1990 Audi 100 Quattro: Caliper henger

Anbefalte innlegg

I fjor høst ble skiver, klosser, håndbrekkwirer og begge bremsecalipre bak skiftet. Siden denne bilen har gått i Tyskland til 2008 var glidepinnene helt fine, så de ble bare pusset på, satt inn med fett og påmontert nye gummibelger. Alt fungerte fint gjennom vinteren 2009-2010.

 

For et par uker siden merket jeg at venstre caliper lå på, så jeg fikk skiftet begge på garanti hos Mekonomen. De nye ble montert, men det henger fremdeles. Brekkwirene går lett og ledig.

Har sett på hvordan caliperen fungerer når bremsen trås på samt når brekket blir trukket til, og den går rett og slett skjevt.

 

Bildet viser er en illustrasjon av hva som skjer, bare at det er venstre side.

 

illustrasjon.jpg

 

Hva er egentlig problemet? Må jeg skifte glidepinner, er det skitt noe sted, eller må jeg få tak i en ny caliperbrakett? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette den med èt stempel?

Første jeg tenker på er at det ene stemplet går tregt av en eller annen grunn, men hvis det bare er èn så utgår jo det..

 

Kan glidepinnen være noe skakk, slik at den kiler seg oppe og ikke glir som den skal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun et stempel. Caliperen glir frem og tilbake ved hjelp av glidepinnene.

Glidepinnene ser helt strøkne ut. Er litt slark i glidepinnene, men det må det jo være...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa, litt slark skal det jo være, men dette er jo en veldig enkel kalipper med et nærmest selvforklart funksjon. Jeg setter en finger på glidepinnen at den øverste på en eller annen merkelig måte går/er skakk. Ta ut og se om du ser noe fysiske skjevheter.

 

For å skrive ned tankene..

 

Hadde det vært noe med håndbrekkfunksjonen ville bremsen hengt på..

Siden det bare er èt stempel, vil ikke selve funksjonen kunne gå skjevt, bare gå tregt = heng..

 

Er klossene skjevslitte oppe da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joa, litt slark skal det jo være, men dette er jo en veldig enkel kalipper med et nærmest selvforklart funksjon. Jeg setter en finger på glidepinnen at den øverste på en eller annen merkelig måte går/er skakk. Ta ut og se om du ser noe fysiske skjevheter.

 

For å skrive ned tankene..

 

Hadde det vært noe med håndbrekkfunksjonen ville bremsen hengt på..

Siden det bare er èt stempel, vil ikke selve funksjonen kunne gå skjevt, bare gå tregt = heng..

 

Er klossene skjevslitte oppe da?

 

Svært vanskelig å si om klossene er skjevslitte, da jeg bruker bilen lite samt at klossene ble skiftet for kun kort tid siden :)

 

Det jeg la merke til er vel og merke at det er mer slark på den øvre glidepinnen enn den nedre glidepinnen, og det er jo på den øvre caliperen ikke går inn.

Kan det være at dette slarket gjør jo tydeligvis at caliperen går skjevt.

Det virker ikke som den henger når jeg bare bremser, men når brekket blir trukket på går caliperen hardere på, og det henger.

 

Bør jeg prøve å få tak i en ny brakett med nye glidepinner?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får du ta go`bilen på en liten rundtur da ;)

 

Kanskje det er det ekstra slarket som gjør at glidepinnen har mulighet til å gå skjevt, istedet for rett ut og inn.

Når du bremser så er det jo vesentlig mer trykk på bremsene foran, enn bak, trampet du hardt nok da? :P

 

Vanskelig å si hva du bør og ikke, men jeg klarer ikke komme på noe annet som skal kunne forklare problemet ditt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte bytte brakett og glidepinner på en t44 jeg hadde en gang. Husker ikke hva som var årsaken, da dette er en stund siden, men det kan fort ha vært samme symptom. Jeg hadde på forhånd byttet calipper, klosser, skive og vaier. Med ny brakett og nye glidepinner fra Møller ble alt helt fint. Med unntak av lommeboka mener jeg å huske.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, disse brakettene er skitdyre, jeg kjøpte overhalte calipre med glidepinner og alt fra remartautoparts, tror det var centric som lagde de. Bare brakettene til s4'n kostet med rabatt 1500,-/side på møller, to komplette calipre kom på 3500,- ferdig på døra.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nok krype til korset...

...and buy them from Uncle Sam :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig kjent problem på type44 dette.. En kamerat av meg kjøpte en audi 100, forrige eier sa han hadde bytta kaliper på hver eu godkjenning gjennom 10år:P haha:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag ble braketten som holder caliperen (denne inkluderer glidepinner) skiftet,

og nå fungerer alt helt strøkent. Siden disse brakettene ikke er dyre om man kjøper de fra rett sted,

er det kanskje greit å spandere på seg nye etter 15-20 år :)

 

...for the record; Jeg kjøper heller to braketter (en til hver side) til €110,50 inkludert porto enn to sett med glidepinner til totalt kr 550 :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår jeg lett, hadde gjort det samme :)

 

EDIT: Du skulle ikke ha en nettside for kjøp av selve caliperen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår jeg lett, hadde gjort det samme :)

 

EDIT: Du skulle ikke ha en nettside for kjøp av selve caliperen?

 

Caliperne kjøpte jeg på Mekonomen i Sverige, de kostet såvidt over kr 1200 pr stk med den gunstige kursen som var da.

Brakettene kjøpte jeg fra seekpart24.com :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, for jeg har faktisk fått samme problemet på min 200, armene er ikke til å rikke.. Tenkte å bestille ifra meca, selv om de skal ha respektive 1400 og 1600 kr for bare calipre bak.

 

.... Sa noen dyrt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, for jeg har faktisk fått samme problemet på min 200, armene er ikke til å rikke.. Tenkte å bestille ifra meca, selv om de skal ha respektive 1400 og 1600 kr for bare calipre bak.

 

.... Sa noen dyrt?

 

Skifte alt sammen; wirer, calipre og braketter så er du kvitt problemet forever :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skifte alt sammen; wirer, calipre og braketter så er du kvitt problemet forever :)

 

Hvis man blir kvitt det for alltid, hvorfor fikk du problemet i det heletatt da?:P hehe

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man blir kvitt det for alltid, hvorfor fikk du problemet i det heletatt da?:P hehe

 

You get my drift. Skifter man alt jeg nevnte og bruker brekket konsekvent hver gang man parkerer bilen, pluss er nøye med å spyle om vinteren og smøre opp to ganger i året, tar det lang tid før det ryker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.