Potensielt håpløst med motorvarmer på diesel 2,5 V6 når det er kaldt?

Anbefalte innlegg

Her har det vært rundt -15 i det siste, ikke så veldig kaldt altså, men nok til at man smekker i motorvarmerkabelen (Defa med slangevarmer, lader og cupévifte). Men før det er gått 4-5 timer er det kul umulig å få start på motoren når det er så kaldt.

 

Grensen etter min erfaring er at motoren starter ikke under 7-8 minus uten gløding, og når motorvarmeren har stått i bare et par timer, gløder den ikke og er heller ikke varm nok til å starte like vel.

 

I beste fall uheldig, men også potensielt frustrerende da bilen er totalt utilgjengelig i 4-5 timer. Heldigvis har jeg ikke hatt hastverk de siste dagene, men man kan jo tenke seg hvis man skulle på jobb og satte i motorvarmeren et par timer, bare for å vente enda tre timer før en kunne dra (har en jobb der jeg blir meldt savnet etter to minutter og har p.t. friperiode).

 

Går nesten utifra at det ikke er mulig på en enkel måte å "tvinge" gløding?

 

 

PS egentlig et nesten meningsløst innlegg, men må få ut litt frustrasjon. : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du tar av tempsensoren for kjølevann så får du ca 40 sekunder med gløding, gjorde dette på en 96 R5 2.5tdi jeg hadde, da startet den uansett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du ikke start i -15 er det jo noe galt. sjekka gløde plugger og tempsensorer?. min 2.5tdi starter vertfall like fint i -15- -20 som i varmegrader

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

får du ikke start i -15 er det jo noe galt. sjekka gløde plugger og tempsensorer?. min 2.5tdi starter vertfall like fint i -15- -20 som i varmegrader

 

Er vel ikke vanlig at motoren starter ved -15 uten gløding?

 

Glødepluggene skiftet jeg i høst så de burde fungere, men problemet er at når motorvarmeren står i et par timer så føler den at gløding ikke er nødvendig, men motoren er likevel ikke varm nok til at den starter.

 

Å ta av ledningen til tempsensoren er sikkert en god idé som Ole Opsahl nevner, men tipper den står i nærheten av termostaten på denne motoren, og denne sitter bak registeret ved veiva...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmmmm. det kan jo være noe sensor greier. gøde rele kansje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her må det være noe galt :) Min V6 tdi startet på første slag ved -15.....med alle glødeplugger inntakte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter ikke den i bakkant av motor ved slanger mot varmeregister?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel ikke vanlig at motoren starter ved -15 uten gløding?

 

Glødepluggene skiftet jeg i høst så de burde fungere, men problemet er at når motorvarmeren står i et par timer så føler den at gløding ikke er nødvendig, men motoren er likevel ikke varm nok til at den starter.

 

Å ta av ledningen til tempsensoren er sikkert en god idé som Ole Opsahl nevner, men tipper den står i nærheten av termostaten på denne motoren, og denne sitter bak registeret ved veiva...?

 

å sorry du prøver å starte i minus 15 uten gløding ja... da fikk jeg ikke helt med meg problemstillinga ;)

 

Du får den altså ikke til å gløde lenge nok etter å ha brukt motor varmer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme problemet på min R5

 

Den starter i -16 utem motorvarmer og vanlig gløding

Men får jeg -20 og plugger i motorvarmeren for lenge gløder den ikke. den starter alike vel hvis jeg har strøm nok til 4-5 sek med kinning. Synes dette tærer på startmotoren.

 

Jeg har tenkt å koble en bryter på tempsensor og bryte kretsen, og da vil ecu iverksette gløding.

Svitcher tilbake etter start.

 

Motor, osv. er i bra stand. bare litt uheldig omstendigheter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tempsensoren på 2.5tdi V6 sitter midt oppå motoren, under plastdekselet, lett å komme til når man tar av dekselet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tempsensoren på 2.5tdi V6 sitter midt oppå motoren, under plastdekselet, lett å komme til når man tar av dekselet.

 

Ikke så morro hver morgen i 20 minus kansje

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

å sorry du prøver å starte i minus 15 uten gløding ja... da fikk jeg ikke helt med meg problemstillinga ;)

 

Du får den altså ikke til å gløde lenge nok etter å ha brukt motor varmer?

 

Det stemmer, glødelampa slukker etter ca ett sekund.

 

Tempsensoren på 2.5tdi V6 sitter midt oppå motoren, under plastdekselet, lett å komme til når man tar av dekselet.

 

Takk for det, er i hvertfall en løsning i stedet for å vente enda et par timer de gangene jeg ikke har disse ekstra timene.

 

En bryter på denne hadde vært en god idé, men det er sjelden kaldere enn -10 her, så tipper jeg ikke tar meg bryet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.