Anbefalte innlegg

Når jeg starter bilen i kulda (ved rundt 5-10 minus og kaldere) så funker ikke servon min, verken styring eller bremserservo! Har ny servoveske, Telius. hvis bilen står å går på tomgang i 10 min eller jeg kjører i 3-4 min så er alt i orden! har ingen problemer ved 5 minus og varmere vær!

 

Hva kan problemet være?

ettersom at jeg mangler både brems å styreservo er det vel naturlig å tro at problemet ligger i pumpa, men dette har jeg ikke noe erfaring med!

 

Bilen er en 89 model v8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg starter bilen i kulda (ved rundt 5-10 minus og kaldere) så funker ikke servon min, verken styring eller bremserservo! Har ny servoveske, Telius. hvis bilen står å går på tomgang i 10 min eller jeg kjører i 3-4 min så er alt i orden! har ingen problemer ved 5 minus og varmere vær!

 

Hva kan problemet være?

ettersom at jeg mangler både brems å styreservo er det vel naturlig å tro at problemet ligger i pumpa, men dette har jeg ikke noe erfaring med!

 

Bilen er en 89 model v8

 

Hva slags servovæske er Telius? På Audi V8 skal du kun bruke G 002 000 / G 004 000 M2, som er den grønne hydraulikkoljen du får kjøpt hos VAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil væske! bruk kun orginal væske som nevnt over!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Feil væske! bruk kun orginal væske som nevnt over!:)

 

Det stemmer. Jeg vil anbefale å skifte så raskt som mulig; begynner tannstangen å lekke på Audi V8 har du valget mellom å ta ut motoren eller girkassen for å skifte den.

Girkassen går for å være det enkle : haha :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

styring og bremser er totalt uavhengig av hverandre :) så servopumpa har ingneting med bremsene og gjøre :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

styring og bremser er totalt uavhengig av hverandre :) så servopumpa har ingneting med bremsene og gjøre :)

 

Går ut fra at du vet hvordan systemet på Audi 100/200/V8 og S4/S6 fungerer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig skrevet av Dan Stamnes

styring og bremser er totalt uavhengig av hverandre så servopumpa har ingneting med bremsene og gjøre

 

Går ut fra at du vet hvordan systemet på Audi 100/200/V8 og S4/S6 fungerer?

 

Nei, ser ikke ut som han vet det :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om det er det samme som væske som på b3/b4, så trenger du ikke bruke vag sin. Jeg bruker biltema sin på min og den fungerer mer enn bra nok. husker dog ikke hva den heter, men den er vel grønn såvidt jeg husker.

 

Har du helt på atf e.l. så spiser det pakningener siden atf og den olja som skal være på systemet ikke er helt kompatible

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trenger ikke å være vag sin orginale olje. Det viktigste er at det er Grønn og IKKE! Rød hydraulikk olje man bruker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut fra at du vet hvordan systemet på Audi 100/200/V8 og S4/S6 fungerer?

 

hmm.. hadde aldri forestilt meg at styring/bremser skulle ha så mye med hverandre og gjøre? styreservo kan man klare seg uten, men om bremsene går pga hydraulik pumpe som tar kvelden så er veien til å legge på røret under kjøring kort

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det trenger ikke å være vag sin orginale olje. Det viktigste er at det er Grønn og IKKE! Rød hydraulikk olje man bruker.

 

LHM+ er grønn og funker fjell :) aldri brukt noe anna når jeg har bytta før jeg, og aldri hatt noe problem med det heller

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er LHM+ jeg også bruker :) Finfine greier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm.. hadde aldri forestilt meg at styring/bremser skulle ha så mye med hverandre og gjøre? styreservo kan man klare seg uten, men om bremsene går pga hydraulik pumpe som tar kvelden så er veien til å legge på røret under kjøring kort

 

Det er hydraulisk bremsekraftforsterker på enkelte audier som går på samme pumpe, selv om jeg skal frastå å si om det er på v8, fordi det vet jeg ikke :P

 

LHM+ var det ja!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler litt på at veska er problemet! har altid brukt denne på audi! samme som brukes hos ES tuning! Veska kjøpes på shell.. brukes vel mye på hydraulisk utstyr som traktor, gravemaskiner o.l.

 

har hydraulisk bremsekraftforsterker ja! helt likt som 100/200.. men har servotronic, trodde kanskje det kunne være den dempern som justerer "tyngda" på styringa som var problemet, men da burde vel bremseservon funke normalt..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tviler litt på at veska er problemet! har altid brukt denne på audi! samme som brukes hos ES tuning! Veska kjøpes på shell.. brukes vel mye på hydraulisk utstyr som traktor, gravemaskiner o.l.

 

har hydraulisk bremsekraftforsterker ja! helt likt som 100/200.. men har servotronic, trodde kanskje det kunne være den dempern som justerer "tyngda" på styringa som var problemet, men da burde vel bremseservon funke normalt..

 

Altså, om det skjer med både bremsene og styringa, så er det jo på fallende å tro at det er 1. reima som driver pumpa, 2. pumpa eller 3. væska (luft/vann i den om det ikke er væska i seg selv)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, om det skjer med både bremsene og styringa, så er det jo på fallende å tro at det er 1. reima som driver pumpa, 2. pumpa eller 3. væska (luft/vann i den om det ikke er væska i seg selv)

 

Audi V8 har multirem, altså en rem som driver alt, foruten vannpumpen. Den drives av registerremmen.

Siden det er biligst å prøve å skifte olje, hadde jeg skiftet olje først. Kjøpt noen liter olje med riktig spesifikasjon hos VAG og fått ut den gamle driten, sørget for å kjøre igjennom litt av den nye oljen, og på med riktig olje. Om det ikke hjelper kan man begynne å tenke på pumpehavari.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skru av lokket på servobeholderen, lys oppi med lommelykt og hold motoren på 2500-3000 rpm. Se om det skummer opp tett i oljen. Gjør det det er det kavitasjon i pumpen og den må byttes ut. Ikke noe ukjent problem..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal se om jeg ser noe skum i tanken! synes bare det er så snedig at problemet forsvinner når motoren blir varm!

 

tviler fortsatt på at veska er problemet.. som sagt så har jeg ny veske og den er bytta PGA dette problemet.. så den var helt lik med orginal VAG veske..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer. Jeg vil anbefale å skifte så raskt som mulig; begynner tannstangen å lekke på Audi V8 har du valget mellom å ta ut motoren eller girkassen for å skifte den.

Girkassen går for å være det enkle : haha :

 

hehe.. har sett litt på det med å bytte tannstang ja, har alt vært ut med motoren 2 ganger å har lite lyst til å ta den ut en gang til.. det er TRANGT... ble ikke noe bedre plass med twinturbo heller.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. har sett litt på det med å bytte tannstang ja, har alt vært ut med motoren 2 ganger å har lite lyst til å ta den ut en gang til.. det er TRANGT... ble ikke noe bedre plass med twinturbo heller.. :P

 

Twinturbo? Prosjekttråd takk! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe.. har sett litt på det med å bytte tannstang ja, har alt vært ut med motoren 2 ganger å har lite lyst til å ta den ut en gang til.. det er TRANGT... ble ikke noe bedre plass med twinturbo heller.. :P

 

Når man sier A, da må man si B også . : vinke :

 

Men over til topic, jeg hadde samme greia på min S6 når forrige eier hadde på feil olje, altså den røde. Den virket helt fint etter noen minutter, lakk litt da men den kom når den fikk lunk. Dette var ikke under frysepkt da.

 

Bled fin når jeg fikk byttet olje og en pakning oppe på pumpen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man sier A, da må man si B også . : vinke :

 

Men over til topic, jeg hadde samme greia på min S6 når forrige eier hadde på feil olje, altså den røde. Den virket helt fint etter noen minutter, lakk litt da men den kom når den fikk lunk. Dette var ikke under frysepkt da.

 

Bled fin når jeg fikk byttet olje og en pakning oppe på pumpen

 

skal fikse en tråd om bilen.. men har litt dårlig med bilder just nu..

 

Oljen min ser ut som lys motorolje, shell tellus, samme som es tuning bruker på samme system uten problemer! og jeg brukte den også på 100n min uten trøbbel i 20- og kaldere! Synes det er rart om det er oljen! tenkte kanskje det ka være noe i pumpa ala ventiler eller noe sånt som speiker men jeg har aldri plukka sund ei audi pumpe! aner ikke hva den inneholder..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter rask googling så ser jeg at det finnes forskjellige tellus oljer... og etter en sammenligning så er alt over t22 for tykt ved -20 i forhold til en lhm+ olje...

 

Jeg har ikke helt troa på den olja jeg heller fordi jeg aner ikke hva det er for no, bare en tanke :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skift olje ASAP.

...men om du virkelig tror det er noe annet, så for Guds skyld..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.