Dieselpumpereima mistet tenna igår. Hvor stor motstand på turning av pumpe?

Anbefalte innlegg

Samboeren ringte igår, og fikk ikke start på bilen A6 R5 140hk . Dro for å se på det med litt starthjelp, men det viste seg at dieselreima hadde sluret og mista mange tenner, og pumpa gikk ikke rundt når jeg kinna.

Det var også veldig lite diesel, og bilen sto i bakke. Kan det skade pumpa ved kinning med lite/ingen diesel?

Spørsmålet jeg stiller før jeg kommer med dommen over reim vs pumpe, er hvor hard det skal være å dra rundt dieselpumpa for hånd? Nå som jeg har tatt av reima, så greier jeg å dra den rund, men litt hardt over "pumpeslaget".

Kjøper/bestiller uansett en ny reim i dag, så får jeg håpet at pumpa (som forøvrig skal være byttet for ikke lenge siden) er i orden.

Reima har ikke gått mere en 30-40k...

Krysser fingra for at pumpa er ok.

Passer jo selvfølgelig jævlig bra bra at dette skjer rett før jul, med bare 1 privatbil og samboer har 2.5 mil til jobb.... : bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rart om pumpa bare er gått 40k, reima skal vel minst vare 90k. hva type reim var det?

Du skal klare å bevege pumpa for hånd med en fastnøkkel på mutteren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa er tung å dra rundt for hånd ja, uten en nøkkel, da er du veldig sterk, har du fått luft i systemet er det jo vesentlig lettere.

tviler på at du skadet pumpa.

Time ny reim, å lufte vet å løsne injektorrørene så er det nok bare tut å kjør.

Sikkert en fordel å skru av dieselfilter for å verifisere at det er fult, byttes gjerne i samme slengen hvis det er et par år gammelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pumpa er hard å dreie for hånd over "toppene" men det går.

Thorvald har kjørt ca 40K km etter at det meste av service ble gjort, både pumperem og dieselfilter som er nevnt lengre opp her.

Snakket med Thorvald tidligere i dag. Han skifter rem og ser om alt fungerer.

Det som er underlig er at pumperemma skrellet av tenner.

Mulige teorier:

- dårlig kvalitet på rem (husker ikke merke som ble montert, kan ha vært noe skrot fra hovvdiaudi eller skikkelige saker fra Ecconor)

- defekte løpe-/strammehjul

- fremmedlegemer, feks småstein eller is

- løsnet strammehjul slik at rem var slakk

- kombinasjon av flere uheldige omstendigheter, feks litt slakk rem, litt dårlig kvalitet, kveling av motor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelp på telefon tidligere i dag Steinar!

Da er reim bestillt, og skal byttes snarest!

Har måleur, men skulle hatt det adapteret til dieselpumpen. Hvor får jeg kjøpt det? Gjerne i vestfold...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har måleur, men skulle hatt det adapteret til dieselpumpen. Hvor får jeg kjøpt det? Gjerne i vestfold...

http://www.sm-produkter.no/?pageID=10&ItemID=0

Sande i Vestfold.

Og hold øyne, ører og nese åpne når du skrur. Jeg lurer fælt på årsaken, ettersom det er jeg som har montert denne remma (med mindre du har skrudd på noe i mellomtiden :P)

Sjekk remmas fabrikat, studer den nøye, sjekk lagrene, se på de to tannhjulene, sjekk om strammerens låsemutter sitter godt, sjekk om bakre kambolt sitter godt, sjekk om mutter til pumpehjul sitter, osv.

Som nevnt har jeg snakket med en kar som jobbet på Møller for en del år siden da disse bilene var mer i skuddet, han mente at disse bilene "spiser" pumperemmer. DOg er ikke dette min erfaring. Mulig noen andre vet noe om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har R5 TDI strammehjul på pumpereima? Det hadde ikke den gamle 2,4 R6.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har R5 TDI strammehjul på pumpereima? Det hadde ikke den gamle 2,4 R6.

Ja det har den

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hurra!

Da er bilen igang igjen etter litt prøving, feiling og lufting. Litt seint i kveld, så har ikke fått sjekka hvor nøyaktig det ble med vag-com enda, men den fyra ihvertfall fint, og gangen virka normal.

600+mva for det adtapteret var drøyt, så jeg laget det av en rørbit som ble gjenget opp, og et stempel inni som ble slipt spisst. Røret var akkurat riktig dim for å lirke uret inn i andre enden. Fungerte knall.

Sjekket over hjul og slikt, og fant ingen defekter. Merkene på reima var ganske slitt, så vet ikke om jeg greier å tyde dem. Skal sjekke litt mere på ting og tang i morra...

Takk igjen til Steinar for en svært god DIY guide!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.