#1 Skrevet Desember 23, 2010 Har jo trimma A4'n min litt allerede men skal trimme den litt mere før sommeren. Og en ting jeg aldri helt har forstått er dette med justerbart kamdrev. Hva er det som egentlig skjer ved justering av dette? Man kan vel styre timing av når topp åpner og lukker ventiler i forhold til når stemplene jobber frem og tilbake. Siden dette har med timing av regreim på en måte? Hvordan får man noe ut av dette er det jeg ikke helt har skjønt? Og har dette noen hensikt for meg som kjører med orginalsprut med en "chippet" hjerne? Hjernen justerer seg selv etter lufta som kommer inn imellom luftmengdemåleren og slikt, så trenger ikke no ny mapp så sett. Men bør tenning stilles når man justerer kamdrev? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 23, 2010 Justerbart kamdrev er for å fininstille løftet på kammen i forhold til veivas posisjon. Altså når ventilene åpner. På en forholdsvis standard motor av nyere dato der det ikke har vært planfrest av blokk og topp så er det liten nytte. Mens på en godt tunet motor bør en kanskje gå for dette. Liten vits å montere på en nær standard motor. Det kan gi mye krøll om en ikke vet hva en gjør. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 24, 2010 Det er snakk om en 1.8T med større turbo god for ca 450hk på standar blokk med h profilråder bare. Ikke noe gjort med selve motoren ellers. Er vel kanskje ikke så veldig vits da? Eller er det mulig å kanskje få bedre spool opp og bedre register med finjustering? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 24, 2010 Det er snakk om en 1.8T med større turbo god for ca 450hk på standar blokk med h profilråder bare. Ikke noe gjort med selve motoren ellers. Er vel kanskje ikke så veldig vits da? Eller er det mulig å kanskje få bedre spool opp og bedre register med finjustering? HVis du bytter kammer så bør du ha justerbart drev. Om du kjører standard kammer så kan det bli mere jobb enn det dette er verdt. Men en får tunet kammenes løft helt nøyaktig. Det er en god fordel uansett. Jeg ville ikke brukt tid og penger på dette før jeg hadde evt gjort mere med motor. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 25, 2010 Man får rimlige justerbare kamdrev til disse motorene, derfor jeg tenkte kanskje det kunne hjulpet litt. Men får se om jeg gidder å prøve det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Oktober 7, 2011 Drar opp denne.. Manflytter bare registeret med justerbart drev? Bare retarde / forwarde tenninga.. Altså, med stor turbo, kan man få litt tidligere spool / tidligere tom , og med en liten turbo kan man justere til seinere spool / seinere tom ? Eller er det bare finjustering som ikke spiller så mye inn på spoolup ? Bilen skal mappes, og blokk / topp er plana så ser for meg at det er verdt pengene.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 4, 2012 Etter hva jeg har hørt flytter man registeret, så om du får Tidligere trykk så vil du tape effekt på toppen av turtallet er det jeg har hørt. Tydligvis mest normalt å gjøre på sugemotorer eller heftig trimma turbomotorer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...