#1 Skrevet Desember 26, 2010 hei. jeg har da demontert motoren i min audi a4 1,8tq, og nå er har jeg satt den i igjen. men så stoppet jeg opp litt når det kom en ledning jeg ikke helt viste hvor skulle henn. denne ledningen kommer direkte fra + på bateriet. mener å huske at denne satt skrudd fast på den ene bolten til ac pumpa, men sjønner ikke helt at det da ikke vill bli kortslutning. har også lagt ved et bilde av ledningen. Her er ledningen her kommer ledningen direkte til + på bateriet. den svarte som forsvinner ned til venstre lurer også på hvor denne skal, og hva den er til: takker så mye for all hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 26, 2010 Den øverste ledningen fra plusspolen skal vel bak på dynamoen (Men er den ikke lenger enn som på bildet?), mens rørkoblingen er enten på bensintrykkregulatoren eller til servosystemet (Var ikke så lett å se størrelse ut ifra bilde:o ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 26, 2010 tviler på at den skal til dynamoen, fordi at dynamoen er på andre siden av motoren og ledningen er nokk ikke lang nok til å komme dit. den er ikke noe lengre enn på bildet nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 26, 2010 er du sikker på at det er samme ledning som går fra + pol og ned ut der? evnt mål om du har +12v på den. Jeg ville sagt det var jording for motor til chassi. Men om den går fra pluss polen på batteriet så ville jeg sagt det er til start motor eller dynamo. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 26, 2010 banjokoblingen er vel til vannkjølinga på turbo? den som går til blokka setter en knapp på startmotor eller dynamo på den ledningen ja! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 26, 2010 har ikke målt, men den går direkte uten noe reele eller brudd til bateriet +. dynamoen er det som sagt ikke fordi den sitter på andre siden, og ledningen er ikke lang nokk til det. sitter også å lurer på om den skal til starteren, men da vill jo starten gå rundt konstant noe som er litt upraktisk. vis ikke det er inebygd reele i starteneren da? så det skal to ledninger til den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 26, 2010 En av polene på starteren skal ha konstant +12v (vanligvis gjenget m/mutter) og en ledning går i fra tenningslåsen til innslags-rele' et som er en del av starteren (flatstikk kabelsko) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 26, 2010 da skal nok denne til starteren da? syntes det var en veldig stor kabelsko til starten, men da stemmer nokk det. har også den andre kontakten som da sikkert også skal til starteren, men den ne finner jeg ikke ut av hvor skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 26, 2010 da skal nok denne til starteren da? syntes det var en veldig stor kabelsko til starten, men da stemmer nokk det. har også den andre kontakten som da sikkert også skal til starteren, men den ne finner jeg ikke ut av hvor skal. inn på starteren er det 2 ledninger. En som skal direkte på motoren. Det er den du har avbildet. Så har du itillegg rele ledningen som skal kobles til en liten boks som er montert på startern. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 26, 2010 har ikke målt, men den går direkte uten noe reele eller brudd til bateriet +. dynamoen er det som sagt ikke fordi den sitter på andre siden, og ledningen er ikke lang nokk til det. sitter også å lurer på om den skal til starteren, men da vill jo starten gå rundt konstant noe som er litt upraktisk. vis ikke det er inebygd reele i starteneren da? så det skal to ledninger til den? Tror nok den ledningen der skal på starteren. -Og Nei, starteren vil ikke gå konstant, pga du trenger strøm til innslaget for at den skal starte. Sjekk starteren om du allerede har skrudd på en tykk "plussledning". Hvis ikke er det her den skal på. Skru den fast på innslaget. På innslaget er det sannsynligvis 2stk 8mm skruer. Det er Ikke "uansett" hvilken av disse du skrur den fast på. skru den fast på den skruen hvor starteren ikke starter når du kommer borti den med ledninga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 26, 2010 inn på starteren er det 2 ledninger. En som skal direkte på motoren. Det er den du har avbildet. Så har du itillegg rele ledningen som skal kobles til en liten boks som er montert på startern. Den skal IKKE direkte på startmotoren. den skal på innslaget. kopler du den direkte på startmotoren, vil du få deg en stor overraskelse når du kopler til minuspolen på batteriet når du e ferdig. (...Du har koplet minuspolen av nå, mens du arbeider ja? ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 26, 2010 Den skal IKKE direkte på startmotoren. den skal på innslaget. kopler du den direkte på startmotoren, vil du få deg en stor overraskelse når du kopler til minuspolen på batteriet når du e ferdig. (...Du har koplet minuspolen av nå, mens du arbeider ja? ) har hatt av minuspolen ja. men hvor sitter innslaget til starteren a? sitter den på selve startenren? mener å ha sett de to skruene, men vill bare vere sikker. finner heller ikke ut hvor den røde bryter ledningen til starteren skal. takker så mye for alll hjelp vertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 26, 2010 har hatt av minuspolen ja. men hvor sitter innslaget til starteren a? sitter den på selve startenren? mener å ha sett de to skruene, men vill bare vere sikker. finner heller ikke ut hvor den røde bryter ledningen til starteren skal. takker så mye for alll hjelp vertfall. Her laget jeg en tegning sånn fort bare, Husker ikke helt på A4'n om Den tynne røde ledningen skal koples på med en "plugg", eller om det bare vare kabelsko. samme prinsippet uansett 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 26, 2010 Rele' et er ringet inn og du ser også ledningene på enden (avklippet) Bildet er tatt av en tilfelig starter men de fleste ser slik ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 26, 2010 Her laget jeg en tegning sånn fort bare, Husker ikke helt på A4'n om Den tynne røde ledningen skal koples på med en "plugg", eller om det bare vare kabelsko. samme prinsippet uansett ok. takk takk for alt. da skal jeg nok klare å finne ut av det. hjertlig for tegning og alt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 27, 2010 morn igjen. da har jeg fåt koblet på ledningene og det fungertre som bare det så takk takk. men nå har det dukket opp et parr slanger til som jeg ikke vet helt hvor skal henn. slange nr 1. slange nr 2. denne tror jeg kommer fra vannkjølinga. lurte først på om den skulle til insuget, men var ikke sikker. slange nr 3. denne regner jeg med er til oljekjøling for turboen, men jeg finner ikke noe sted i/ved motoren den passer henn. hadde vert veldig taknemlig for all hjelp på dette og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 27, 2010 første bilde der ser ut til å være bensintilførsel 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 27, 2010 ok men vet du hvor den skal da? ser for med ut som på gamle bilder at den forsvinner ned ved turboen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Desember 27, 2010 nr 1 er lufting fra bensintanken. Skal inn på sugeside av turbo. nr 2 ser ikke helt hva det er. Tå bilde litt lenger unna. nr 3 er olje til turbo ja, skal rundt motor og skrus inn over oljefilteret der et sted. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Desember 27, 2010 (endret) Lurt å merke litt kabler før man bare hiver ut motor.. Slange nr 1, Bensindamp som går inn i innsug på turbo. hvis jeg ikke husker feil Slange nr 2, har ikke peiling, ser ikke veldig orginalt ut? Hvor ender de to andre slangene? slange nr 3 Dette er oljetilførsel til turbo, Denne kobler du på andre siden av motor, under innsuget. befinner seg ganske langt mot torpedo 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Desember 27, 2010 takk til dere begge. sikkert smart å merke litt slanger og slikt ja, men jeg kjøpte bilen uten topp, så da var alle disse slangene av når jeg kjøpte den. så det er derfor jeg sliter litt med å plasere det. andgående slange to så er det en slange som kommer fra slanger fra vannpumpa, så kommer den til dette T stykket. så går det en veldig kort slange på den ene siden, og en litt lenge på den andre siden. det er en ledig nippel på insuger ved den ene slangen, så satt den først der, men viske ikke om den skulle dit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Desember 27, 2010 er ikke den som skal opp i ekspansjons tanken da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Desember 27, 2010 det er mulig det. men da må det vere til den lille under på tanken. og skal den andre til insuget da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Desember 27, 2010 Hvis den kommer fra vannpumpa, så er det vel mindre lurt å sette den på en nippel på innsuget er vacuum der. Den nippeln du har til overs på innsuget er vel til oljeåndinga hvis du ikke har satt på det? her er et bilde, kanskje denne kan hjelpe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Desember 27, 2010 Hvis den kommer fra vannpumpa, så er det vel mindre lurt å sette den på en nippel på innsuget er vacuum der. Den nippeln du har til overs på innsuget er vel til oljeåndinga hvis du ikke har satt på det? her er et bilde, kanskje denne kan hjelpe? hva er oljeåndinga? beklager at jeg vet så lite, men har just begynt å skru på bil så kan ikke så mye enda. er forøvrig ikke org. turbo i den viss det gjør sake noe anderledes, gt3017. det er også justaerbart turbotrykk og justerbar bensintrykk regulator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...