Audi 80 B4 1.9tdi Ombygging til quattro

Anbefalte innlegg

Har lekt litt med tanken på å "ettermontere" quattro på en 1996 Audi 80 Avant 1.9tdi jeg har stående.

 

Først av alt, jeg er fulstendig klar over at et slikt prosjekt ikke lønner seg økonomisk, men hadde vært morro å fått det til.

 

Spørsmålet er da hvike deler det lønner seg å bruke, både med tanke på tilgjengelighet, pris og aribeidsmengde.

 

Ser for meg at det beste er å få tak i en komplett bakstilling, da er det vel en 80 quattro B4 med bensin motor som er aktuell som donor, eller vil bakstillingen fra en A4 også være "bolt on" ?

 

Andre ting å ta hensyn til er vel utveksling på Girkasse og differensialen, Koder på noe som skulle gå greit å bruke mottas med takk.

 

Må vel også bytte drivstoff tank ? Hva med eksos annlegget ? Noe annet som må byttes ? Er alle fester/hull som trenges ferdig borret og gjenget ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel ha brønn og?:)

 

Mulig jeg spør dumt nå, men hva mener du med det ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det vil være lettere å bygge om til diesel i en org quattro bil enn å bygge quattro på en fwd. Lar seg godkjenne også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det vil være å kjøpe hele bakdelen av en bil som i utgangspunktet er quattro. Da innfestingene til bakstilling ikke er lik på fwd og quattro må du bytte store deler av gulvet bak i bilen. Girkassa må du også bytte for å få drift bakover via mellomaksel. Drivstofftanken må byttes da den originale blir i veien for mellomakselen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det vil være lettere å bygge om til diesel i en org quattro bil enn å bygge quattro på en fwd. Lar seg godkjenne også :)

 

Joda du har nok et poeng der, men nå har jeg allerede en TDI som jeg er godt fornøyd med og som er i god stand bortsett fra den lille feilen at den ikke har quattro, så derfor utforskes først muligheten for å bygge om den til quattro, så får man se hva jeg bestemmer meg for til slutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det vil være å kjøpe hele bakdelen av en bil som i utgangspunktet er quattro. Da innfestingene til bakstilling ikke er lik på fwd og quattro må du bytte store deler av gulvet bak i bilen. Girkassa må du også bytte for å få drift bakover via mellomaksel. Drivstofftanken må byttes da den originale blir i veien for mellomakselen.

 

Er etter det jeg har lest meg frem til på div fora, flere som har sjekket det på sine 80 B4 og alle hadde innfestings hullene til quattro bakstillingen ferdig borret og gjenget fra fabrikken så akurat det blir ikke noe problem. Bytte av gulvet bak i bilen gjelder nok for B3 og ikke B4.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aha!! Hvis hull og innfestningspunkter allerede er der er jo ting plutselig mye lettere. MASSE jobb spart evt. Såvidt jeg veit er bakstillingen fra a4 lik som på 80 quattro, men om drivstofftanken og sånt passer veit jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig jeg spør dumt nå, men hva mener du med det ? :)

Mellomakselbrønn osv:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes nok overhodet ikke noe som lønner seg hverken økonomisk eller arbeidsmengde med å bygge om en fwd til quattro...

 

Er nok ikke mye som passer over fra ene til den andre, så skal du gjennomføre dette så er du nødt å få tak i en komplett quattro avant delebil og enten skjøte bakdelen på denne, eller bytte hele tunellen fra torpedoveggen og bytte hele gulvet bak inkl dempertårnene.

 

Om du søker litt så finner du flere slike diskusjoner og de ender nok med samme konklusjon... Det er helt klart ikke umulig, men typisk prosjekt som ender opp med å havne på dynga halveis da det går opp for en hvor mye jobb det er snakk om.

 

Så lykke til;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mellomakselbrønn osv:)

 

Ok, mellomaksel brønn/tunellen er vel så vidt jeg vet lik på fwd og quattro når vi snakker om B4, samme dele nr på rå karosseriet er det også.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har da vært ute å sjekket under min bil, og den ser ikke ut til å være klargjort for quattro bakstilling, så da blir det nok heller til at jeg med tid og stunder heller kjøper meg en annen 80 som allerede har quattro.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes nok overhodet ikke noe som lønner seg hverken økonomisk eller arbeidsmengde med å bygge om en fwd til quattro...

 

Er nok ikke mye som passer over fra ene til den andre, så skal du gjennomføre dette så er du nødt å få tak i en komplett quattro avant delebil og enten skjøte bakdelen på denne, eller bytte hele tunellen fra torpedoveggen og bytte hele gulvet bak inkl dempertårnene.

 

Om du søker litt så finner du flere slike diskusjoner og de ender nok med samme konklusjon... Det er helt klart ikke umulig, men typisk prosjekt som ender opp med å havne på dynga halveis da det går opp for en hvor mye jobb det er snakk om.

 

Så lykke til;)

 

Og hvis du setter deg inn i sakene, så finner du ut at dette gjelder bare for B2 og B3, ikke for B4. Her er nemlig karroseriet likt, det er bare noen få festepunkt i rammevangene bak som mangler, og en annen forsterkning under baksetet enn på FWD. Det er ikke snakk om å skifte ut halve karroseriet på B4!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.