#1 Skrevet Desember 21, 2010 (endret) Det dukket opp et problem med Audien her om dagen.. Motoren går fint uten problemer, tempmåleren i bilen viser 90 grader under kjøring og når bilen står på tomgang. Altså stabil. Når bilen kjøres over 2000 rpm kommer det varluft fra klimaanlegget, mens når bilen står på tomgang kommer det kaldluft fra klimaanlegget. Har prøvd å justere temperaturen på klimaanlegget i bilen, alt fra 18 grader -> HI men ingen forskjell. Følgende observasjoner er gjort; - Vesken i ekspansjonstanken er kald selv etter kjøretur og etter ca. 30 min tomgangskjøring. - Slangen fra radiatoren til der hvor termostaten sitter er kald/lunken. - Slangen i toppen av radiatoren er varm. - Utetempen er -10 til - 18 grader. Noen forslag til hva dette kan være?? Hmm.. 2003 Audi A4 1.8TQ Avant EDIT: Ingen feilkoder i vag-com.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 21, 2010 Lest av feilkoder? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 21, 2010 Jepp, ingen feilkoder... Kanskje det er samma problem som i denne tråden? Bilen har vært inne til reg.reimskifte for ca. 15 000km siden.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 21, 2010 Lest av på selve klima også? Kjenn på de to slangene som går inn i kupe når bilen er varm, de skal være omtrent like varme. ( en liten forskjell obs: i normale tilfeller er de ganske varme) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 21, 2010 Jepp, klimaen er også uten feilkode. Finnes det noen meas block i vag-com som sier hvilke temp vannet inn og ut av varmeregisteret er? Skal undersøke de slangene. Det er de som sitter ved batteriet eller? Takk for svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 21, 2010 Akkurat det med vag com er jeg usikker på.. (på A6 ligger disse slangene rett ved motor for viskere, A4 ligger sikkert i nærheten) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 21, 2010 Defekt termostat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 21, 2010 Defekt termostat. Det var det første jeg tenkte men slo det ifra meg etter som han oppnår normal motor temp, men det er jo ikke et ukjent problem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 21, 2010 jeg har også samme problemet og samme symptomer, men det har forværra seg hos meg... skal mye til for at det blåser varmt... har time inne hos møller i romjula så da finner de ut det da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 21, 2010 Det som er vanlig utifra hva jeg har lest/opplevd er spjeldmotorer, termostat, varmeregister eller selve klimaenheten. Spjeldmotorene kommer opp som feil på klima/vag com. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 21, 2010 sjekka om det blir borte kjølevæske? kan det være luft i systemet:)? virker jo som nesten all b6 1,8t sliter med detta her om dagen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 22, 2010 Da har jeg luftet kjølesystemet inkl. varmeregisteret. Måtte etterfylle litt veske. Det ble en del bedre etter dette, men fortsatt blåser det kaldt etter at bilen har stått noen minutter på tomgang etter kjøring. Men nå synker tempen noe under 90 grader når bilen står på tomgang. Etter å ha kjørt bilen varm (90 grader) er det fortsatt ikke temp på nedre slange på radiatoren og vesken i ekspansjonstanken? Hmm.. Kan neste steget være å skifte termostaten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 22, 2010 Fortsatt ikke fått dreisen på dette..... Etter MYE lufting ser det ut til at slangen på undersiden av radiatoren blir varm. Trolig fungerer termostaten. Men når jeg tar av slangen til varmeregisteret med luftehullet i mens motoren er i gang, kommer det ikke veske ut her? Klimaen står på HI og full viftehastighet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 22, 2010 Vært problemer med vannpumpa på flere vet jeg. Er det noe særlig sirkulasjon i kjølevannet da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 22, 2010 +1 på problemer med vannpumpe. Hjulet løsna. Dette fant jeg ut den dagen det kokte i toppen. Gikk heldigvis bra. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 22, 2010 Men hvordan klarer han og holde stabil motortemp visst vannpumpa er gåen? (spør fordi jeg er nysgjerrig) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 22, 2010 Jepp, vannet sirkulerer. Alle slanger blir varme etter en tid på tomgang. Regner med at varmeregisteret er tett eller delvis tett.. Da den ene slangen er varm, mens den andre er kald og nesten uten veske. Øker jeg turtallet, øker temperaturen på den slangen som er kald. Er det skadelig å kjøre med tett varmeregister? -20 er litt for kaldt til å rense systemet.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 22, 2010 Finnes det noen tegning av kjølesystemet på denne bilen noen plass? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 23, 2010 Finnes det noen tegning av kjølesystemet på denne bilen noen plass? Etka eller vagcat. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 23, 2010 Etka eller vagcat. Vagcat ser ut til å være bra! Takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 23, 2010 sikker på at pumpen funket? jeg hadde akkurat samme problem! skiftet pumpen, og det var i orden. Med meg hadde plasthjulet sprekt å hoppet av sporene på akslingen i pumpehuset. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 23, 2010 Hmm.. Men motortemperaturen holder seg stabil og pumpa er byttet for bare 15 000km siden.. Rart om det skal være den.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 23, 2010 hmm.. ja da er det vell lite sannsylig egentlig at det er den. sjekk om varmeregisteret er tett ved å blåse gjennom slangene da? eventuelt med trykkluft. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 23, 2010 Holder fremdeles en knapp på termostaten jeg. Om den er gåen og står i lukket stilling så vil fremdeles slangen inn på topp av radiatoren være temmelig varm, mens den på nedsiden vil være tilnærmet kald. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 23, 2010 Skal prøve å skylle gjennom varmeregisteret.. Føler meg ikke trygg på det enda.. Har også tenkt tanken om termostaten, men slangen på bunn av radiatoren var varm i går. Prøver registeret først.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...