#1 Skrevet Desember 23, 2010 Har en s4 c4 1994 modell 2.2tq og vurderer å chippe den. Har hørt mye ymse om chipping og automat kasse, det jeg da lurer på er hva er riktig ang d? tåler kassa mi chip? eller blir det ras med en gang? bilen har gått ca 240 000 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 23, 2010 Kan på ingen måte anbefale deg å chippe når du har den automatkassa. Den lever på nåde allerede med orginalmomentet. Ligger et titalls tråder på forumet allerede med forklaring på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 23, 2010 Jeg lurte også på dette, selv om jeg ikke har en slik bil. Først kontaktet jeg ZF Norge, og oppgav ZF-nummeret på automatkassen til en S6 2,2. Dette er jo en 4HP18FLA. Fra ZF fikk jeg vite at en 4HP18 tåler i utgangspunktet 300 nm, og at denne girkassen hadde modifikasjoner utover dette. Derfor måtte jeg kontakte fabrikk eller importør. Jeg kontaktet så Møller Frysja, og de kontaktet videre Tyskland. Etter noen dager kom svaret, som var at denne girkassen tåler 350 nm. Når motoren har 230 hk / 350 nm er dette virkelig å kjøre en girkasse på bristepunktet, spesielt siden girkassen ikke er sterk i utgangspunktet. Å chiptrimme her er som å be om at noe ryker... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 25, 2010 Hadde en S4 2.2T med automat for 5 år siden. Denne var chipet til ca 270hk + effektanlegg. Denne funka som hakka møkk! Girte meget bra og ikke minst fikk så bra med bånndrag at man kunne bruke høygiret i oppoverbakker og akse til langt over det lovlige:) Nå skal det sies at jeg ikke vet om kassa ble chippa i samme slengen( bilen var chippa da jeg kjøpte den). Nå er jeg overhode ingen fagmann på området. Jeg har bare erfart dette:) Hadde bilen i 1,5år uten noe problem. Solgte bilen til en kompis og den gikk smertefritt i hans eie også. Må ærlig innrømme at jeg angrer den dag i dag på at jeg solgte den bilen! Dette blir som sagt et lite innspill med min erfaring angående chip og automat, så for guds skyld hør på folk med peiling:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 25, 2010 (endret) Geir Kleven her på forumet kjører sin lett trimma S4 med automat , og det fungerer godt det Han har vel rundt 350hk/450nm i sin , og har ikke vært noen problemer så langt. Problemet er vel at mange setter den i D , kjører gris og lar kasse gire selv..... (som er vanlig) Men hvis man kjører litt bevist , som fks låse lavere gir FØR man gir full gass.... , hjelper man automatkassa mye For problemene kommer når motoren har massse omdreininger/nm og den skal prøve å skal skifte gir. Da begynner clutsjene å slire , og slites fort... Geir låser den fks i 2 el 3gir etter hva som passer farten best og har lært seg turtallet den girer ned på. Da hindrer han at kassa girer under fullt pådrag. Kjørte denne ned til Vålertreffet i sommer , og kjørte til tider friskt. Jeg ble iallefall MEGET overasket over automaten på den turen.... EDIT : Bilen har gått ca 330.000km , ukjent om kassa er renovert. Men det er faktisk lite som tyder på det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 25, 2010 Jeg kjøpte en S4 med defekt automat, motoren var orginal godkjent ABT med 280 hk. Aner ikke om det var gjort noe med kassa, men den takket altså for seg da bilen hadde gått omlag 200.000km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 25, 2010 Med tanke på at girkassen i utgangspunktet tåler 300 nm, og allerede er forsterket til å tåle 350 nm sier det seg selv at det ikke er noe grunnlag for å kjøre på med masse ladetrykk. Om jeg hadde eid en bil med en slik girkasse hadde jeg montert ekstra oljekjøler, skiftet girolje og filter ofte, kjørt pent og absolutt ikke chippet motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 25, 2010 takker veldig for alle svar jeg pleier ikke å kjøre veldig gris ofte, var bare ute etter litt mer "grrrrrr" til tider der jeg blir litt tung i høyre foten. Til vanlig kjører jeg ganske rolig, så etter det jeg har forstått så tåler den kasse ikke chip tuning, men hvis du kjører med "vett" så går det bra, å velge gir selv i steden for å la kassa stresse med å velge selv, når du kjører litt over norm har jeg skjønt det riktig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 25, 2010 takker veldig for alle svar jeg pleier ikke å kjøre veldig gris ofte, var bare ute etter litt mer "grrrrrr" til tider der jeg blir litt tung i høyre foten. Til vanlig kjører jeg ganske rolig, så etter det jeg har forstått så tåler den kasse ikke chip tuning, men hvis du kjører med "vett" så går det bra, å velge gir selv i steden for å la kassa stresse med å velge selv, når du kjører litt over norm har jeg skjønt det riktig? Originalt har motoren 350 nm og girkassen i S6 2,2 (og garantert S4 2,2 siden det er samme girkasse) tåler 350 nm. Dersom du trimmer til 450 nm er det jo ikke slik at girkassen legger på røret så fort du vrir om nøkkelen. Disse girkassene har alltid lock-up innkoblet i 3. og 4.-gir, og det er jo et spørsmål om hva lock-up-clutchen tåler. Et annet svakt punkt - som forøvrig gjelder alle 4HP-kassene - er en enveisclutch som kan ryke uten forvarsel. Måker du på med 100 nm mer enn girkassen skal tåle blir hele kassens levetid kraftig nedsatt, clutchlameller, enveisclutch og lock-up-clutchen vil ta stryk. Siden en ZF-kasse er så mye dyrere å overhale enn de f.eks en Mercedes-girkasse og girkassene er så svære (firehjulstrekkutgavene) og omfattende å skifte, er det kanskje lurt å unngå havari? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 25, 2010 havari høres ikke noe gøy ut så tror vi legger tuning karriere for denne bilen på hylla, syntes egentlig den går greit nå og jeg. Var bare for å få litt mer omf! takker og bukker for gode svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 25, 2010 Geir Kleven her på forumet kjører sin lett trimma S4 med automat , og det fungerer godt det Han har vel rundt 350hk/450nm i sin , og har ikke vært noen problemer så langt. Problemet er vel at mange setter den i D , kjører gris og lar kasse gire selv..... (som er vanlig) Men hvis man kjører litt bevist , som fks låse lavere gir FØR man gir full gass.... , hjelper man automatkassa mye For problemene kommer når motoren har massse omdreininger/nm og den skal prøve å skal skifte gir. Da begynner clutsjene å slire , og slites fort... Geir låser den fks i 2 el 3gir etter hva som passer farten best og har lært seg turtallet den girer ned på. Da hindrer han at kassa girer under fullt pådrag. Kjørte denne ned til Vålertreffet i sommer , og kjørte til tider friskt. Jeg ble iallefall MEGET overasket over automaten på den turen.... EDIT : Bilen har gått ca 330.000km , ukjent om kassa er renovert. Men det er faktisk lite som tyder på det. Stemmer bra det, men vit ikke om jeh har fullt 450 nm. Det hjelper også på at heg server kassa titt og ofte og at turboen ikka akkurat lader som en rs2 turbo men kommer litt seinere slik at det blir flere omdreininger og fordele kreftene på Kommer til å beholde automaten lengst mulig, men ryker den så blir det ombygging, det bør en være forberedt på på dette effekttuttaket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 25, 2010 Kjøp heller en sliten 2.2 med manuell ved siden av som du kan ha moro med, den koster det samme som et automatbytte.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...