#1 Skrevet Desember 17, 2010 heisann gikk til nok et innkjøp av en 200 turbo quattro 2,2 femmer,men da jeg skulle skifteolje,hadde motoren to oljefilter!noe andre 200\5000\100 osv ikke har?pratet med verkstede å de trudde heller ikke ,men da de sjekket dette opp var det to filter!de kunne ikke fortelle meg noe som helst hvorfor å hvilken grunn det va slik på motoren,han sjekket også opp motorene som levert på 200 og de hadde bare 1 filter! noen som kan fortelle meg mening i dette?et eget filter til turbo??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Desember 17, 2010 De eldste turbomotorene har dette. Det forsvant litt uti produksjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Desember 17, 2010 Hvor sitter disse filterene? Altså det ene sitter vel på oljekjøleren eller stammen der som man tar ut olje til turbo og slikt. Men hva med det andre filteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Desember 17, 2010 Det ene henger rett ned, det andre står ut mot rammevangen om jeg ikke husker feil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Desember 18, 2010 Det ene henger rett ned, det andre står ut mot rammevangen om jeg ikke husker feil. jepp riktig et digert vanlig svart et å et mindre hvit et! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Desember 18, 2010 De eldste turbomotorene har dette. Det forsvant litt uti produksjonen. den er jo 87 model motor,og 87 mod motor på 5000 cs turboen å men den har bare et! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Desember 18, 2010 KG og JY har to filtre. Grunnen til at MC og MC2 ikke har to filtre er at de har et helt annet filter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Desember 18, 2010 KG og JY har to filtre. Grunnen til at MC og MC2 ikke har to filtre er at de har et helt annet filter. men hva er grunnen?? hva gjør filter nr 2??kan man bare sveise igjen det filter nr 2 da?det må jo ha en hensikt??jeg tenker at det er der for å rense olja best mulig! de anbefaller jo å skifte olje på turbobiler hver 5000-10 000km for å spare turboen for slitasje! kg motor va det han sa ja på verkstede! er det filtere kanskje ment til turboen??? første bilen jeg vært borti med to filter,,å jeg har hatt mange biler opp gjenom tia nærme seg sikker 100stk!!!! nå har jeg 9 stk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Desember 18, 2010 Hvorfor i all verden skal du sveise igjen? Det er jo bare å kjøpe begge filterne. Begge filterne får du kjøpt både hos Meca og Bilxtra f.eks. 035115591 er delenr på det ekstra oljefilteret, 035115561 er delenr på det vanlige oljefilteret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Desember 18, 2010 men hva er grunnen?? hva gjør filter nr 2??kan man bare sveise igjen det filter nr 2 da?det må jo ha en hensikt??jeg tenker at det er der for å rense olja best mulig! de anbefaller jo å skifte olje på turbobiler hver 5000-10 000km for å spare turboen for slitasje! kg motor va det han sa ja på verkstede! er det filtere kanskje ment til turboen??? første bilen jeg vært borti med to filter,,å jeg har hatt mange biler opp gjenom tia nærme seg sikker 100stk!!!! nå har jeg 9 stk! Mulig jeg skyter skivebom her, men grunnen er vel at på de der motorene er turboen oljekjølt. Derfor to oljefiltre. Senere ble de vannkjølt og dermed trengte man kun ett filter... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Desember 19, 2010 Mulig jeg skyter skivebom her, men grunnen er vel at på de der motorene er turboen oljekjølt. Derfor to oljefiltre. Senere ble de vannkjølt og dermed trengte man kun ett filter... Du skyter nok fullstendig skivebom Alle turboer er oljekjølte, men oljen har jo en annen viktig funksjon; smøring. Tar man vekk oljetilførsel er det havari før du rekker å snu deg. De aller tidligste MC-motorene har også dette to-filtersystemet om jeg ikke tar helt, men det forsvant svært fort til fordel for et oljefilter av en helt annen type. MC/MC2 har i tillegg vannkjøling med after run-pumpe. Jeg vil tro grunnen til at man gikk over til et filter ligger i det nyutviklede filteret som kom på MC-motoren - som forøvrig koster nesten kr 200 på Møller for tiden 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Desember 19, 2010 Du skyter nok fullstendig skivebom Alle turboer er oljekjølte, men oljen har jo en annen viktig funksjon; smøring. Tar man vekk oljetilførsel er det havari før du rekker å snu deg. De aller tidligste MC-motorene har også dette to-filtersystemet om jeg ikke tar helt, men det forsvant svært fort til fordel for et oljefilter av en helt annen type. MC/MC2 har i tillegg vannkjøling med after run-pumpe. Jeg vil tro grunnen til at man gikk over til et filter ligger i det nyutviklede filteret som kom på MC-motoren - som forøvrig koster nesten kr 200 på Møller for tiden Tenkte meg det ja. Ikke godt å spekulere i hva Audi ingeniørene har tenkt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Desember 19, 2010 Hvorfor i all verden skal du sveise igjen? Det er jo bare å kjøpe begge filterne.Begge filterne får du kjøpt både hos Meca og Bilxtra f.eks. 035115591 er delenr på det ekstra oljefilteret, 035115561 er delenr på det vanlige oljefilteret. hehe va ironi da!siden ingen vet hvorfor det er der! altså WHY, ,har da kjøpt begge nye filter å motorsport olje beregnet til s4! men betaler for 2 filter da! dyrt ble 900kr 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Desember 19, 2010 Du skyter nok fullstendig skivebom Alle turboer er oljekjølte, men oljen har jo en annen viktig funksjon; smøring. Tar man vekk oljetilførsel er det havari før du rekker å snu deg. De aller tidligste MC-motorene har også dette to-filtersystemet om jeg ikke tar helt, men det forsvant svært fort til fordel for et oljefilter av en helt annen type. MC/MC2 har i tillegg vannkjøling med after run-pumpe. Jeg vil tro grunnen til at man gikk over til et filter ligger i det nyutviklede filteret som kom på MC-motoren - som forøvrig koster nesten kr 200 på Møller for tiden det største filtere er standar audi filter som alle har,,det andre er mye mindre å hvit ikke svart! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Desember 19, 2010 Det ene filteret renser ene og alene oljetilførselen til turbo Hovedfilteret renser olja som går inn i motoren Enkelt og greit.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Desember 21, 2010 dette er ett YPPERLIG uttak for oljekjøler...=o) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Desember 21, 2010 dette er ett YPPERLIG uttak for oljekjøler...=o) i stede for filter 2? er jo en liten olje kjøler der å men tenkt på omp sin større,,hva har slik bytte å si da?bedre flov i olja å levetid på turbo og motor 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Desember 27, 2010 (endret) Da er det ryddet vekk mye OT, la denne tråden fortsette å handle om temaet to oljefiltre. Resten av den gamle tråden ligger her http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=202283 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...