Turbo kutter, ok etter stopp/start..

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en 2001 mod A4 1,9tdi 116 HK.

Den siste uka har jeg opplevd at jeg mister nær sagt all motorkraft -som om turboen slutter å virke.

Når jeg stopper bilen og starter igjen, har det vært normalt igjen.

Hva kan dette være?

Kan si at første gangen jeg opplevde det, så kjørte jeg på glatt vei og anti-spinn funksjonen slo inn -samtidig som jeg mistet motorkraften. Et lite blink på instrumentpanelet kom samtidig.

Trodde først at det var antispinn-funksjonen som hadde "hengt seg opp", men jeg kunne jo kjøre videre...

Skulle gjerne visst om jeg kan ødelegge noe, hvis jeg ikke umiddelbart stopper motor og starter igjen.

Tenker som så at turboen er mekanisk -i den forstand at den drives av eksosavgassene, og at jeg kanskje kan skade noe på denne i og med at luftrykket ikke kommer "dit det skal"

Er ingen mekaniker, men har ikke råd til å sende bilen på verksted for alle småting, så noe skrur jeg etter behov.

Bilen er blitt gammel, men er ellers kul og litt spesiell så jeg vil jo gjerne at det skal rulle litt til.

PS! Har passert 270' km (!)

Håper noe av dere eksperter kan gi meg litt råd på veien.

På forhånd takk skal dere ha!!

:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første bud er hvertfall å få lest av feilminnet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første du må få gjort er å få tatt en diagnose.

Høres ut som at det ligger inne en feil på ladetrykket ditt, kan være mapsensoren din som sitter på trykkrøret (skrudd med 2 stjerneskruer) som gjør dette, ladetrykk overskredet vil det da stå, hjernen har da oppdaget for høyt trykk og hjernen går da i "nødmodus" og med en gang du tar tenning av/på er feilen "borte" helt til det skjer igjen.

PS! Har samme motor selv i A4n, passerte 307 000km idag :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.