Anbefalte innlegg

Hørt mye rart om denne Shell Helix oljen før jeg kjøpte meg Vag selv, og siden jeg oppdaget at Möller fylte denne på min R32 (gått 56 000 km) tenkte jeg å spørre litt hva dere mener om den. Syns den virker noe misfarget å rar etter bare rundt 3000 km. Er dette bare noe drit som Vag forhandlere kjøper inn billig å har enorm avanse på, eller er det ok å bruke den på en 24 ventiler sugemotor med utallige kaldstarter vinterstid? Hørt blandt annet at den skal kokse ned turbo motorer og føre til ventiltikking hos andre?

 

Möller tok kr 1127,50 for 5,5 liter med dette Helix greiene. : mad :

 

Ser jeg får tilsvarende mengde med Castrol Edge helsyntet 5W-30 til under 1000 lappen hos f.eks Mekonomen. Bedre alternativ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oljen i seg selv er god den eller grei, eneste problemet jeg erfarte fra da jeg jobba på Møller var at oljen hadde en tildens til og skumme seg, som førte til ventiltikk osv..

 

Opplevde nok ikke at den koksa som du sier.

 

Skumminga skjedde etter et par 1000km, etter oljeskift, vil anbefale deg Castrol Magnatec 5w40 (B4) denne er godkjent til det meste og funker veldig bra etter min erfaring..

Jeg jobber nå på BMW som mekaniker og vi bruker omtrent bare denne (unntatt på M3, M5 osv..)

 

Denne bruker jeg selv og, og er fornøyd med den jeg, kjører 5w50 Mobil 1 på sommeren da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bytter til noe annet enn det som møller bruker (longlife) så må du også sørge for at bilen blir "kodet" til vanlig oljeservice.

På en såpass gammel bil er det etter min mening ikke noe som forsvarer den dyre longlife oljen kontra vanlig syntetisk olje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen har hatt 7 servicer med oljeskift på merkeverksted på 7 år. Så den har alltid fått ny olje i underkant av 1 gang pr år (før den har gått 10 000 en gang på samme olje).

 

Spørsmålet er bare hva som er bedre olje en Helix. Tror det blir Castrol Magnatec 5w40 året rundt da. Prismessig rett i underkant av Helix longlife sin "verkstedspris".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har dårlige erfaringer med shell. renner rett igjennom.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sverger til å aldri mere bruke Shell olje..Makan til oljeforbruk det var da jeg kjøpte bilen,koksa var den og..Bytta til Agip HTS Extra 5w-40 og problemet var borte :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brukte Shell helix en liten stund på B5'en 1.8 ADR, byttet relativt fort til Castrol pga ventiltikking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nekter å tro at noen her kan ha erfaring nok med oljer til å si at Helix Ultra Helsyntetisk, ikke er ei god nok olje for oss alle. Den leveres i et uttall av viskositeter og bl.a. 10W-60, som var den eneste som var godkjent på enkelte Ferrari modeller.

Og at olja skummet: hvordan vet man det? Og under hvilke forhold og hvilken Helix var det???

 

Vi vet alle at Longlife programmet til VAG med Shell oljer har vært en katastrofe; men det er ikke oljene sin feil.

Det viktigste er å ha ei helsyntetisk olje og skifte minimum en gang i året. jeg vil anbefale å skifte om vinteren, slik at man har den ferskeste olja i motoren når det er kaldest.

 

Har kjørt Helix Ultra på S4 og S6 gjennom hele Europa , med og uten campingvogn, innkludert flere runder på Ringen. Aldri et "oljeproblem". Kjører Castrol nå, men det er mest pga innkjøpsavtaler og rabbatter.

 

Castrol er bra og en haug med andre oljer; bare det er hel-syntetisk og riktig norm og Viskositet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At oljen skummet er ganske enkelt og finne ut av ved og dra opp peilepinne når motor er varm, og da ser masse skum partikler i den..

 

Evnt ved og skru av påfylling i toppdekselet..

Alle har vel delte erfaringer, dette var da en 5w40 olje, noe som møller brukte mye i den tid jeg jobbet der..

 

Det har nok og mye med hva de forsjellige motorene 'foretrekker' av oljer, finnes noen motorer som knapt tåler en type olje, mens en annen kan gjøre det med glans..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.