så er det vel tut og kjør

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at om tuppen av glødepluggen knakk av og falt inn i sylinderen er det trolig også skader på stempeltopp og/eller sylindervegger.. Å være så heldig at bare toppen er skadet etter et sånt havari er omtrent som å vinne i Lotto. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er at om tuppen av glødepluggen knakk av og falt inn i sylinderen er det trolig også skader på stempeltopp og/eller sylindervegger.. Å være så heldig at bare toppen er skadet etter et sånt havari er omtrent som å vinne i Lotto. :)

 

...og å vinne i Lotto er ikke jeg kjent for : bh :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det som forårsaket elendigheten. En intakt glødeplugg ved siden av for sammenligning. Som man ser er selve biten som gløder i sin helhet borte, den har rett og slett løsnet, ikke brukket av såvidt jeg klarer å se.

 

IMG_2542.jpg

 

IMG_2543.jpg

 

IMG_2544.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal forøvrig høre med forhandler, importør og eventuelt produsent av glødepluggene i morgen. Pluggene er kjøpt på Bilxtra, importør av disse pluggene er Sørensen og Balchen, produsent er Denso. Det er jo et velrenommert merke, så man skulle jo håpe/tro at de muligens har en interesse av å ordne opp..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.