#1 Skrevet Desember 22, 2010 Jeg har en S4 C4 2.2T Revo der det kom vann i olja etter litt aktiv vinterkjøring. Jeg antok at det var toppakninga og tiden var inne for skifte av regreim også så da ble den satt på verksted for skifte av toppakning, sliping, bytte av regreim og vannpumpe. Nå har jeg kjørt bilen ca 10 mil etter reperasjonen og det er på nytt vann i olja desverre, har prøvd å lese meg til hva det kan være som gjør dette: 1: Defekt toppakning - skal være i orden 2: Lekkasje fra tubo - lav sannsynlighet etter det jeg har lest 3: Sprekk i blokk - håper ikke det er tilfellet... 4: Lekkasje i delen som oljefilteret er skrud inn i - link - nr 8 på bildet i linken. Jeg har lest i en annen tråd om en annen Audi der dette kom opp som en mulig feilkilde men det er det nok noen som har bedre peiling på her inne.? 5:? Etter det jeg kan se er det ikke olje i kjølevannet, bare vann i olja. Men jeg har ikke undersøkt så godt da jeg ble akkutt deprimert og det er minus 100 grader ute, minst! Er det noen som har kommentarer om problemet eller andre feilkilder hadde jeg satt pris på det, så får jeg manne meg opp til å gå ut i garasja om det er noe jeg kan fikse selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 22, 2010 Det er olja på peilepinnen som er blitt brun og gufsette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 22, 2010 Kan også være sprekt topp. Har du automat eller oljekjølt v8 kasse så kan det også være intern lekkasje i radiator mellom vann- og oljekjøling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 23, 2010 Toppen er trykktesta etter sliping så det skal ikke være den. Det er manuell 6trinns girkasse på bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 23, 2010 Er ikke bare kondens da ? Oljekjøler er ikke veldig uvanlig feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 23, 2010 Men hvordan er det du har funnet ut at det er vann i olja? Peilepinne eller topplokket du har inspisert? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 23, 2010 Det har forsvunnet ca 1,5 liter med kjølevæske og det drypper fra peilepinnen. Jeg tolker det som vann i olja, er du uenig i mitt resonnemang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 23, 2010 Olje kan også dryppe fra peilepinnen, men hvilken farge har oljen som er på peilepinnen? Om det som drypper fra peilepinnen har en lys farge, så er det vann i oljen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 23, 2010 Det er grålig og veldig tynn olje så det er vann i olja desverre. Men, det er ikke det som er spørsmålet her, men hva dette kan skyldes? Håper noen har litt peiling på denne teori 4 jeg har i første innlegg Det hadde vært greiest med en feil jeg kan sjekke opp i og utbedre hjemme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 23, 2010 Håper noen har litt peiling på denne teori 4 jeg har i første innlegg Det hadde vært greiest med en feil jeg kan sjekke opp i og utbedre hjemme. Alt er mulig, men jeg tviler på det. Der er det aluvegger med en viss tykkelse. Men har bilen stått i kulda med kun vann i kjølevæska så skal man ikke se bort i fra det, selv om jeg tviler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 23, 2010 På denne motoren er det ikke varmeveksler i oljefilterbraketten slik det er på mange andre audi motorer, så det skal ikke være mulig å få vann i olja der. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 23, 2010 Jeg føler vel det fortsatt kan være toppakning, men det er vel montert flerlags metallpakning, så det _bør_ ikke være noe problem. På min topp var det en liten støpefeil i toppen rett ved en vannkanal ved en oljereturkanal, og hadde jeg ikke lagt på litt tetningsmasse der, tror jeg muligens det kunne blitt litt lekkasje der. Den gamle papirpakningen hadde også materiale flere steder der metallpakningen hadde hull, så jeg var veldig skeptisk, og tok flere mål før montering. Er du ikke redd for at lagrene har tatt skade av vannet, kan du som en nødløsning fjerne trykket på vannsystemet så det ikke sprøyter inn vann i oljen, med f.eks. en liten ledningstump mellom skrulokket og reservoaret. Med ny olje og full mengde kjølevæske kan du kjapt se om det lekker fortsatt. I såfall vil jeg tro du har en større sprekk et sted, og det blir det verken i topp eller blokk 'over natta', så da ville jeg kikket nærmere på toppakning igjen.. (Eller evt. turbo..) Lykke til i kulda! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...