#1 Skrevet Desember 26, 2010 (endret) Hei er ganske ny her men here goes! Har en Audi A4 1.8tq 97" som har begynt å fuske noe sinnsykt i det siste, har bare blitt værre og værre siden sommeren.. Den begynte først å fuske her i sommer, veldig dårlig gass pådrag i 4 og 5gir.Nå fusker den i alle gir bortsett fra 1.Turboen lader heller ikke som den skulle.. Lader normalt rundt 1.1 bar, men etter den begynte å fuske, så lader den bare 0.2-0.3 max. Noen som jeg vil tro er fordi den har gått i nødmodus om det ikke er n75 som er gåen. Sjekka opp på vag-com og fikk feilmld angående luft/bensin mengde. Sletten feilen og sjekke på nytt etter 1 ukes tid. Fikk da ikke opp noe feil.. Når jeg kjøpte bilen gikk den som ei kule, å jeg kjente turbo trykket og alt. Nå derimot er det nesten en skam å kjøre den stakkars bilen.. Jeg sliter med å komme meg opp små bakker i 2 gir, er ikke tegnt til pådrag mellom 1500-2500 rmp, å jeg kan ikke lengre høre resirk ventilen, I tillegg til at turboen lever sitt eget liv..(Jobber ujevnt, av og til funker den ikke i det hele tatt, spesielt i 3,4, og 5 gir.) Merker litt forskjell på kald og varm motor men det er ikke mye.. bedre pådrag og lyd fra turboen på kald motor men minimalt. Har vært på et lokalt verksted men der fikk jeg bare beskjed om at han hadde liten peiling på a4 1.8tq... Hva som er gjort med bilen: Chippet, stage 2 (Vet ikke hvilke type chip) Forge 007 resirkventil Ny k04 turbo Har en mistanke om at det enten er coiler eller n75 som er gåen.. Har også testa en helt ny lmm, merka ingen forskjell. Har ingen eller liten lyst å sende bilen til et verksted der de kanskje bruker 3-4 timer på å feilsøken den. Har lest litt rundt om kring angående coil/n75 symptomer, å det virker som bilen min har symptomer fra begge dissen feilene men er det ikke litt rart at turboen skal lade så lite om det var coilene, og er det ikke rart om bilen skulle gå så dårlig at jeg sliter med å komme meg opp bakker i lavt gir visst det var n75'n? Har ikke prioritert å få fikset bilen pga penger og dvs men idag da jeg slet noe sinnsykt med å komme meg opp en litt bratt bakke i 1 gir(Hosta ikke akkkurat men den humpet akkurat som om jeg hadde for høyt gir) ble jeg såpass sjokkert at jeg bestemte meg for å prøve å finne ut hva som er galt, å så få det fikset. Fikk en liten julebonus i år, så jeg kan ikke unnskylde meg med det lengre! Takknemlig for all hjelp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 26, 2010 (endret) Glemte å nevne at bilen er tung startet i ny og ne.. Noe som aldri har vært et problem tidligere. Starter da på andre eller tredje forsøk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 26, 2010 prøv og trykkteste trykksiden på turbon til innsuget og sjekk for lekasjer der. så lenge den lader 0,2-0,3 er det vel lavere en nødmodus og det kan tyde på en luftlekasje eller vakumlekasje. kan jo også være dumpventilen men det ser du om du trykktester 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 26, 2010 Få lest av feillageret på nytt å se hva slags feil som ligger inne i minnet, så har du noe å gå ut ifra. Defekte coiler vil gi deg tenningsbank, altså at den nøkker ved pådrag og ujevn tomgang, disse vil du finne feil på hvis de er defekte og anbefales IKKE så kjøre langt med (pga varmeutvikling og feiltenning). For meg høres det litt ut som du har trykklekkasje eller lekkasje i vakumslangene til turbotrykkstyringa (N75). Nå husker jeg ikke hva grunntrykket N75 jobber med, men hvis den eller styringen (slangene) til den er uintakt vil du få som resultat at du får enten for høyt trykk eller for lavt trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 26, 2010 Skal få den trykktestet men ville det ha gjort så stort utslag på gasspådraget? Kommer en sånn hissig lyd fra bensinlokket når bilen går på tomgang, visst jeg holder handa framfor så kjenner jeg at blir presset luft ut.. Lyden er ikke så høylytt men veldig skarp. Fikk bare beskjed av han fra verkstedet om å borre hull i bensinlokket for å slippe ut luften. Valget heller bare å ikke skru lokket helt igjen, vet ikke om dette er rett eller om det er noe som bør bli fikset fort? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 31, 2010 Idag da jeg skulle starte bilen, ble jeg litt plaget.. Den startet men stoppet etter bare et par sekunder, dette skjedde 2-3 ganger før han gikk som normalt. Bilen har ikke vært brukt siden tirsdag. Ville en trykklekkasje ha forårsaket dette? Har ikke fått sjekket vag-com eller trykktestet den enda Er ganske grønn når det kommer til turbomotorer, så jeg må bare spørre meg frem. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 31, 2010 Åssen er pluggene på den ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 31, 2010 Sjekket at du har gnist på alle pluggene? Fått opp motorlampe i dasjbordet noen gang? Evt bare blink? Lenge siden du har byttet bensinfilter på den? Kan jo tenkes at den ikke får nok bensin? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 31, 2010 Skal få den trykktestet men ville det ha gjort så stort utslag på gasspådraget? Kommer en sånn hissig lyd fra bensinlokket når bilen går på tomgang, visst jeg holder handa framfor så kjenner jeg at blir presset luft ut.. Lyden er ikke så høylytt men veldig skarp. Fikk bare beskjed av han fra verkstedet om å borre hull i bensinlokket for å slippe ut luften. Valget heller bare å ikke skru lokket helt igjen, vet ikke om dette er rett eller om det er noe som bør bli fikset fort? sitter vel et kullfilter på denne? du har ikke veldig tikking ifra et kullfilter i motorrommet på venstre side litt bak luftfilterboksen når den går på tomgang? (dette er luftingen på bensintanken) prøv å trekke av kontakten på N75 og kjør da og se om den går bedre/ikke fusker, (da går den i nødmodus) og da skal den lade ca 0.4 om jeg ikke husker feil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Januar 1, 2011 Ingen varsellamper som lyser men det kommer en sånn litt lang pipe lyd av og til når jeg starter bilen.. varer i 1-2 sekunder før den forsvinner. Skal sjekke pluggene imorgen samt koble ut n75 for å se etter noe forskjell. Nå vet jeg ikke når bensinfiltret var skiftet sist, alt av servicer var fulgt opp når jeg kjøpte bilen men service-hefte og intruksjons boken er på tysk, så jeg har ikke fått noe skikkelig oversikt over hva som har blitt gjort. Akkurat nå er det så ille at jeg vil nesten ikke kjøre bilen engang, den virker helt dødkjørt. Sliter med å komme meg opp småe bakker osv... Kjenner jeg savner virkelig hvordan bilen var før dette skjedde.. Kjapp gassrespons, god akselerasjon og skikkelig trøkk. Sikker på at en gammel lada hadde kjørt ræva av meg nå, sånn som det er... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Januar 1, 2011 Finn ut om luftingen til tanken funker, og om det kmmer nok bensin frem til motoren. Husker ikke akkurat nå hvor mange liter i minuttet mn det kan sikkert noen andre svare på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Januar 5, 2011 Har ikke fått sjekket vag-com enda men det er ikke trykklekkasje... Bilen har begynt å kutte helt i 1gir nå, hoster og rister noe sinnsykt, såvidt jeg kommer meg frem i det hele tatt.. Må ruse noe sinnsykt før jeg tar av for å unngå dette. Begynner å mistenke tenningsmodul eller coiler.. Muligens tett katalysator men vet ikke helt om det ville ha forårsaket akkurat dette.. Skal inn fredagen med bilen på verksted, regner med jeg får mer svar da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Januar 7, 2011 Tok visst litt feil angående trykkluft.. Slange mellom turbo og ic som var helt ødelagt! Diagnose 561 -Adapsjonsverdi blandingsregulering -Øvre additiv tilpasning grenseterskel overskredet -periodisk 17967 -Gassspjeldstyreenhet; feil i grunninstilling -periodisk 17978 -Motorstyreenhet blokkert -periodisk 16500 -Motorkjølevæsketemperaturkrets; område/ytelseproblem -periodisk Er usikker på hva alt dette betyr, noen som kan forklare? Vil disse forsvinne når jeg får byttet slange? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Januar 7, 2011 prøvd og ta av ledingen på lmm og kjørt med bilen da? Når ic røret mitt hoppet utav så ville bilen kun gå når lmm ikke var koblet til. (visste ikke at røret var løst) problemet vil nok løse seg når du bytter slangen ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Januar 7, 2011 Har prøvd med både ny lmm og uten kabel, ingen forskjell.. Slangen måtte bestilles, så jeg får nok ikke fikset dette før til uka. Slangen var revnet fra midten og helt ut, ikke rart jeg har mistet alt av trykk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Januar 7, 2011 Ok. Det var litt merkelig igrunn. For når du tar av sticket til lmm så går jo bilen i nødmodus og lader kun 0.1-0.2bar. Så fungerte mer eller mindre som en 1.8 uten turbo. Med en gang jeg koblet lmm til igjen så ladet bilen 1.2 med sendte all luft i friluft og fjusket pga for mye bensin. Håper det ordner seg med ny slange da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Januar 7, 2011 Får håpe det Sånn som den er nå, så fungerer den dårligere enn uten turbo. Turboen lader absolutt ingenting, all luften går bare rett ut i friluft. Lader normal 1,1-1,2 bar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Januar 7, 2011 du bør ikke bruke bilen for da er det lett for at turbon din overlader og ryker og det blir dyrt:-) tipper alt ordner seg med ny slange jeg. ingen av bilene jeg har hatt har funka med lekasje selv om jeg har tatt av ledning til lmm eller ikke så er nok bare og vente på ny slange eller jalle til noe til slangen kommer:-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Januar 7, 2011 Takk for tipset! Har kjørt en stund med bilen sånn som den er nå, hører turboen jobber men det er bare så vidt. Tror ikke den har tatt noe skadet av dette enda. Ingen ulyder eller tegn til røyk så langt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Januar 7, 2011 kan fort bli def så du bør ikke bruke den vist det er en stor lekasje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Januar 7, 2011 Ja, da blir bilen ståenede til jeg har fått slangen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Januar 31, 2011 Har endelig fått fikset trykklekkasjen! Bilen gikk som ei kule men dette varte bare i 2-3 dager før en nytt problem oppsto.. Idag da jeg skulle kjøre, var bilen tungt startet. Starta også stoppa den bare 1-2 sekunder etterpå, holdte på sånn 3-4 ganger før den gikk som normalt! Ga på litt i andre og tredje, å merket jeg at trykket var litt lavere enn normal, rundt 0,2-0,3 mindre.. Lyden fra resirken var også noe lavere enn slik den har vært. Stoppet bilen, lot den stå på tomgang også gikk jeg rundt til passasjerdøren. Der hørte jeg en rar surklelyd fra under bilen, rett under passasjersetet! Prøvde å åpne panseret men hørte ikke lyden nede i motoren.. Hørte den kun visst jeg sto ved siden av døren og når jeg bøyde meg under bilen for å høre. Har byttet frar 95 til 98 blyfri, kan det ha noe å si? Noen som har peiling på hva dette kan være? Begynner å bli drit lei hele bilen nå, når ett problem er fikset, så oppstår det jo bare nye.. Takker på forhånd for svar! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...