Motoren fusker - Audi 80 2.0e aut. 1993

Anbefalte innlegg

Har et problem med ene bilen til fattern.

 

Det er som skrevet i topic en Audi 80 2.0e automat fra 93.

Bilen er lettstarta, men den går veldig ujevnt på tomgang. Det vil si, når motoren er kald så sies det at den går normalt, men når tempen nærmer seg driftstemp så blir den "umulig". Da virker det nesten som om strømmen eller bensinen kutter helt i korte interval, hakker veldig, men så kan den begynne å gå helt bra igjen(på tomgang altså).

Under kjøring så er den slik at på 4.giret i under 80, og slakker gassen eller holder jevn gass så kutter den også på samme måte, det virker som om den skal kveles og stoppe. Om man da gir mere gass så virker det som den kvikner til liv og går normalt igjen. Med alle 70-sonene som er her oppe så er dette et helvete å kjøre med..

 

Har vært på flere verksted å feilsøkt på den, og snakket med møller i trondheim men ingen klarer å finne ut hva som er galt.

Det er byttet hjerne, byttet fordeler, fordelerlokk, pluggledninger, plugger, bensinpumpe, har prøvd en LMM fra en bil med lik motor som vi vet er i orden uten at det gjorde noen forskjell, lambdasonde er målt og funnet i orden.

Har rengjort "tomgangsmotoren" også, og om man gir litt gass mens bilen går på tomgang, og kobler fra den tomgangsmotoren så virker det som om bilen går reint. Men da vil den jo ikke gå på tomgang.

 

 

Har noen av dere noen greie på hva dette kan være forno? Vi begynner snart å gi opp denne bilen, men det ville vært dumt det også.. hehe :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen som har noen trylleformularer å kaste på dette problemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske sikker på at det er tomgangsmotoren som er defekt. Det er en svakhet på biler med den innspruten der. Koster nesten 3lapper på møller....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, er litt i den tankebanen vi også, for når vi kobler ut tomgangsmotoren og bare strammer gasswiren til å holde et greit turtall på tomgang så fungerer det greit.. Hmmmm..

Dette er ikke noe som føres hos norsk bildelsenter eller noen andre, for å få det billigere liksom?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har relativt lite peil på sånne ting, men slenger med en idè i tilfelle dette kan ha noe å si.

 

Vet ikke om du har dette, men på min gamle passat så hadde jeg en føler som sitter nede ved kamakselen som var ødelagt, denne gjorde at bilen min oppførte seg nøyaktig lik det din gjør nå!

 

Kostet 1000 kr ca på møller for denne, og skal være mulig å bytte selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en slik bankesensor eller hva de heter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er dette en slik bankesensor eller hva de heter?

 

Det vet jeg faktisk ikke, har ikke så god peiling på motor gitt. Den sitter ihvertfall rett ved kamakselen, kanskje de på møller kan hjelpe deg litt mer med hva den heter og hvordan den byttes. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går ut fra at dette er samme ABK-motor som sitter i cabben, har du prøvd å bytte begge temp-følerne (grå med tre pinner er til motor, blå er tempgiver til instrumentet AFAIK) som sitter på vanninntaket til motoren? det har gjort underverker to ganger for oss.. :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for tips :)

Fattern er medlem og leser tipsene selv og får sjekket etter hvert tenker jeg :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.