Gradvis mer tungstartet A6 2,5tdi R5 - med løsning

Anbefalte innlegg

Motoren er i løpet av det siste året gradvis blitt mer tungstartet. Utviklingen har gått sakte så jeg har ikke mistenkt at noen akutt feil har oppstått. Man må kinne motor noen runder før den fyrer. Motoren går ikke veldig fort rundt. Men den starter såvidt i minus 15 grader uten motorvarmer.

 

Generelt sett er motor mekanisk sett i god stand, kmstand på motor er godt under 200K km, dyser har gått 150K, mens pumpa kommer fra bil som har gått ca 400 iht speedometeret fra tysk import (dvs kan ha gått lengre). Motoren går bra og bruker lite drivstoff.

 

Antatte årsaker til treg start har vært:

- register/pumperem gradvis mer ut av stilling

- slitt dieselpumpe

- for liten fart på starteren (batteri, strømkrets, starter)

 

Batteriet ble skiftet for 2-3 år siden, polene har etter dette blitt renset flere ganger ifm at batteriet er koblet av i andre henseende.

 

Register ble skiftet i fjor høst uten antydning til forbedring på startvilligheten.

 

Så kom et ufrivillig vendepunkt:

Bilen var umulig å starte etter å ha stått ute i kulda (-15-20) i et par dager, batteriet gikk etterhvert tomt. Diverse forsøk med motorvarmer og batterilader ga ikke resultater. I ettertid viste det seg at jeg hadde glemt at min skjulte/hemmelige antistartsperre (i tillegg til den orginale) sto på og at dette var årsaken :o Men det visste jeg ikke da.

 

Jeg skiftet derfor pumpa. Underveis husket jeg plutselig at min egen antistartsperre var aktivert og at det var årsak til at den ikke startet.

Etter pumpeskift ble den mye mer startvillig, varm som kald. Man merker ikke at motor dras sakte rundt ettersom den fyrer på første slaget.

 

Konklusjonen er at pumpa var slitt og at det reduserte startvilligheten.

Merk at disse motorene har en del andre langt vanligere årsaker til treg start, så slitt pumpe skal ikke mistenkes før det er gjort en god del annet for å fjerne årsak. Pumpene er generelt solide.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God info dette!

 

Viste ikke at pumpen kunne bli slitt, slik at den ble mere tungstartet.. Hva koster det for en ny pumpe da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

God info dette!

 

Viste ikke at pumpen kunne bli slitt, slik at den ble mere tungstartet.. Hva koster det for en ny pumpe da?

 

Jeg tror det er to forhold som spiller inn:

 

Pumpas evne til å holde på trykk etter at motor er stoppet. Den skal i teorien holde på grunntrykket som står ut mot dysene. Lekker dette trykket ut så må pumpa jobbe noe lengre neste gang for å bygge opp trykket igjen.

 

Pumpas evne til å pumpe trykk. Det er mekaniske deler med stor presisjon i pumpa. Selv om disse pumpene generelt er solide så slites de jo kontinuerlig, og blir gradvis mindre effektive.

 

Nå kan jeg legge til at jeg har prøvd samme type motor med ca 500K km på telleren uten at den var merkbart tregere å starte. Så det er ikke slik at man skal mistenke at pumpa er dårlig bare fordi bilen har gått 400 og er litt tungstartet. Som regel finnes det mange andre og enklere årsaker til treg start på disse motorene.

 

Vet ikke hva en ny koster. For min del kostet det en ny pumperem og et par timer ute i sola i 5 kuldegrader, ettersom jeg hadde liggende en ekstra pumpe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.