Anbefalte innlegg

Er det aldri slutt på uflaksen. Som kansje noen vet, har jeg hatt et jævla styr, med å få tak i felger og dekk til Min sharan 2003. Etter mye leting frem å tilbake, så endte det med at jeg kjøpte nytt av byttdekk.com. Felgene ble levert på døra, med 235/45-17 og 17" felger.

 

Problemet med Sharanen, er at den krever høy Load index på dekkene og har et spesielt inpress på 55. Så etter mye om og men, fikk jeg de dekkene og felgene levert ifra byttdekk.com.

 

Det første jeg ble klar over, var at felgene ikke var 7,5x17" men 7x17" med de breie dekkene så var dette ikke i utgangspunktet godkjent. Optimalt skulle felgene ha vært 8x17" Men til nød kunne jeg bruke 7,5x17"

 

Så da jeg oppdaget, at de felgene ikke var det. Så ga jeg rett å slett fan, orka ikke styre mere med saken å satte de på.

 

Helt til like før Jul, så ble jeg stoppa i teknisk kontroll. Ble spurt om tuv papirer på felgene, noe jeg seff ikke hadde. Så da tok de en nøye sjekk av dimensjoner dekkbredde osv. Inpress 48 gikk akkurat, problemet var at det var for breie dekk på den felgen. Enden på hele eventyret, var at jeg måtte ta de av bilen og vise den på nytt med godkjente felger i forhold til dekkene på biltilsynet i løpet av neste uke.

 

Ringte dekkonline.com og de har nå styrt med denne saken i hele dag. Fikk så en mail, om at de sendte en returlapp der jeg sendte felgene i retur og fikk alle pengene igjen. Da de etter å ha sjekket, fant ut at de hadde solgt noe som ikke var lovlig til min bil.. Det er toppers flott osv og flott at de beklager og legger seg flate. Men de har ikke noe alternativ til min bil, med kravet til inpress, loadindex og felgbredde.

 

Så hva i sa... gjør jeg nå? Har ikke vinterhjul, så må parkere bilen. Passer jævli dårlig, når jeg starter på jobben kl 0400 og har 3 barns som skal leveres her og der og gudene vet hvor.: bh :

 

Er 1 sec unna å selge den bilen med tap bare for å bli kvitt problemet. Kjøpte dekkene på avbetaling, da jeg ikke får ut noe større pengesum før i Mai og ikke har råd til å cashe ut til felger og dekk på stående fot. Er så forbanna frustrerende hele opplegget.

 

Bilen ble kjøpt med vinterdekk, som i ettertid vist seg å høre til noe helt annet. Bilforhandleren ga opp, og betalte meg 3 000.- for at jeg skulle ta problemet selv da han heller ikke fant noen dekk å felger, noe jeg angrer veldig på nå. Så sitter med skjegget i postkassa og tissen klemt i brevsprekken Grrrr Noen som har felger å låne meg midlertidig med noe brukanes dekk? Eller er det bare å parkere doningen? Vet ikke min arme råd lenger. Er bare så forbanna lei hele saken.:shf:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør med Christer Kvalheim om han kan skaffe noe. Dekkskift.no

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips, sendt han en mail med kopi av inlegget så får vi se om han finner på noe glupt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet dere, om jeg kan bruke, 215/55-16 på denne bilen? Har sommerfelgene i garasjen. De er i 6x16 og er orginalfelger. Så går det med 215/55-16 så har jeg kansje funnet en løsning.

 

Mangler uansett felger til sommeren, men får ta det problemet da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Farsan hadde samme problemet. Dekkbutikken som er i bygget ved siden av nye Prix i Sande hadde 0 problemer med å skaffe dekk i riktig dim til han. Var vist ikke så værst pris heller hvis du bare tar 15¨ med stålfelg. Er jo tross alt bare vinterfelger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15" passerr ikke på bilen. Har gjort den tabben også. Kjøpte 1 par 15" m piggdekk, men gikk ikke over calipperen :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

15" passerr ikke på bilen. Har gjort den tabben også. Kjøpte 1 par 15" m piggdekk, men gikk ikke over calipperen :-)

 

Beklager, husket feil. Mente 16¨. Han har nøyaktig samme bil som deg, bare atte grønn - så de passer garantert på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg og anbefaler deg å høre med Christer, han virker jo til å ha kommet gunstig ut i pris og at han følger opp sine kunder.

Evt har du jo Gry i ditt lokallag som tidvis vel jobber der oppe.

 

Bilen trenger du sikkert ikke å selge, det gjelder bare å ha alle tekniske spesifikasjoner klar og gå på jakt på interdekk.no, dekkonline.com etc for å se hva som finnes til din bil. Loadindexen har du jo ikke sagt noe om i tråden heller ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen, Glemte Load index. Den er 96. Passe høyt spør du meg. men har kansje funnet en løsning. Kommmer tilbake ang det

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Florerer jo ikke akkruat av Sharan informasjon på nettet, iallefall ikke på forgjengeren.

 

Det jeg fant ut var at 2007 Sharan var levert med 6x16" felger med 195/60-16 dekkdimensjon.

Her ville jeg kanskje sett på å bruke 205/60-16 dekk, da det finnes endel med lastindeks på 96.

Rulleomkretsen økes dog med 1,8%, men det er ikke så galt.

Alternativt er 205/55-16, men tynnes fort ut pga lastindeksen, og denne dimensjonen minker rulleomkretsen med 1,2%.

 

Til sommerdekkene må du vel fort på 215/50-17 eller 225/45-17 for å ha noenlunde lik rulleomkrets.

Førstnevnte er kanskje nærmest med ok utvalg med lastindeks på 95.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så da skal det gå med 215/55-16?

 

Ble ihvertfall fortalt at det skulle gå greit ang rulleomkrets.

Load index er 97 på de jeg har bestilt.

 

Michelin X-Ice XI2 215/55R16 97T XL

 

Problemet, er hva jeg finner til sommeren. Skal da ha nye felger og dekk i 20": klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vel tillatt avvik på inntil 5% fra dimensjon angitt i vognkortet om jeg ikke husker feil.

Du kan jo selv sjekke kombinasjoner på f.eks. nordicaudi.com under FAQ og Däck och Felg på kalkulatoren der.

 

Poenget er vel at din never ending story bør ha gode forutsetninger for å komme til snipp snapp snute.

Selv mistenker jeg 18" kantfelger med litt eldre stuk ville passet bedre enn å tvangsfore hjulbuene med 20".

 

000-3d-model-vw%20sharan%202010%201.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er hjulene sendt byttdekk.com i retur. Tok av sommerdekkene og monterte de nye piggfrie dekkene jeg har kjøpt. Så nå er alt i orden. Nytt problem kommer til sommeren. Skal da ha 19" eller 20" med dekk, så blir vel ny leteaksjon.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maybach felger? ;)

 

Edit: Hvis du søker litt rundt på forumet så finner du et sett med Maybach felger tilsalgs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.