#1 Skrevet Desember 30, 2010 (endret) Da har Audien til moren min litt problemer med og starte. Begynte for noen dager siden, når hun fant ut at batteriet hadde frosset, eller hverfall fått en skade. Før hun så dette hadde hun forsøkt og starte, og da hadde jordingskabelen fra motorblokka begynt og gløde, og smeltet. Hun byttet straks batteri, og satte inn ny kabel. Når hun nå forsøker og starte, er det eneste som skjer at varssel-lampa blinker. Ikke mellom "slukket" og "tent". Men mellom "svakt lys" og "sterkt lys". Om dere forstår hva jeg mener? Og den eneste lyden man hører, er noen klikking fra sikringsboksen når hun setter på tenningen, og når hun førsøker og starte. (Dette er jo normalt?). Noen som har noen forslag til hvor vi kan begynne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Januar 2, 2011 Da har jeg sjekka ledningene til starteren. Og starteren får både konstantstrøm og startstrøm. Starteren er vell fort gjort og bytte? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Januar 2, 2011 Det skal være en veldig kurant jobb, ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Januar 2, 2011 Flott! Da blir det bestilt ny starter i morgen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Januar 3, 2011 Regner med du har sjekket at begge batteripolskoene er i orden og sitter skikkelig med god kontakt i alle ender? Fort gjort å sjekke og dette *kan* medføre at starteren ikke drar rundt. Har nylig vært ute for dette på en Volvo; starteren dro rundt, men tregt. Strammet en skrue på den ene polskoen, oppnådde kontakt og starteren dro rundt som bare det. På den bilen ble punktet med dårlig kontakt varmt ved belastning. Dette er bare ment som et tips hvis du ikke allerede har sjekket dette. mvh Martin Ulsaker 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 4, 2011 Har sjekket dette - og det ser ut som alle kontakter sitter godt. Byttet starter i går, men det ble ingen forandring - så jeg satte tilbake den gamle. Hvilke ledninger på starteren skal ha strøm, og når? Hvis noen kunne prøve og forklare det, kan det jo hende jeg kan komme litt nermere en løsning? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 4, 2011 Jord får starteren ifra motorblokken, så har du den sorte feite plussen, den er koblet til batteriet/dynamoen og har alltid pluss over seg. Så har du en liten kontakt som er til innslaget, den får strøm når du vrir om nøkkelen og det er denne som får startermotoren til å slå inn og gå rundt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 4, 2011 Men det er jo 2 feite ledninger, som går sammen inn på samme punktet. Samt 2 små, som går til hver sin kontakt. Må nok ha dette inn med teskje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 4, 2011 En ifra batteriet og en ifra dynamoen da kanskje? Ahh, da er den andre signal som går utifra innslaget på starteren og til ECU`n på bilen som går til pluss, no ala "Nå prøver jeg å starte, nå må du begynne å tenne og gi bensin" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 4, 2011 Aha, det hjalp meg jo litt. Skal ut og måle hvor mye strøm som er på hvilke når. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 4, 2011 Hmm, jeg kan ihvertfall si det går en god del ampere idet starteren slår inn om du skal måle strøm på tilførselen, og og ikke spenning.. Men den som skal gi signal til ecu, er vel 0 volt helt til du drar på starteren, da gir den ut 12v 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Juli 4, 2011 Da har bilen stått på verksted i snart 4 måneder, og di kunne ikke finne noen ting... Noen som kunne tenke seg et lite prosjekt? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Juli 4, 2011 Prosjekt som i 'denne bilen selges billig' ? Hvis det er quattro kunne jeg kanskje, muligens være interessert selv om jeg egentlig har for mange biler på gården... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Juli 4, 2011 Da har bilen stått på verksted i snart 4 måneder, og di kunne ikke finne noen ting... Noen som kunne tenke seg et lite prosjekt? Dette blir for dumt, Spark mekanikerne på verkstedet ditt i bakenden: haha : Begynne med å få lest ut feilkoder, og legg dem ut her. Sjekk om du har gnist når du drar rundt starteren Nå vet vi jo ikke åssen motor du har men det kan være både hallgiver, fordeler, rotor, bensinpumpe, bensinfordelingssysten og ecu som fusker for deg... Har du gnist, hiver du ned 7-8 dråper bensin ned i plugghullene, da burde den gå noen sekunder.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juli 4, 2011 Er vel egentlig enig med Geir at det blir for dumt å dumpe bilen hvis det bare er en fillefeil... én ting jeg ville sjekket er den elektriske biten på tenningslåsen; denne pleier visst å ryke av og til på disse bilene. Tenker at hvis en ledning smeltet i motor rommet kan tenningslåsen også ha fått litt for mye juling. Er det noen som er enig med meg i dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juli 4, 2011 Er vel egentlig enig med Geir at det blir for dumt å dumpe bilen hvis det bare er en fillefeil... én ting jeg ville sjekket er den elektriske biten på tenningslåsen; denne pleier visst å ryke av og til på disse bilene. Tenker at hvis en ledning smeltet i motor rommet kan tenningslåsen også ha fått litt for mye juling. Er det noen som er enig med meg i dette? ja kontaktoren bak tenningslåsen kan ryke ja, den er heldigvis ikke kostbar og kan byttes ut, Hadde startet der ja hvis det ikke skjer noe når en setter på tenninga eller kjører starteren 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 4, 2011 Prosjekt som i 'denne bilen selges billig' ? Hvis det er quattro kunne jeg kanskje, muligens være interessert selv om jeg egentlig har for mange biler på gården... Prosjekt som i om noen kunne tenke seg og hjelpe meg med og få liv i den igjen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Juli 4, 2011 ja kontaktoren bak tenningslåsen kan ryke ja, den er heldigvis ikke kostbar og kan byttes ut, Hadde startet der ja hvis det ikke skjer noe når en setter på tenninga eller kjører starteren Har visst glemt en viktig ting. Det er snakk om en 92(?) modell, så feilkoder på den blir nok litt vanskelig. Starteren går jo ikke rundt i det hele tatt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Juli 4, 2011 Har visst glemt en viktig ting. Det er snakk om en 92(?) modell, så feilkoder på den blir nok litt vanskelig. Starteren går jo ikke rundt i det hele tatt. Du må nok regne med å skru selv men du får hjelp her om du har konkrete spørsmål Du kan jo begynne med å sjekke starteren, Du skal ha konstant + på den store kabelen og + og - på de tynne når du prøver å starte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Juli 4, 2011 Hvis ikke starteren går rundt i det heletatt, bør du virkelig sjekke at selve motoren kan dreies helt rundt (to ganger). Sjekk dette ved å skyve den i et høyt gir. Eventuelt bikke rundt motoren med et skrujern på tannkransen på svinghjulet etc. Hvis det har skjedd noe med motor, registerreim eller kløtsj som kan medføre låsing av motoren, klarer jo ikke starteren å dreie motoren rundt og da kan en dårlig jordingen fort ryke. (Bryter i tenningslås har i allefall virket når dette skjedde. Om jeg oppfatter det riktig så har målinger i ettertid vist at det går ut 12V fra innslagsrele og at det tikker i innslagsrele på starter når tenningsbryter slås over fra tenning på til startposisjon. Det tyder på at tenningsbryter er i orden). Om motoren går rundt, bør du som andre har nevnt ta ut pluggene å forsøke å kjøre motoren rundt på starteren. Klarer den ikke dette heller, ta ut starter og sett den i en skrustikke og kople til startkabler fra et batteri. Kople til + på innslagsrele og kople mot hovedpluss på starter for å se om starter går rundt når den ikke har noen belastning. Når du har starteren ut, sjekk om du får + på styrestrømmen til starteren fra tenningslås. (Også nevnt flere ganger av andre) Når jordingen brant av, hadde nok plusskabelen det også rimelig tøft, så sjekk alle tilkoplinger på denne. Vel, det var nå slik jeg ville ha startet :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Juli 7, 2011 Etter mye prøving og feilig, har jeg fått bilen til og starte. MEN da dukket det opp en ting til: - Bilen vil ikke i gir (automatgir) - Bremselys virker ikke - Når jeg klemmer inn bremsen, begynner (!) og blinke. Disse 3 feilene henger jo helt klart sammen. Noen som har noen forslag til hvor jeg bør begynne? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...