2,5 TDI R5 jager på tomgang.

Anbefalte innlegg

Hei, og god jul:p -Kompis med 2,5 TDI R5 i en 95 mod A6 avant med Automatkasse.

Problemer med "jaging" på tomgang. Dette har vært slik i flere år, og nå er reg.reim nettopp bytta, -jager fortsatt..: eek :

Forslag? Har skumlest litt i innholdsfortegnelsen om R5-motor'n men fant ikke noe i farten. Håper noen kan hjelpe

 

-Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkasjer i systemet.

Luftmasse ?

Egr problemer.

Kokkset innsug .

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chippet?

 

Jepp. Internchip... Den som skaper problemer tror du? Hvis en kjører den opp til ca 1000 rpm stabiliserer den seg, jager igjen når du slipper gassen. Ligger slik å jager om den står i fri eller om du kjører på under 1000 rpm.. Likevel kan den noen ganger gå helt jevnt og fint på tomgang slik den skal... Rart. -tenkte en eller annen sensor eller dieselpumpe jeg da...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Internchip... Den som skaper problemer tror du? .

 

Dersom motoren på alle områder oppfører seg normalt, lett start, normalt forbruk, jevn gange oppover i turtall så ja. Jaging på tomgang TROR jeg i slikt tilfelle kan komme av chip.

 

Kan være andre årsaker i motor også, men de medfører som regel mer trøbbel på høyere turtall. Man skal ikke se bort i fra at kassa spiller inn, men jeg tror ikke det.

 

Dersom det vare er litt variabel tomgang med under 100 omdr så er det nok lite å bry seg omm men om den jager opp til 1000 og nesten kveles ned i 500 så kan man jo ikke ha det slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jager nesten oppunder 1000 ja og ned i gjen til rundt 5-600.. Virker nesten som den vil kveles til tider ja...

 

Han har faktisk prata om at motor er vanskelig å få i gang når den er kald, og fusker en del i starten dvs går på noen sylindre.. Han har bytta alle glødeplugger og forvissa seg om at her er GOD kontakt og spenning frem til pluggene.

 

Kan nevne at han hadde problemer med diesel lekkasje på diesel pumpe tidligere rundt "blokka" oppå pumpe. Dette fiksa han selv med å merke godt, og løsne, -blå silicon på pakninger. Ble helt tett og merka ikke forandring på bilen etterpå.

 

Nå har jeg fått samme problem, med lekkasje på pumpe. Jeg har valgt å prate med dieselpumpe verksted. De kunne fortelle at når disse pumpene først begynner å lekke er det best å "pakke dem om igjen" dvs bytte alle pakninger og tetninger i pumpe, og få den kjørt i benk og justert riktig inn igjen.

Når disse først begynner å lekke rundt "blokka" lekker de bare mer og mer og fler og flere plasser...

Jeg skal inn over nyttår å få dette fiksa.

 

Jeg forstår det slik at justering av en slik pumpe foregår ved å flytte nettopp på denne blokka på toppen, og at her er hårfine marginer. Tenker at kanskje det med å merke å fikse dieselpumpe selv uten å få kjøre i benk kan føre til feil innstilling og kanskje nettopp slike problemer som jaging, etc...?

 

Bilen hadde denne jagingen før diesellekkasjen oppstod, men hørte på bilen i dag, og mener det nå er blitt helt ekstremt. Som sagt mellom 5-600 opp til 1000...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK, siden det er slik ekstrem jaging så mistenker jeg ikke chip.

Det du beskriver er ingen vanlig feil på disse motorene såvidt jeg vet.

 

Det øverste lokket kan man fint pakke om selv, skal man bytte pakningen under neste blokk så sier dieselverkstedene at pumpa må inn og testkjøres/justeres siden man påvirker selve stillverket. Da tar man samtidig flere av pakningene feks på utgående aksel. Prisen kommer lett opp i 5-6K. Om reparasjonene du nevner har medført eller forsterket jaging har jeg ikke peiling på.

 

Hvis det var min bil så ville jeg startet øverst på lista og gått nedover i post 2: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=1337171#post1337171 Ikke fordi jeg tror det er en av de øverste feilene men fordi dette kan være kombinasjoner av flere feil og at man i såfall må eliminere mulighetene for feil en etter en.

 

Skulle jeg tippet så ville jeg si at det er lekkasjer i slanger som påvirker styring av systemet kombinert med en elektrisk feil og forsterket av tull inni pumpa. Men dette er bare gjetning uten at jeg har peiling.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Takker for tips. Da har vi litt å tygge på :)

 

Godt nytt år!

 

-Trond

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med denne er nå løst!

 

Bilen var helt plutselig død.

 

Kjørte ombord i ferga, bilen oppførte seg som den pleide, med jaging på tomgang.

Hadde i gang motoren en kort stund underveis for litt varme.

Da ferga var fremme skulle ikke bilen starte.

Ingen antydning til tenning.

 

Litt feilsøking, sjekk av stoppmagnet, blåsing av diesel tilførsel og retur helt bak til tank, etc

Forsøkte dieselpumpa fra min bil -starta som et skudd!

**OG** den gikk helt jevnt uten jaging. Pumpa som har vert problemet hele tiden her.

 

Har nå fått ny brukt pumpe og fungerer helt fint :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.